|
8.2.4. Emocijų ir elgesio sutrikimai
Papildomam
skaitymui
Vaikų su emocijų ir
elgesio sutrikimais specialusis ugdymas kelia daug sumaišties
pedagogams. Todėl aptariant šių vaikų ugdymo
ypatumus, prasminga apžvelgti svarbiausius emocijų ir
elgesio sutrikimų bruožus [1] bei dažniausiai
vartojamas sąvokas.
Emocijų ir elgesio
sutrikimo terminas mokslinėje literatūroje
(Hallahan, Kauffman, 2003) vartojamas ilgą laiką
besireiškiantiems vienu ar keliems neigiamos įtakos
ugdymo veiklai turintiems požymiams apibūdinti. Šie
požymiai:
-
nesugebėjimas mokytis;
-
nesugebėjimas užmegzti ir išlaikyti
tinkamų santykių su savo bendraamžiais ir
mokytojais;
-
normaliomis sąlygomis pasireiškiantis netinkamas
elgesys ar jausmai;
-
bendra viską persmelkianti liūdna nuotaika ar
depresija;
-
tendencija kilti fiziniams simptomams ar baimėms,
susijusioms su asmeninėmis ir mokyklinėmis
problemomis.
Kadangi emocijų ir elgesio
sutrikimai gali pasireikšti įvairiomis formomis, jie yra
suklasifikuoti į septynias pagrindines grupes:
Pedagogai dirbdami su
emocijų ir elgesio sutrikimų turinčiais vaikais,
tradicinę diagnostikos klasifikaciją linkę papildyti
(Hallahan, Kauffman, 2003) rekomendacijomis:
-
elgesio sutrikimai (vaikas siekia kitų
dėmesio, stengiasi pasirodyti, jo elgesys yra griaunamojo
pobūdžio, jis erzina aplinkinius, mušasi, jį
ištinka pykčio priepuoliai);
-
socializuota
agresija (vaikas vagia
drauge su kitais, bėga iš pamokų, turi
„blogų“ draugų, atvirai
prisipažįsta);
-
dėmesio problemos – nebrandumas (vaikas
negali ilgai išlaikyti dėmesio, silpna jo dėmesio
koncentracija, yra lengvai išblaškomas, lengvai
atitraukiamas nuo atliekamos užduoties, atsakinėja
negalvodamas, yra inertiškas, lėtai juda,
mieguistas);
-
nerimas – atsiribojimas (vaikas drovus, greit
susigėsta, perdėtai judrus, lengvai
pažeidžiamas, nuolat ko nors bijo, neramus,
prislėgtas, visada liūdnas);
-
psichofizinis elgesys (reiškia
nerealistiškas mintis, kartoja žodžius ir sakinius,
keistai elgiasi);
-
didelis motorinis aktyvumas (vaikas neramus,
nenusėdi vietoje, įsitempęs, negali atsipalaiduoti,
perdėtai šnekus).
Konkrečiam vaikui gali
būti būdingi ne vienai elgesio sutrikimo formai
priklausantys požymiai, tai reiškia, kad išvardintos
sutrikimo formos nėra visiškai atskirtos. Be to,
būdingi elgesio požymiai gali būti įvairaus
intensyvumo ir sunkumo.
Ugdymo
aptarimas
Emocijų ir elgesio
sutrikimų turintys moksleiviai paprastai blogai mokosi ir turi
kitų nepageidautinų mokymosi problemų. Šių
moksleivių ugdymo programos yra labai įvairios ir turi
būti labai individualios, nes šie vaikai skiriasi vienas
nuo kito savo intelektu, elgesio ypatybėmis ir mokymosi
pasiekimais.
Pažindamas elgesio sutrikimo
formas, praktiniame darbe pedagogas neturėtų šiems
vaikams pataikauti, su tuo taikstydamasis ar apsimesdamas, kad
priima šių vaikų vertybes. Kad sutrikimų
turintis vaikas galėtų valdyti savo elgesį, turi
matyti pavyzdinį pedagogo ir kitų ugdytinių
bendravimo būdą. Su emocijų ir elgesio
sutrikimų turinčiais vaikais reikia bendrauti taip, kad
formuotųsi pasitikėjimas ugdytinio galimybėmis,
ugdytųsi vaiko atsakomybės už savo poelgius jausmas.
Ugdant emocijų ir elgesio sutrikimų turinčius
vaikus, į pagalbą taip pat gali būti pasitelkiama
muzikinė veikla. Parenkama tokia muzikinė veikla, kuri
supažindintų vaiką su jo krašto kultūra,
moralinėmis vertybėmis, ugdytų jo atsakomybės
jausmą, išryškintų žmogiškosios
sąveikos esmę. Muzikos pamokos turi būti
neperkrautos teorinių užduočių, rekomenduojama
labiau remtis praktine veikla – muzikavimu, improvizacija,
euritmija.
Moksleivių elgesiui valdyti
siūloma taikyti žingsniais paremtą
metodiką:
- apsibrėžti, kokio elgesio tikimasi iš kiekvieno
moksleivio;
- siekti, kad moksleiviai, kurie pateisina mokytojo
lūkesčius, būtų skatinami;
- nustatyti, kokį netinkamai besielgiančių
moksleivių elgesį reikia keisti;
- pasirinkti pozityvią, o ne baudžiamojo
pobūdžio strategiją.
Toliau: 8.2.5.
Fiziniai ir judėjimo sutrikimai
| |