|
8.2.3. Regos sutrikimai
Papildomam
skaitymui
Mokslinėje literatūroje
(Hallahan, Kauffman, 2003) labiausiai paplitęs yra pedagoginis
regos sutrikimų apibūdinimas.
Pedagoginiu aspektu aklumas apibrėžiamas
pagal vaiko veiklą, ypač skaitymą. Pagal
pedagoginį apibrėžimą, aklieji
yra tie, kurie dėl labai sunkiai sutrikusios regos privalo
mokytis specialiosiose mokyklose ir ugdymo tikslams turi naudotis
Brailio raštu. Vaikai, kurie gali skaityti spausdintu
šriftu (kad ir naudodamiesi didinamaisiais prietaisais ar
kitomis regėjimą kompensuojančiomis
priemonėmis), vadinami silpnaregiais.
Regos sutrikimai
išryškėja anksti – toks vaikas dažnai
trina akis, sunkiai naudojasi vizualinėmis priemonėmis,
ne viską suvokia. Regos sutrikimų turintiems
kūdikiams neskiriant pakankamai dėmesio, jų
vystymasis gali atsilikti nuo reginčių
bendraamžių vystymosi, ypač judėjimo
įgūdžių srityje. Tačiau ankstyvoji
intervencija, regos sutrikimo kilmės bei diagnozės
žinojimas, efektyvių ugdymo būdų naudojimas
padeda ugdytiniui atskleisti stipriausias savybes ir
išreikšti save. Ekspertų nuomone, anksti diagnozuoti
regos sutrikimai negali labai smarkiai paveikti vaikų raidos.
Tyrimai rodo, kad sutrikusios regos moksleivių kalbinio
intelekto testų rodikliai nesiskiria nuo
reginčiųjų rodiklių (McGinnis, 1981). Aklas
vaikas gali girdėti kalbą, o kartais jis net labiau
už regintįjį yra motyvuotas ją vartoti, nes tai
pagrindinis informacijos kanalas komunikuojant su kitais.
Ugdymo
aptarimas
Akliesiems ir silpnaregiams
trūksta vizualinės informacijos, tačiau jie
dažniausiai yra komunikabilūs, mėgsta žodinius
žaidimus, humoristines daineles, turi gerus manipuliavimo
įgūdžius, dažniausiai labai gerai girdi, turi
ištobulintą ritminę klausą, mėgsta
veiklą, susijusią su judesiu, nors jų judėjimo
erdvė dažnai ribota. Burnos, liežuvio, rankų
judesiai geriausiai lavėja parinkus pučiamąjį
instrumentą. Tikslingai lavinant atminties imlumą muzikos
garsams, regos sutrikimų turintys vaikai gerai analizuoja
muzikinius sąskambius, prisimena muzikos kūrinius.
Brailio natos akliesiems yra sudėtingos, todėl
dažnai pradiniu etapu jie mokosi iš klausos. Vėliau,
praktiškai lytėdami muzikos instrumentą, jie
įtvirtina savo žinias. Akivaizdu, kad veiksmingiausias
regos sutrikimų turinčių vaikų mokymo
būdas „klausa – judesys –
raštas“. Pagal regos sutrikimo sunkumą į
muzikinį ugdymą įtraukiamas judesys, plojimas,
šokinėjimas, trepsėjimas, ritminis pritarimas
dainelėms, euritmijos elementai, dainelės apie save, savo
kūno dalis (Vilkelienė, 2003).
Regos negalė gali labai
apriboti vaikų asmeninį patyrimą, nes jiems sunku
gauti informaciją iš aplinkos, be to, ugdymas bendrosiose
klasėse yra grindžiamas regimąja patirtimi.
Tačiau bendrąja prasme sutrikusios regos moksleiviai
turėtų būti ugdomi taip pat, kaip ir regintieji.
Mokytojai turėtų šiek tiek modifikuoti mokymą,
tačiau gali taikyti tuos pačius bendrojo ugdymo
principus. Svarbiausias skirtumas tas, kad sutrikusios regos
moksleiviai turės gauti informaciją kitomis
sesnsorinėmis sistemomis.
Ugdant visai aklus ar
silpnaregius moksleivius prasminga stiprinti keturias pagrindines
sritis:
- Brailio raštą;
- regos likučio panaudojimą;
- klausymosi įgūdžius;
- judėjimo įgūdžius.
Toliau: 8.2.4.
Emocijų ir elgesio sutrikimai
| |