|
9.1. Integracijos samprata
Statistikos departamento
duomenimis (2002), mūsų šalyje gyvena apie 12
tūkstančių vaikų, turinčių
specialiųjų poreikių. Ketvirtadalis (26 proc.) serga
nervų sistemos ir jutimo ligomis, penktadalis (19 proc.) turi
įgimtų anomalijų arba vystymosi sutrikimų.
Deja, Lietuvos neįgalių vaikų ir jų gyvenimo
kokybės tyrimai (Gradeckienė, 2002) rodo, kad
šių vaikų ir jų šeimų gyvenimo
kokybė ekonominiu, socialiniu ir asmeniniu
požiūriais yra blogesnė negu sveikų vaikų
ir jų šeimų. Analizuojant mokslininkų studijas
pastebima, kad neįgalūs vaikai yra likimo bei
aplinkybių nuskriaudžiami du kartus, patiria tarsi
„dvigubą negalę“. Pirmą kartą
dėl prigimtinės arba įgytos negalės, o
antrą kartą dėl sveikųjų visuomenės
savito požiūrio į neįgaliuosius, kuris
pasireiškia netikėjimu tokio ugdytinio ateitimi ir
galimybėmis, perdėta ugdytinių globa ar jų
savarankiškumo ribojimu. Šitoks ribotas
požiūris į specialiųjų poreikių
turintį vaiką suformuoja vadinamąją
„antrinę negalę“, kuri savo socialiniais
padariniais yra žalingesnė už pirminę
biologinę negalę.
Šiandieninė
visuomenė, siekdama palengvinti specialiųjų
poreikių vaikų gyvenimo kokybę ragina integruoti
juos į plačiąją visuomenę. Terminas
integracija (lot. – atstatymas, atnaujinimas,
kurių nors dalių sujungimas į visumą)
suprantamas kaip neįgalių žmonių
įsiliejimas į visuomenę. Vartojant šį
terminą išreiškiama nuomonė, kad
neįgalieji, įveikdami psichologines, materialines,
socialines ir kitas kliūtis, turi tapti visaverčiais
visuomenės nariais.
Specialiųjų
poreikių vaikų integracija remiasi idėja, jog reikia
sąmoningai bandyti pašalinti minėtą
„antrinę negalę“, taikant ugdymą
natūralioje aplinkoje. Integracija pirmenybę teikia ne
didaktiniams tikslams, bet neįgaliųjų socializacijos
ir socialinės adaptacijos tikslams. Integruotasis ugdymas yra
pirmiausia barjerų tarp sveikų ir neįgalių
vaikų laužymas, vienodų ugdymosi ir karjeros siekimo
galimybių sudarymas.
Vakaruose specialiųjų
poreikių vaikų įtraukimo į mokyklą, į
visuomenę procesas kartais vadinamas ne integracijos terminu,
bet socialine inkliuzija. Toks požiūris netiesiogiai
parodo, kad siekiama ne kokių nors ypatingų
didaktinių aukštumų, bet paprasčiausiai norima
pagerinti neįgaliųjų gyvenimo kokybę (Rost,
2001).
Integracijos idėja anaiptol
nesiremia iliuzija, kad su sveikaisiais mokant
specialiųjų poreikių vaikus pastarieji stebuklingai
įveiks prigimtinę ar įgytą negalę ir
pasieks išskirtinių mokymosi rezultatų. Integracijos
idėja remiasi prielaida, jog vaikai, turintys
specialiųjų poreikių, būdami natūralioje,
atviroje (o ne uždaroje specialiųjų
institucijų) aplinkoje, greičiau ir lengviau perims
socialinę patirtį, geriau pasirengs savarankiškam
gyvenimui. J. Ambrukaičio (2000) teigimu, integracija
yra procesas, kuriuo siekiama ne tik sudaryti galimybę mokytis
specialiųjų poreikių vaikams bendrojo lavinimo
mokykloje, visavertiškai bendrauti su klasės draugais,
pedagogais, mokyklos administracija, tėvais, bet ir garantuoti
jiems specialią pedagoginę, socialinę,
psichologinę, medicininę paramą.
Toliau: 9.1.1.
Bendrieji integruoto ugdymo bruožai
| |