9.1.1. Bendrieji integruoto ugdymo bruožai
Pastaruoju metu Lietuvoje
įvyko esminių pokyčių specialiųjų
poreikių vaikų socialinės integracijos ir ugdymo
srityse. Neįgaliųjų vaikų integracija į
bendrojo lavinimo mokyklas, nevyriausybinių tėvų
organizacijų įsikūrimas ir veikla, profesionalios
patirties perėmimas iš užsienio – šie ir
kiti veiksniai lėmė, jog susiformavo nauja Lietuvos
specialiojo ugdymo situacija.
1999 m. rugsėjo 1 d.
įsigaliojo Specialiojo ugdymo įstatymas. Šis
įstatymas nustato specialiojo ugdymo sistemos sandarą,
valdymo bei specialiųjų poreikių asmenų
ankstyvojo ir ikimokyklinio ugdymo, bendrojo lavinimo, papildomo
ugdymo, profesinio ir aukštesniojo mokymo organizavimo
pagrindus, kurie skirstomi pagal šias ugdymo
formas:
Įstatymo trečiajame
straipsnyje teigiama, kad specialiųjų ugdymosi
poreikių turintiems moksleiviams turi būti pritaikytos
dalykų programos, kad jie gali būti ugdomi pagal dvi
integracijos formas:
1) visišką;
2) dalinę.
Visiška integracija
laikoma tada, kai specialiųjų poreikių vaikų
ugdymas vyksta bendrojo lavinimo mokyklos bendrojoje
klasėje.
Dalinė integracija
skirstoma į tris tipus:
1) ugdymas
derinamas bendrojo lavinimo mokykloje bendrojoje ir specialiojoje
klasėse;
2) ugdoma
bendrojo lavinimo mokyklos specialiojoje klasėje;
3) ugdoma
derinant ugdymo procesą specialiojo ugdymo ir bendrojo ugdymo
įstaigose.
Integracinės pedagogikos
idėja – vaikų individualaus išskirtinumo
toleravimas, sudarant jiems sąlygas mokytis, žaisti,
augti vienoje grupėje su sveikaisiais. Integruotojo ugdymo
sąlygomis labai svarbu laikytis šių
nuostatų;
- turi būti atsižvelgiama į vaiko specifinius
ugdymosi poreikius;
- vaikas ugdomas atitinkančioje, jo poreikius kuo
mažiau varžančioje aplinkoje;
- siekiama visavertės integracijos į klasės ir
mokyklos bendruomenę;
- integruotojo mokymo metodai ir būdai turi būti
apgalvoti, neišskiriantys vaiko, turinčio
specialiųjų poreikių, iš kitų klasės
ugdytinių.
Akivaizdu, kad laikytis
minėtų nuostatų nėra paprasta, nes kiekvienas
mokomasis dalykas turi savo standartus, kurie pritaikyti sveikiems
vaikams. Vaikams, turintiems specialiųjų poreikių,
nuolat reikės mokytojo dėmesio ir pagalbos. Taigi vienas
iš svarbiausių uždavinių organizuojant
mokymą integruotose klasėse –
užduočių individualizavimas, t. y. bendrojo lavinimo
mokyklos ugdymo programos pritaikymas, modifikavimas, adaptavimas
ar ugdymas pagal specialią programą. Integruotose
klasėse mokosi įvairaus ugdymosi pajėgumo mokiniai,
todėl ir mokymosi reikalavimai gali būti
diferencijuojami, nustatant tris jų lygius:
M –
modifikuota sustiprinta programa, kurioje kiekviena tema
pristatoma išsamiau, dėstoma sudėtingesnė
medžiaga. Ši programa skirta gabiems mokiniams.
Modifikuota sustiprinta programa išlaiko bendrojo lavinimo
mokyklos programos turinį, bet naudojamasi pagalbine, atramine
medžiaga;
Ad –
adaptuota programa priartinta prie bendrojo lavinimo
mokyklų programų. Adaptuota programa kai kuriais atvejais
gali neatitikti bendrojo lavinimo mokyklos turinio. Jei tema vaikui
nesuvokiama, ji gali būti praleidžiama. Sudarant
adaptuotą programą, galima pasinaudoti specialiosios
mokyklos vadovėliais, tačiau kiekvieno vaiko ugdymosi
turinį būtina kuo labiau priartinti prie bendrojo
lavinimo mokyklos mokymo turinio;
I –
individuali programa. Ji sudaroma gerokai sutrikusio intelekto
vaikams, atsižvelgiant į vaiko individualius
gebėjimus.
Nauja Lietuvos švietimo
koncepcija konkrečiai formuluoja integruotojo mokymo
viziją: mokyklose turi būti sudarytos tinkamos
sąlygos vaiko psichinės ir fizinės raidos
korekcijai, kompensacijai, asmenybės raidai, pasirengimui
būsimai veiklai, adaptacijai ir
integravimuisi į visuomenę. Viena iš esminių
integruotojo ugdymo krypčių – humaniškų
ir abipuse pagarba grindžiamų santykių formavimas, o
esminis uždavinys – ne tiek kognityvinis neįgalaus
vaiko lavinimas, kiek kompleksinis jo rengimas savarankiškam
gyvenimui, t. y. mokyklinė socializacija.
Toliau: 9.2.
Specialiųjų poreikių vaikų asmenybės
savybių ir muzikinių gebėjimų ypatumai
integruoto muzikinio ugdymo kontekste
|