|
Papildomam skaitymui
Neįgalaus vaiko bendravimo
sunkumai prasideda vos gimus, nes kartais patys tėvai ir
šeimos nariai psichologiškai neįstengia
pripažinti vaiko negalės. Toks vaikas auga apsuptas
minimalaus dėmesio. Kartais neįgaliam vaikui šeima
skiria itin daug dėmesio, perdėtai juo rūpinasi,
slopindama paties neįgaliojo iniciatyvą. Augdamas
tokiomis sąlygomis, neįgalusis bendrauja arba vien su
savimi, įsivaizduojamu pasauliu, nesuprasdamas kitų ir
slėpdamas savo išgyvenimus, arba vien su pačiais
artimiausiais savo aplinkos žmonėmis – mama,
tėčiu, seneliais ir pan. Bendravimas su šeima yra
labai skirtingas ir priklauso nuo to, kokia yra šeimos
atmosfera: jei tėvai nuolatos konfliktuoja dėl vaiko
negalės, vaikas pasijunta esantis kitiems žmonėms
našta, o matydamas konfliktines situacijas ir pats kalba
pakeltu tonu. Jei šeimos atmosfera geranoriška,
neįgalus vaikas jaučia mažesnį nejaukumą
dėl savo negalės, tačiau patekęs į
mokyklos bendruomenę išgyvena prieštaringus jausmus,
lemiančius jo komunikabilumą. Susidraugavęs su
bendraamžiais, neįgalusis dažnai, kad
neprarastų draugystės, sutinka su visais draugo
teiginiais ir jo nekritikuoja, nors pastarasis ir būna
neteisus. Savo vertę jaučiantis ugdytinis drąsiai
bendrauja su klasės draugais, didžiuodamasis parodo
artimiesiems savo gebėjimus vienoje ar kitoje srityje
(koncertuoja, rodo darbelius ir pan.). Jis mėgsta pridurti
prie pašnekovo pasakojimo savo minčių, klausydamas
muzikos ar literatūros kūrinio nevengia atskleisti savo
išgyvenimų ir pasidalyti abejonėmis ar
džiaugsmu su kitais (Vilkelienė, 2003).
Grįžti atgal: 9.2.
Specialiųjų poreikių vaikų asmenybės
savybių ir muzikinių gebėjimų ypatumai
integruoto muzikinio ugdymo kontekste
| |