|
9.3. Integruoto muzikinio ugdymo bendrieji ir specifiniai
pedagogikos principai
Aptarę integracijos
sąvokos sampratą (žr. 9.1. poskyrį),
bendruosius integruotojo ugdymo bruožus (žr. 9.2.
poskyrį) bei specialiųjų poreikių vaikų
asmenybės savybių ir muzikinių gebėjimų
ypatumus,paanalizuosime muzikos mokytojų, dirbančių
su neįgaliais vaikais, vertybinių orientacijų
modelį bei bendruosius ir specifinius pedagogikos principus,
kurie rekomenduojami organizuojant integruotąjį
muzikinį ugdymą.
Bendrųjų programų
turinyje akivaizdžiai vyrauja humanistinė nuostata,
teigianti, kad integruotojo muzikinio ugdymo turinys turi tenkinti
specialiųjų poreikių mokinių dvasinius
poreikius ir turi būti grindžiamas vertybėmis,
žadinančiomis asmenybės dvasingumą.
Muzikinė veikla vaikams,
turintiems negalę, – sudėtinė ugdymo sistemos
dalis. Deja, atlikti tyrimai (Piličiauskas, 2002) rodo, kad
dažnai muzikos mokytojai, dirbdami integruotose klasėse,
stokoja neįgaliųjų ugdymo moksliniais argumentais
grįstos patirties, vadovaujasi bendrąja pedagogine
patirtimi, intuicija, asmeninėmis nuostatomis ir nesilaiko
esminių humanistinių idėjų:
- siekia neįgaliųjų muzikinės (meninės)
raiškos rezultatų, ignoruodami pedagoginės
sąveikos atmosferą ir ugdytinio psichologinės saugos
klausimus, kartais panaudodami muštro elementus;
- meninėje raiškoje sureikšmina mokytojo
vaidmenį, apie kurį sukasi visas
neįgaliųjų ugdymas, t. y. muzikinį ugdymą
orientuoja ne neįgaliajam socializuoti, o ugdytojo
pretenzijoms, egoistiniams siekiams tenkinti;
- ugdymo rezultatus nukreipia į konkurencinę
sritį, kurioje supriešinamos nelygios ugdytinių
– sveikųjų ir neįgaliųjų –
galimybės.
Dauguma muzikos pedagogų,
dirbančių integruotose klasėse, laukia
vadovėlio ar tam tikros metodinės literatūros,
atsakančios į klausimus, ką ir
kaip veikti. Ieškant atsakymų į šiuos
klausimus prasminga aptarti įvadinį sėkmingo
integruotojo muzikinio ugdymo etapą – A.
Piličiausko (2005) pateiktą muzikos mokytojų
vertybinių orientacijų modelį, kurio esminės
nuostatos yra šios:
Pastaruoju metu
integruotąjį muzikinį (meninį) ugdymą
praktiniame darbe naudoja vis daugiau pedagogų
(A. Piličiauskas, A. Vilkelienė,
V. Aleksienė, J. Šinkūnienė ir kt.),
kurie, vadovaujami prof. A. Piličiausko, jau formuoja
originalią integruotojo ugdymo kryptį, pagrįstą
emocijų prado stiprinimu.
Ypač aktuali šiuo
požiūriu yra A. Vilkelienės (2003)
ilgametė darbo su neįgaliaisiais patirtis. Autorė
teoriniu ir praktiniu lygmenimis ištyrė integruotojo
muzikinio neįgaliųjų ugdymo galimybes,
išryškinančias ugdytinių asmenybės
individualumą, psichologinį saugumą bei pagalbą
integruotis ne tik į muzikinio ugdymo
procesą, bet ir į visuomenę.
Pasak autorės,
integruotojo muzikinio ugdymo tikslas –
žadinti specialiųjų poreikių vaikų
saviraišką menine veikla, siekti visuomenės
tolerantiškumo, pagarbos asmenybei, atjautos silpnesniam.
Modeliuojant integruotojo
muzikinio ugdymo procesą rekomenduotina remtis bendraisiais ir
specifiniais pedagogikos principais[1]:
Nuoseklumo
principas.
Atsižvelgiama į ugdytinių
gebėjimus, amžiaus ypatumus ir specialiuosius poreikius.
Nuoseklumas – pagrindinis sėkmingo ugdymo turinio
perėmimo veiksnys.
Suprantamumo
principas.
Svarbu nustatyti mokinių ar jų
grupelės žemutinę galimybių ribą ir
ją plėsti vis naujame kontekste. Ugdytiniui
medžiagą pateikti taip, kad jis realizuotų
gebėjimą tiksliai pakartoti, kopijuoti pedagogą.
Pažindamas meną, jis ne tik kartoja detales, bet ir stebi
mokytojo emocijas, nuotaiką – jo būseną,
mėgina ją suprasti ir išgyventi.
Praktikos ir teorijos
ryšio principas.
Integruotojo muzikinio ugdymo
procese teorijos ir praktikos ryšys suprantamas
atvirkščiai, nes taikant asmeninės prasmės
metodą (APM) ir spalvas,naują medžiagą
ugdytiniai mokosi pajausti emociškai, suvokti klausa.
Vėliau ta pati medžiaga įgyvendinama praktiškai
– suvokiami teoriniai terminai, išreiškiantys jau
žinomą ir praktine veikla įprasmintą
sąvokos turinį.
Vaizdumo
principas.
Muzikinė kalba sustiprinama
spalvomis, judesiu, grafinio vaizdavimo būdu, emociniai
išgyvenimai perteikiami žodžiais (verbalizuojami).
Vaizdumo principas specialiųjų poreikių vaikams
ypač svarbus, nes pamoka tampa patrauklesnė naudojant
skirtingas priemones: geriau įsimenamos naujos žinios,
susidaromi muzikiniai garsiniai vaizdiniai, turintys emocinę
prasmę. Daugelis neįgaliųjų, turinčių
klausos, regos, intelekto sutrikimų, per vaizdumą gauna
papildomos informacijos.
Dorinio kryptingumo
ir sąmoningo aktyvumo principas.
Siekiama
išsiaiškinti kūrinio perteikiamą prasmę ir
atrasti jo prasmę sau, akcentuojant dorinį
kryptingumą. Jis išryškėja neįgaliajam
imituojant ugdytojo veiklos rezultatus ir imantis
savarankiškos muzikinės veiklos.
Kūrybiškumo
principas.
Ugdydamas vaiko kūrybiškumo
raišką, pedagogas turi žadinti teigiamas emocijas,
harmonizuojančias vidines asmenybės galias.
Specialiųjų poreikių vaikų kūrybinių
galių atskleidimas per muzikinio ugdymo procesą, yra
susijęs su fizinių galių stiprinimu ir
atsipalaidavimo skatinimu. Ch. Cave (2000) teigia, kad asmuo,
kurdamas drauge su kitais arba individualiai, pats turi nusiteikti
kūrybiškumui, turėti tam motyvų, o pedagogas
turėtų žadinti kūrybiškumą
pateikdamas idėjų, sudarydamas kūrybai
nuteikiančią aplinką ir maloniai bendraudamas.
Apibendrinant galima teigti, kad
laipsniškas minėtų bendrųjų ir
specifinių pedagogikos principų bei vertybinių
nuostatų taikymas integruotojo muzikinio ugdymo procese
efektyvina neįgaliųjų muzikinį (meninį)
ugdymą, optimizuoja jo procesą ir rezultatus, teikia
psichoterapinį poveikį, aktyvina specialiųjų
poreikių vaikų psichologinę reabilitaciją ir
socializaciją. Siekiama, kad kuo daugiau mokytojų,
dirbančių integruotose klasėse, pasitikėtų
savo jėgomis, šiuos principus išbandytų
praktinėje veikloje ir įvertintų jų
pedagoginį efektyvumą. Integruotasis muzikinis ugdymas
pasireiškia holistiniu poveikiu, aprėpiančiu
silpnąsias ir stipriąsias asmenybės puses, daro
teigiamą įtaką vaiko vystymosi raidai ir
visuomenės humanistinėms nuostatoms, nes muzika gali
padėti specialiųjų poreikių vaikams integruotis
ne tik į muzikinio ugdymo procesą, bet ir į
visuomenę plačiąja prasme.
Papildomam
skaitymui
Pasitikrinkite sukauptas
žinias: Savikontrolės
testas
Atlikite
užduotį: 9 temos užduotis
Literatūra
Atlikite kurso
baigiamąją užduotį: Baigiamoji
užduotis
| |