|
Papildomam skaitymui
Aptartas muzikos
mokytojų vertybinis orientacijų modelis bei bendrieji ir
specifiniai pedagogikos principai sudaro prielaidas modeliuoti
ugdymo procesą. Remdamiesi A. Vilkelienės (2003)
rekomendacijomis, pateiksime keletą pavyzdžių, kaip
galima organizuoti integruotąjį muzikinį ugdymą
taikant asmeninės prasmės metodą (APM) ir
spalvas.
Ieškant
optimaliausių neįgaliųjų muzikinio ugdymo
būdų, labai veiksminga pamokoje dainuoti liaudies dainas,
kuriose užkoduota mūsų tautos gyvastis, iš
kartos į kartą perduodami jausmai, mąstymas,
pasaulėjauta. Dainuojant liaudies dainas labai svarbu pajusti
ne tik intonacijas, bet ir atskirai aptarti tekstą.
Atsižvelgiant į dainelės nuotaiką, dermę
ir tekstą, rekomenduojama sukeltus išgyvenimus
išreikšti piešimo sąsiuvinio lape teptuko
potėpiais, t. y. kurti pedagoginę situaciją, kurioje
mokiniai turi pabandyti sukurti emocinį vaizdą ir rasti
sąsajų su asmenine prasme.
Specialiųjų
poreikių vaikų ritmo pojūtis dažniausiai yra
sutrikęs. Tai kelia papildomų sunkumų vaiko
savijautai (ritmuodami vaikai būna susikaustę,
įsitempę). Tokiu atveju svarbiausias pedagogo
uždavinys – atpalaiduoti vaiko psichiką,
įtraukiant judesius ir spalvas. Iš klausos mokant
nustatyti pusinių, ketvirtinių ar aštuntinių
natų garso trukmę, nepakanka vadovautis tradiciniu
suaugusiojo ir vaiko žingsnelių sugretinimu. Patartina
klausyti lėtos, ilgų tęsiamų garsų muzikos
ir paprašyti, kad mokiniai teptuku popieriuje
vedžiotų linijas, o vėliau savo piešinius
komentuotų patys arba pasikeitę darbeliais
komentuotų draugų piešinius. Išmokius
spontaniškai mėgdžioti muzikos garsais
perteikiamą nuotaiką, galima pabandyti iliustruoti draugo
atliekamą muziką: vienas mokinys atlieka žemus ilgus
garsus, o kiti piešia tamsiai rudas dėmes (vaizduoja
stambias meškos pėdas). Paklojus popieriaus lapus ant
grindų, žingsniuojant atliekami lėti judesiai,
imituojami sunkūs meškos žingsniai. Analogiškai
parenkant linksmą, nuotaikingą muziką, spalvomis
iliustruojami ir aukšti trumpi garsai. Piešinių
kontrastai provokuoja diskusiją, paskatinančią kurti
namų užduotis, kuriomis vaikai išreiškia save,
improvizuoja. Pedagogas modeliuoja situaciją,
kintančią atsižvelgiant į
besiplėtojančias diskusijas. Piešiniai,
vaizduojantys trumpus ir ilgus garsus, gali padėti patikrinti
išmokimą. Pedagogas pats atlieka muziką arba
pateikia jos įrašą, o moksleiviai atitinkamai
pakelia piešinius, kuriuose vaizduojami ilgi ir trumpi
garsai.
Vaizdų įprasminimas
ir spalvos padeda suvokti ir pastoviuosius bei veržliuosius
garsus. Pastovieji garsai lyginami su nameliu:
I laipsnis – namelio
grindys, tvirtas pagrindas (spalvinama tamsia spalva);
III laipsnis – sienos,
apaugusios žaluma (spalvinama žalia spalva);
V laipsnis – lubos,
lyginamos su dangumi (spalvinama mėlyna spalva);
VIII laipsnis – stogas,
šviečiantis iš tolo (spalvinama ryškia raudona
spalva).
Pastoviųjų
laipsnių įtvirtinimas tampa žaidimu, nes vaikai,
atlikdami mokytojo rodomas intonacijas,
„šokinėja“ nuo stogo ant grindų,
„kopia“ namelio sienomis, eina vienas pas kitą
į svečius. Mokytojas ugdytiniams nuolatos rodo
pavyzdį, žaidimo forma pakviesdamas į
pastoviųjų laipsnių namelį neįgalų,
silpnesnį ar nedrąsesnį vaiką.
Užsimezga bendravimas,
paremtas džiugiomis emocijomis ir malonia pamokos atmosfera.
Neįgalieji šitaip gali praplėsti savo veiklos ribas
(...aš šokinėju kaip visi vaikai; ...aš einu
į svečius). Visi mokiniai savo sąsiuviniuose
piešia pastoviųjų laipsnių namelius ir
fantazuoja, ką pakvies pasisvečiuoti savo namelyje. Taip
kuriami draugiški tarpusavio santykiai, dėmesio
silpnesniajam įgūdžiai.
Vaikams su negale sunkiau
sekasi išmokti teorijos taisykles, todėl būtina
atsiriboti nuo sauso teorizavimo ar taisyklių kalimo.
Dermės pojūtį rekomenduojama išryškinti
spalvomis, atskleidžiant moksleivių emocionalumą.
Pedagogas, apibūdindamas harmoninio minoro VI ir VII
laipsnių intonacijų veržlumą,
pabrėžia emocinio nusiteikimo svarbą.
Integruotoje klasėje
visus muzikos rašto elementus vaikai pirmiausia turi
išgirsti, pajausti kūnu, pakartoti judesiais pagal
muziką, išsiaiškinti žodžiais ir tik tada
mokytis įprasminti simboliais. Pradiniame etape siekiama
supaprastintos notacijos, vėliau pereinama prie tradicinio
natų užrašymo būdo. Atliekant ir
užrašant melodiją, spalvos padeda nustatyti
melodijos judėjimo kryptį. Siekiant, kad vaikas teisingai
užrašytų melodijos atkarpą, siūloma
naudoti testus (pusiau užrašytas melodijas), kuriuose
reikia įrašyti trūkstamas natas. Melodijos linija
yra pagrindinis muzikos parametras, o jos galingumo laipsnis
išryškėja augančiomis ar
mažėjančiomis linijomis. Melodijos liniją
vaikai mokosi piešti žiūrėdami į natas, o
vėliau iš klausos. Jei neįgalūs vaikai nesugeba
užrašyti melodijos arba nespėja to padaryti kartu su
visa klase, siūloma, kad jie grafiškai pavaizduotų
melodijos slinktį (trumpi garsai – trumpi
brūkšneliai, ilgesni garsai – ilgesni
brūkšneliai).
Spalvos padeda geriau
įsiklausyti į muzikos garsą, labiau pajusti jo
niuansus. Tai ypač aktualu mokantis įsiklausyti pavienius
intervalus. Intervalai piešiami kaip konkretūs vaizdai:
prima – lietaus lašas, kvarta – nerimas, ilgesys,
septima – baimė ir pan.
Modeliuojant muzikos
klausymąsi, rekomenduotina remtis kompozitorių
biografiniais ir kūrybiniais epizodais. Mokiniams, turintiems
negalę, įdomu sužinoti, kad P. Čaikovskis, F.
Hendelis, H. Berliozas, N. Paganinis sirgo epilepsija, tačiau
jų negalė netrukdė pasiekti kūrybinių
aukštumų. L. van Bethovenas gyvenimo pabaigoje apkurto,
tačiau net ir kentėdamas klausos negalę
kompozitorius kūrė meno šedevrus.
Klausant muzikos formuluojami
klausimai: „Kaip kompozitorius, turėdamas negalę,
perteikė savo išgyvenimus?; „Ar šalia
manęs esantis neįgalus draugas neišgyvena tokių
pat jausmų, tik nemoka jų atskleisti?“ Klausant
muzikos modeliuojama diskusija, siekiama atskleisti muzikos
sukeltus išgyvenimus, įvardyti savo potyrius ir perkelti
juos į emocijų lygmenį. Meninio vaizdo modelį
galima įtvirtinti regimaisiais vaizdiniais, įtraukiant
regėjimą, lytėjimą. Mokiniai dalijasi
nuomonėmis, kokių savybių reikia neįgaliajam,
kad jis įveiktų neviltį, liūdesį,
pesimizmą. Neįgalūs vaikai taip pat dalyvauja
diskusijoje – klausydami muzikos, jie įsivaizduoja
esą kupini jėgų ir optimizmo. Tai padeda jiems
suprasti, kad negalė iš esmės netrukdo
aukštesniems siekiams. Jie gali būti garsūs,
žinomi ir prisidėti prie visuomenės kultūros ir
mokslo.
Visuose minėtuose
pamokų epizoduose vyrauja emocinių išgyvenimų
įprasminimas, kuriuo siekiama ne tik vesti
neįgalųjį į visų vaikų pasaulį,
bet ir siekiama, kad stipresnieji padėtų silpnesniesiems.
Meninių išgyvenimų išaukštinimas muzikinio
ugdymo procese leidžia specialiųjų poreikių
vaikams labiau pasitikėti savo gebėjimais bei suvokti
savo kūrybinių galių sklaidą.
Grįžti atgal: 9.3.
Integruoto muzikinio ugdymo bendrieji ir specifiniai pedagogikos
principai
| |