|
8.2.5. Fiziniai ir judėjimo sutrikimai
Papildomam
skaitymui
Fizinių
negalių turinčiais vaikais vadinami tie, kurių
fiziniai trūkumai ar kitos sveikatos problemos trukdo jiems
lankyti mokyklą ar mokytis ir kuriems būtinos specialios
paslaugos, lavinimas, įranga, mokymo priemonės ar
įstaigos (Hallahan, Kauffman, 2003). Vaikai su
fizinėmis negalėmis gali būti ir
protiškai atsilikę, turėti mokymosi negalių,
emocinių ar elgesio sutrikimų ar ypatingų
gabumų bei talentų. Kadangi fizines negales
turinčių vaikų pirminiai skiriamieji požymiai
yra susiję su jų sveikatos būkle ar fiziniais
trūkumais, tai dirbant su šiais vaikais būtina, kad
įvairių sričių specialistai (medikai,
psichologai, pedagogai) bendradarbiautų vieni su kitais, kad
būtų apsaugota ne tik vaiko sveikata, bet ir sykiu
lavinami visi jo turimi gebėjimai.
Fizinių negalių
spektras labai platus. Vaikai gali turėti įgimtų
anomalijų (defektų, su kuriais gimė) arba įgyti
negalę po gimimo – nelaimingo atsitikimo ar ligos metu.
Kai kurie fiziniai sutrikimai yra palyginti lengvi ir laikini; kiti
yra labai sunkūs ir progresuojantys iki visiško
nepajėgumo ar net ankstyvos mirties. Apibrėžiant
fizinių negalių klasifikaciją galima išskirti
negalės formas, kurios atsiranda dėl įvairių
išorinių priežasčių – traumų.
Tačiau pasitaiko ir kitų neurologinių
pažeidimų, kurių priežastys dažnai lieka
nežinomos. Bendrais bruožais, remdamiesi D. P. Hallahan,
J. M. Kauffman (2003) teorijomis, aptarsime fizinių
negalių suskirstymą pagal atskiras būkles ir
ligas.
Trauminis smegenų
sužalojimas vis dažniau tampa vaikų
neurologinių pažeidimų priežastimi ir kelia
ypatingų ugdymo problemų, kurios iki šiol menkai
suprantamos ir neretai klaidingai sprendžiamos. Trauminis
smegenų sužalojimas sukelia visišką ar
dalinę negalę arba psichosocialinio prisitaikymo
problemų, turinčių įtakos ugdymo veiklai.
Šis sužalojimas gali paveikti pažinimą bei
kalbą, atmintį, dėmesį, samprotavimą,
abstraktųjį mąstymą, vertinimą,
problemų sprendimą, sukelti sensorinių, suvokimo ar
motorikos, psichosocialinio elgesio, fizinių funkcijų,
informacijos apdorojimo ar kalbėjimo sutrikimų.
cerebrinis
paralyžius – būklė, kuriai būdingas
paralyžius, raumenų silpnumas, nekoordinuoti judesiai ir
kitokie motorinių funkcijų sutrikimai. Cerebrinį
paralyžių sukelia dar nesubrendusių vaiko
smegenų pažeidimas.
Priepuoliai
(epilepsija)– staigus sąmonės pakitimas,
paprastai lydimas motorinio aktyvumo ir sensorinių
reiškinių; juos sukelia patologinė elektrinio
aktyvumo iškrova smegenyse.
autizmas –
palyginti reta neurologinė liga, kuriai esant raumenys arba
jų kontrolė nesusilpnėja, tačiau ji paveikia
vaiko gebėjimą bendrauti, palaikyti socialinius
santykius. Daugeliui autizmu sergančių vaikų
būtina intensyvi intervencija lavinant komunikacijos,
socialinius ir mokymosi įgūdžius.
Raumenų ir skeleto
pažeidimai – raumenų arba kaulų defektai
ir ligos. Dažniausiai raumenų ir skeleto pažeidimai
paveikia kojas, rankas, sąnarius ar stuburą, todėl
vaikas sunkiai vaikšto, stovi, sėdi.
Laisvalaikio skaitymui
Ugdymo
aptarimas
Visuomenėje iki šiol
susiformavusi nuomonė, kad fizinių negalių turintys
vaikai yra bejėgiai ir negali mokytis. Deja, pamiršama,
kad dauguma vaikų su fizinėmis negalėmis gali
išmokti daryti viską ar beveik viską, ką daro
sveiki vaikai, nors jiems kai kuriuos veiksmus kartais tenka
atlikti kitaip negu įprasta (pvz., rankų nevaldantis
vaikas gali naudotis kojomis arba burna). Pripažinti
trūkumus, atsiradusius dėl fizinių sutrikimų,
ir nesistengti suprasti, kiek daug gali išmokti fizinių
negalių turintys vaikai – žeidžiantis ir
nehumaniškas požiūris į fizinius skirtumus.
Kartais fizinių negalių turintys žmonės gali
nežinoti daug ko dėl to, kad jiems nebuvo suteikta
galimybių ar sąlygų susipažinti su
elementariais dalykais, pvz., negalėjo dalyvauti viešuose
šventiniuose renginiuose, nes juose tiesiog nepritaikytos
judėjimo sąlygos su ramentais, vežimėliais.
Taigi galima teigti, kad negalė, ribojanti socialumą,
stabdo vaikų pažinimą ir vystymąsi. Ugdant
vaikus su fizinėmis negalėmis tikslinga:
-
fizinėje srityje – lavinti ritmo
jausmą, iš prigimties ar dėl kitų
priežasčių sutrikdytą negalės, stiprinti
motorikos, kalbos ir artikuliavimo įgūdžius, ugdyti
erdvės suvokimą, mokyti atsipalaiduoti;
-
psichologijos srityje – lavinti vaizduotę,
mokyti suvokti asmens ir grupės santykį, stiprinti
dėmesio ir valios koncentraciją, kelti savivertę,
mokyti palaikyti gerą nuotaiką (Dykes, Heller,
1998);
-
muzikinio ugdymo srityje – lavinti klausą,
ritmo, tempo pojūtį, motorikos įgūdžius,
suvokimą, stiprinti kalbos įgūdžius, mokyti
klausytis muzikos ir įsiklausyti į tylą, mokyti
taikyti žinias gyvenime, muzikuoti grupėmis, diegiant
socialinius įgūdžius, skatinti kūrybinę
raišką, stiprinančią savivertę,
padėti atsipalaiduoti įtraukiant silpnesnes raumenų
grupes (tam ypač tinka improvizacijos).
Vaikams, turintiems fizinę
negalę, labai svarbi muzikinė veikla, kuri sieja
judesį ir kalbą (liaudies žaidimai, rateliai,
skaičiuotės, populiarios dainos su nesudėtingu
ritmišku pritarimu), t. y. kuri lavina motorikos
judesius. Nejudantiems vaikams sunku suvokti erdvę, todėl
juos reikia panešioti pagal pasirinktą muziką.
Sunkią fizinę negalę turintys vaikai gali
sėdėdami vežimėliuose ploti, mušti
ritmą, junginėti magnetofoną (šiuos mokinius
ugdomai veikia jau vien kitų mokinių veiklos
stebėjimas) (Vilkelienė, 2003).
Pasirenkant muzikinį
instrumentą, būtina atsižvelgti į vaiko
negalę – grojimo technika ir poza turi būti
patogios. Fizinę negalę turintiems vaikams tiktų
įvairūs pučiamieji instrumentai su nedaug
vožtuvų, taip pat trombonas, gitara, sintezatorius,
perkusiniai instrumentai. Mediniai ir styginiai instrumentai
nelabai tinka, nes jiems reikia rankų miklumo. Kai kuriuos
instrumentus galima paremti stoveliu, kad vaikams būtų
lengviau juos laikyti. Nevaldantieji rankų gali groti
instrumentais, kurie papildomomis priemonėmis uždedami
ant galvos arba laikomi dantimis. Nevaldantieji vienos rankos gali
groti klavišiniais instrumentais viena ranka, muzikuoti
ansambliais. Svarbiausia – skatinti tokių vaikų
savarankišką muzikavimą.
Dainavimui nereikia kūno
galūnių, be to, skatinama plaučių veikla (tai
ypač aktualu, nes fizinę negalę turintys vaikai
dažnai serga kvėpavimo takų ligomis), todėl
ši muzikinė veikla ypač svarbi. Dainuojant neilgas
frazes atsipalaiduoja sukaustyti raumenys. Jeigu paralyžius
yra paveikęs vaiko kalbą – dainuoti pradedama nuo
tęsiamų garsų, trumpomis frazėmis, giliai
atsikvepiant. Dainelių turinys turi būti vaikams
suprantamas, teikiantis džiaugsmo (Vilkelienė,
2003).
Pasitikrinkite sukauptas
žinias: Savikontrolės
klausimai
Atlikite patikros testą: Patikros
testas
Literatūra
9 tema. Specialiųjų
poreikių vaikų integruotojo muzikinio ugdymo
bruožai
| |