|
9.2. Specialiųjų poreikių vaikų
asmenybės savybių ir muzikinių gebėjimų
ypatumai integruoto muzikinio ugdymo kontekste
Integruotojo muzikinio ugdymo
proceso metu neįgaliems vaikams kylantys specialieji poreikiai
lemia ugdymo specifiką. Specialiųjų poreikių
vaikų gebėjimų ir įgūdžių
dinamika labai priklauso nuo gebėjimų nustatymo ir
tikslingo įgūdžių lavinimo. Siekiant juos
nustatyti, reikia perprasti neįgaliųjų charakterio
savybes, ugdymo ypatumus ir jais remiantis numatyti ugdymo
uždavinius. A. Vilkelienė (2003) rekomenduoja
individualias ugdytinių savybes nustatyti remiantis
šešiais pagrindiniais kriterijais:
Siekiant visaverčio integruotojo muzikinio
ugdymo, aktualu minėtus kriterijus aptarti detaliau.
Pradėję mokytis bendrojo lavinimo
mokykloje neįgalieji susipažįsta su nauja aplinka,
pedagogais, klasės draugais. Muzikos pedagogas, stebintis
ugdytinio savijautą klasėje, turi
numatyti, ar esama aplinka suteikia vaikui laisvę
atsiskleisti.
Papildomam
skaitymui.
Vaikai (ypač su fizine negale)
patekę į naują ugdymo aplinką kartais
išgyvena įtampą, nes išsiskiria iš
aplinkos savo išore. Tai žadina kitų mokinių
smalsumą, jie atsigręžia į neįgalų
bendraklasį, stebi. Toks dėmesys vargina ir slegia
neįgalųjį, verčia užsisklęsti,
užimti savigynos ar priešiškumo poziciją.
Natūralu, kad tokiu atveju neįgalus vaikas per pamokas
sėdi susikaustęs, muzikinėje veikloje
neatsipalaiduoja, tad atsiranda pavojus atsirasti ugdytinio
menkavertiškumo kompleksui. Siekdamas išvengti tokių
negatyvių reiškinių, pedagogas turi kurti tokią
aplinką, kuri mažiausiai išryškintų
neįgalaus ugdytinio muzikinių gebėjimų
stygių, o ugdymo turinį organizuoti taip, kad jis
žadintų toleranciją ir dvasingumą.
Psichologinio saugumo kontekste,
ugdytinio savijautos įvertinimą A.
Vilkelienė (2003) rekomenduoja organizuoti trimis etapais:
-
apsauga – stebėdamas neįgalaus
ugdytinio elgesį, kuris atskleidžia jo savijautą
bendroje klasėje, pedagogas kuria mokymo strategiją,
atitinkančią ugdytinio mokymosi būdą: derina
individualaus ir grupinio darbo metodus, vadovaujasi nuoseklumo ir
suprantamumo principais;
-
tolerancija – laisvė būti
savimi išreiškiama per ugdymo turinį; ugdytinis
suvokia muziką, remdamasis savo emocijomis ir siedamas ją
su savo patirtimi; pedagogas, modeliuodamas situacijas, savo
pavyzdžiu moko tolerancijos;
-
parama – muzikavimas su visa klase
leidžia bendradarbiauti ir paslėpti neįgalių
vaikų gebėjimų stygių; žinojimas, kad
pedagogas tiki ir sveikuoju, ir neįgaliu ugdytiniu, kad
rūpinasi jų augimu, suvienija grupę pozityviam ir
kūrybiniam darbui.
Pradiniu integruotojo mokymo
etapu stebint neįgalų vaiką atrodo, kad jis domisi
tik savo vidiniu pasauliu. Neįgaliajam rūpi, kad niekas
nenorės su juo draugauti, kad jis nepasieks tokių
rezultatų kaip jo bendraklasiai, jis varžosi savo
negalės. Tačiau akivaizdu, kad neįgalusis vaikas
nori dainuoti, groti, kurti ir žaisti drauge su visais. Jei
muzikinė veikla sėkminga, suteikia atsipalaidavimo
pojūtį, ugdytinis šypsosi, laikinai
užmiršta savo negalę, stengiasi drąsiau
muzikuoti, išreikšti savo emocijas menine veikla,
domėtis savo klasės draugais bei labiau vertinti save.
Neįgalaus vaiko savijauta klasėje priklauso nuo
klasės atmosferos, bendraklasių asmeninių
savybių, pedagogo tolerancijos ir kūrybingumo. Muzikinio
ugdymo procese labai svarbu įvertinti neįgalaus ugdytinio
savijautą, kuri apibūdinama trimis
pakopomis:
-
neigiamos ugdytinio savijautos požymiai –
išsigandęs, nuliūdęs, piktas, vienišas;
nenoriai dainuoja, muzikuodamas atsainiai išgauna garsą,
nesiekia atskleisti muzikavimo grožio, grojant virpa
pirštai;
-
indiferentiškos ugdytinio savijautos
požymiai – abejinga veido išraiška
muzikuojant, vangūs atsakymai į mokytojo klausimus;
-
teigiamos ugdytinio savijautos požymiai –
maloni veido išraiška, jautriai atliekama melodija,
nuotaikingi įspūdžių pasireiškimai,
drąsus, patiklus elgesys grupėje, pasitikėjimas
savimi.
Ugdytinio savijauta bendrojo lavinimo mokyklos
klasėje yra glaudžiai susijusi su
komunikabilumu.
Papildomam
skaitymui
Komunikabilumas muzikinio ugdymo proceso metu
gali būti skirstomas į tris pakopas:
-
nekomunikabilus ugdytinis nesupranta pašnekovo,
sunkiai reiškia savo jausmus, neranda žodžių
muzikos sukeltoms emocijoms apibūdinti, neslepia neigiamų
emocijų, jei jam nepatinka užduotis ar kūrinys;
-
konformistiškas ugdytinis nuolankiai priima
informaciją, bijodamas prarasti pašnekovo palankumą
jo nekritikuoja, grodamas neprisipažįsta pavargęs,
renkantis repertuarą nereiškia savo nuomonės;
-
komunikabilus ugdytinis mėgsta papildyti
pašnekovą, nevengia pasakoti savo išgyvenimų,
atlikdamas muzikinę užduotį tariasi su klasės
draugais, išreiškia savo nuomonę.
Akivaizdu, kad gerą
bendravimo (komunikabilumo) atmosferą lemia teigiami
šeimos santykiai, vaizduotės lavinimas, emocionalumo
žadinimas, pasitikėjimo savo verte stiprinimas ugdymo
proceso metu.
Integruotojo muzikinio ugdymo
metu labai svarbus ir vaiko aktyvumas, kuris
pasireiškia sukauptais įgūdžiais, bendravimo
pažinimu bei sąveika su aplinka, namie ir mokykloje.
Aktyvumą sąlygoja įgimtos ugdytinio savybės,
išorės veiksniai, vidiniai motyvai, kuriuos suformuoja
šeima, mokykla ir visuomenė. Integruotojo ugdymo
pradžioje vaikai, turintys specialiųjų poreikių
dažniausiai nėra aktyvūs, nes neturi įsiliejimo
į visuomenę patirties.
Analizuojant neįgalių vaikų
elgesį integruotojo muzikinio ugdymo procese ryškėja
trys aktyvumą apibūdinančios
pakopos:
-
pasyvus ugdytinis nerodo noro muzikuoti, nuolat
užmiršta mokymo priemones, namie muzikuoja tik
tėvų paragintas, neįsijaučia į
muziką, vengia bendros muzikinės veiklos;
-
mažai aktyvus ugdytinis niekada pirmas nesako
savo nuomonės apie muzikos sukeltus išgyvenimus,
muzikuodamas su grupe renkasi pačius lengviausius variantus,
ansambliuose nenori groti pirmosios partijos, retai ryžtasi
koncertuoti vienas, labiau nori muzikuoti klasėje, o ne
scenoje;
-
aktyvus ugdytinis rodo iniciatyvą, ieško
naujų kūrinio pažinimo interpretacijų, noriai
koncertuoja tėvams ir artimiesiems, lanko koncertus.
Specialiųjų
poreikių vaikai dažnai turi ribotą
savarankiškumą, atsakomybę bei asmeninį
aktyvumą. Kryptingas integruotas muzikinis ugdymas,
orientuotas į neįgalaus ugdytinio sėkmę,
muzikavimas grupėmis sudaro sąlygas ugdyti
dėmesį ir valią. Socialiai brandi asmenybė yra
aktyvi, nevengia veiklos, o muzikavimas, ypač su grupe, padeda
ugdytiniui pasireikšti.
Organizuojant
integruotąjį muzikinį ugdymą labai svarbu
aptarti specialiųjų poreikių vaikų
muzikinių gebėjimų specifiką,
kurios pagrindiniai komponentai yra klausa ir emocinis
jautrumas.
Specialiųjų
poreikių vaikų klausos diagnostika
remiasi melodijos, ritmo ir dermės įgūdžių
patikrinimu:
-
atliekant melodinį motyvą sekti, ar
neįgalus vaikas jaučia garso aukštį, turi
gerą dikciją ir artikuliaciją, tiksliai ir
išraiškingi pakartoja motyvą ar frazę,
emocionaliai dainuoja;
-
atliekant ritminį darinį sekti, ar vaikas
emocionaliai ir prasmingai pakartoja žaidimo ar šokio
ritmą, jaučia metro dalis ir ritmiškai atlieka
melodijas, emocionaliai reaguoja į tempo pasikeitimus, moka
pritarti kūnu – ploja, trepsi;
-
diagnozuojant dermės ir melodijos intonacijų
prasmės pojūtį stebėti, ar vaikas
jaučia dermės spalvą, laipsnių
veržlumą.
Emocinis ugdytinių
jautrumas nustatomas pagal šiuos požymius:
-
įdėmiai klausosi muzikos;
-
skiria muzikos instrumentų tembrus, gali juos
palyginti;
-
įprasmina ir emocionaliai išgyvena muzikos
intonacijas ir perteikia jas žodžiais, judesiais arba
spalvomis;
-
skiria muzikinės kalbos elementus;
-
skirtingai reaguoja į liaudies, klasikinę ir
populiariąją muziką.
Pagal apibūdintus klausos diagnostikos ir
emocinio jautrumo požymius, specialiųjų
poreikių vaikų muzikiniai gebėjimai gali būti
skirstomi į tris pakopas:
-
labai silpni;
-
vidutiniai;
-
didesni negu vidutiniai.
Muzikiniai specialiųjų poreikių
mokinių gebėjimai yra glaudžiai susiję su
muzikiniais interesais: kuo sėkmingiau vaikas
muzikuoja, tuo labiau jis domisi muzika, ir
atvirkščiai.
Specialiųjų poreikių vaikų
muzikinius interesus galima nustatyti pagal
specifinius požymius:
-
silpnai išreikštas muzikinis interesas
– vaikas nesidomi muzikinėmis žiniomis, muzikuoja
tik per pamoką, nesieja įgytų žinių su
praktika;
-
vidutiniškai išreikštas muzikinis
interesas – vaikas įgyja žinių ir patiria
naujų emocijų, tačiau jas retai pritaiko asmeniniame
gyvenime ir veikloje;
-
stipriai išreikštas muzikinis interesas
– vaikas išreiškia save, veržiasi koncertuoti,
įprasmina save per muziką, pats vadovauja muzikinei
veiklai ne mokykloje, prašo pedagogo naujų
kūrinių.
Muzikinius interesus
išreiškiantys motyvai yra labai įvairūs,
tačiau svarbiausias – poreikis išreikšti save,
suvokti savo emocijas.
Organizuojant
integruotąjį muzikinį ugdymą būtina
skatinti neįgaliųjų vaikų
kūrybiškumą [1].
A. Vilkelienė (2003) pateikia rekomendacijas, kaip galima
skatinti neįgaliųjų kūrybiškumą
integruotose klasėse. Pasak autorės,
kūrybiškumas priklauso nuo fizinių ir
psichologinių veiksnių, dažnai
pasireiškiančių neįgaliųjų aplinkoje.
Susiklosčius stresinei situacijai nerealu tikėtis, kad
ugdytinis bus kūrybingas. Nuolatiniai kūrybiniai
ieškojimai ir tinkama aplinka veikia palankiai, atsiranda
kūrybos įgūdžių, įprantama
žvelgti į kiekvieną idėją ieškant
geriausios jos išraiškos. Stebint neįgalaus vaiko
veiklą ir formaliai įvertinant pasiektą lygį
galima pateikti kūrybiškumą apbūdinančius
požymius:
-
kopijavimas – ugdytinis stebi mokytoją ar
grupės draugus ir tiksliai kartoja jų veiksmus,
muzikinių frazių interpretaciją, ritmo modelius,
piešinių ar nuostatų siužetus, spalvinius
niuansus; specialiųjų poreikių turintys vaikai
dažniausiai geba kopijuoti, dirbant su jais siekiama
kopijavimo tikslumo ir emocinio išraiškingumo;
-
imitavimas – ugdytinis tiksliai imituoja
mokytojo ar grupės draugų muzikinės veiklos
rezultatus ir išreikšdamas savo emocijas imasi
savarankiškos muzikinės veiklos; šiuo atveju nuo
ugdytojokūrybiškumo ir dvasinio turtingumo priklauso
ugdytinio sėkmė. Suaktyvintas imitavimas yra svarbus
žingsnis ugdant specialiųjų poreikių vaikų
muzikinius ir bendruosius gebėjimus – gerai
įvaldžius imitavimo „mechanizmą“, galima
išmokti įvairių motorinių, kognityvinių,
bendravimo ir emocinių įgūdžių;
-
saviraiška – veikla, kurios metu mokytojas
stebi ir analizuoja vaiko saviraišką, ieškodamas vis
naujų būdų ugytiniui tobulėti; ugdytinis kuria
ritmo modelius, kuriuos atlieka kūnu, kuria melodijas savo ir
kitų eilėms, meniškai interpretuoja kitų
kompozitorių kūrinius, vieną meninę
problemą gali spręsti keletu variantų,
pasitelkęs emocijas ir vaizduotę originaliai pateikia
įprasmintą meninį vaizdą; saviraiškos metu
modeliuojama ugdytinio muzikinio pasirengimo nereikalaujanti
veikla, labiau nei bet kuris kitas užsiėmimas
neįgaliajam sukelia laimės ir pasitikėjimo savimi
jausmą.
Kūrybingumą
apibūdina daugelis požymių, tačiau jiems
visiems būdinga tai, kad kūrybinga asmenybė geba
rasti originalių sprendimų, pasižymi lakia vaizduote
ir ekspresyvumu.
Apibendrinant galima teigti, kad
organizuojant neįgaliųjų muzikinio ugdymo
procesą būtina pažinti psichofizines (žr. 9
temą) bei individualias ugdytinių savybes, kurias aktualu
nustatyti pagal šiame poskyryje išdėstytus
kriterijus ir ugdyti bendruosius bei muzikinius gebėjimus
remiantis bendraisiais ir specifiniais pedagogikos principais,
kurie bus aptariami kitame poskyryje.
Toliau: 9.3.
Integruoto muzikinio ugdymo bendrieji ir specifiniai pedagogikos
principai
| |