|
8.2.2. Klausos sutrikimai
Kiekvienas esame
girdėję klausimą: „Jei būtum priverstas
pasirinkti, ar geriau sutiktum būti aklas, ar
kurčias?“ Nesusimąstydami daugelis mūsų
renkamės kurtumą, turbūt todėl, kad
judėdami labiau pasikliaujame rega, be to, daugelis gamtos
grožybių suvokiamos vizualiai. Tačiau gyvendamas
į kalbą orientuotoje visuomenėje, kurčiasis
patiria daug daugiau sunkumų negu aklasis.
Apibrėždami klausos
sutrikimus, pedagogai didžiausią dėmesį
sutelkia į tai, kiek klausos sutrikimas paveikia
gebėjimą kalbėti ir suprasti sakytinę
kalbą. Sutrikusios klausos vaikai, kurie negali apdoroti
kalbinės informacijos, laikomi kurčiaisiais, o
galintys kalbėti – neprigirdinčiaisiais.
Nors šis skirstymas atrodo labai paprastas, tačiau
fiziologinio ir ugdymo požiūrių besilaikantys
specialistai šias dvi grupes apibrėžia nevienodai.
Fiziologinio požiūrio šalininkai pirmiausia
domisi galimybe išmatuoti prarastos klausos laipsnį, o
ugdymo požiūrio šalininkai labiau domisi
tuo, kaip klausos sutrikimas gali paveikti vaiko gebėjimą
kalbėti bei visą jo kalbos raidą. Pedagogams
labiausiai rūpi asmens amžius, kada sutriko klausa, nes
tarp klausos sutrikimo ir kalbos raidos sulėtėjimo
egzistuoja akivaizdus priežastinis ryšys (kuo
anksčiau sutriko klausa, tuo sunkiau bus įvaldyti
kalbą). Dėl šios priežasties pedagogai,
dirbantys su sutrikusios klausos vaikais, vartoja tokius terminus
kaip įgimtas kurtumas ir įgytas
kurtumas.
Vaikai, kurių kurtumas
įgimtas ar atsirado prieš įvaldant kalbą,
laikomi turinčiais ikikalbinį kurtumą, o
tie, kurie apkursta jau išmokę kalbėti, vadinami
turinčiais pokalbinį kurtumą.
Klausos sutrikimas
pasireiškia ne tik fiziniais, bet ir suvokimo požymiais,
todėl laiku nepastebėjus esamų klausos
sutrikimų kartais neteisingai nustatomi vaiko gebėjimai
suvokti ir protauti. Klausos sutrikimai trukdo formuotis
motoriniams įgūdžiams, kalbėsenai, aplinkinio
pasaulio suvokimas kompensuojamas regėjimu, todėl akims
tenka didelis krūvis. Deja, daugelio sutrikusios klausos
vaikų mokymosi pasiekimai gerokai mažesni nei kitų
vaikų. Prasta atmintis, sunkiai sutelkiamas dėmesys,
lėtai besivystanti kalba stabdo socialinę
brandą.
Ugdymo
aptarimas
S. Nocera (1979),
atsižvelgdamas į klausos sutrikimais
pasižyminčių vaikų protinio ir biologinio
amžiaus adekvatumą, siūlo organizuoti muzikinio
ugdymo procesą pasirenkant veiklos rūšis –
dainavimą, grojimą, muzikos klausymąsi, judesį.
Šie vaikai labai mėgsta judėti, todėl
muzikinę veiklą tikslinga pagrįsti judesiu, kuo
daugiau aiškinti grafiškai, kiekvieną vaiką
įtvirtinti vizualiai. Mokant muzikos, aktualu kartu mokyti ir
kalbos – balso aukštumo, kalbos ritmo. Mokymo
medžiagą dera parinkti artimą natūraliam
bendravimui. Siūloma kuo daugiau vartoti patarlių,
priežodžių, kanoniško, žaidimams
būdingo pasikartojimo, patriotinių, proginių
dainų, populiarių žaidimų ir
šokių.
Vaikai, turintys klausos
sutrikimų, gali muzikuoti – groti fortepijonu, arfa,
gitara, klausydamiesi garso vibracijos visu kūnu.
Muzikavimo veikloje, pasirenkant
muzikos instrumentus, būtina atsižvelgti į vaiko
girdėjimo ypatumus. Jei vaikas negirdi aukštų
garsų, jam nepatartina groti trikampiu, varpeliais, nefiksuoto
garso aukštumo instrumentais.
Pedagogams, dirbantiems su
klausos sutrikimų turinčiais moksleiviais, rekomenduojami
mokymo metodai, kurie gali būti sėkmingai taikomi ir
muzikinėje veikloje (Hallahan, Kauffman, 2003):
Toliau: 8.2.3. Regos
sutrikimai
| |