|
8.2.1. Mokymosi sutrikimai
XX a. 7 – ojo
dešimtmečio pradžioje buvo išskirta nauja
specialiojo ugdymo kategorija – mokymosi
negalė. Šiai kategorijai priklauso vaikai, kurie
nepaisant normalaus ar beveik normalaus jų intelekto susiduria
su mokymosi problemomis. Ši sritis buvo išskirta suvokus,
kad daug mokymosi problemų turinčių vaikų
negauna jiems reikiamų ugdymo paslaugų. Moksleiviai su
mokymosi negalėmis dažnai būna nedėmesingi arba
hiperaktyvūs. Pradinėse klasėse tėvai gali
manyti, kad jų vaikai tiesiog turi per daug energijos,
tačiau laikui bėgant šie vaikai, kitaip negu jų
bendraklasiai, augdami nesikeičia (jie ir toliau blogai
mokosi, nevaldo savo elgesio). Remiantis tyrimais (Hallahan,
Kauffman, 2003), mokymosi negalių turintis moksleivis
apibūdinamas kaip asmuo, kuris nepasitiki savo
gebėjimais, gerai nesuvokia, kokios strategijos yra naudotinos
sprendžiant problemas ir nemoka pats savarankiškai
dirbti.
Mokymosi sutrikimus
dažniausiai nustato specialistų komanda, ištyrusi
intelekto galimybių ir pasiekimų neatitikimą. Vis
dėlto apibrėžiant mokymosi negales dažniausiai
atsižvelgiama į keturis pagrindinius veiksnius:
- Skirtumą tarp IQ (intelekto koeficiento) ir mokymosi
pasiekimų.
- Galimą centrinės nervų sistemos
disfunkciją.
- Psichologinio (socialinio bei emocinio) pobūdžio
informacijos apdorojimo problemas.
- Mokymosi problemas, kylančias ne dėl skurdžios
aplinkos, protinio atsilikimo ar emocinių sutrikimų.
Ugdymo
aptarimas
S. Nocera (1979) teigia, kad
mokymosi sutrikimų pasitaiko tada, kai sutrikęs vienas ar
daugiau pagrindinių psichologinių procesų,
apimančių suvokimą, kalbėseną,
skaitymą, rašymą, skaičiavimą.
Vaikai su mokymosi negale
dažniausiai turi atminties sutrikimų. Jiems būdingos
pažinimo problemos, jie sunkiai suvokia mokomąją
medžiagą, jų mokymosi motyvacija silpna,
įgūdžiai neišlavinti. Mokymosi problemų
turintys vaikai netiksliai, paviršutiniškai interpretuoja
ar sistemina informaciją. Paprastai mokymosi
sutrikimai skirstomi į tris rūšis:
-
erdvės;
-
kiekybės;
-
laiko suvokimo.
Turintieji erdvės
suvokimų sunkumų lėtai orientuojasi nustatydami
dydį, kryptį, nuotolį. Jie dažniausiai natas
rašo netvarkingai, jas painioja, nepajėgia tiksliai
atkartoti ritminių darinių ar muzikinių motyvų,
nesugeba taisyklingai laikyti instrumento. Šių vaikų
solfedžiavimas (kaip ir skaitymas) yra nesklandus.
Šokdami ratelius, ugdytiniai pamiršta judesių
elementus ir eigą.
Kiekybės sutrikimai
pasireiškia tada, kai vaikas negali suderinti skirtingos
veiklos (pvz., dainuoti ir groti, mušti skirtingo ritmo
rankomis bei kojomis ir pan.)
Laiko suvokimo
sutrikimai pasireiškia tada, kai lėčiau
įsimenamas tekstas, pirštuotė, ritminiai motyvai ir
pan. (Vilkelienė, 2003).
Siekiant, kad moksleiviai su
mokymosi negale turėtų mažiau mokymosi
problemų, jiems taikomi pažinimo lavinimo
[1] ir tiesioginio mokymo metodai (Hallahan, Kauffman,
2003).
Labiausiai palitę
pažinimo lavinimo metodai:
Tiesioginio
mokymo metodas siejamas su pačiu mokymo procesu.
Dažniausiai skirtas mokomiesiems dalykams (ypač
skaitymui, matematikai, tačiau gali būti taikomas ir
solfedžiavimui, ritmavimui ir pan.). Akcentuojamas kartojimas,
praktika ir grįžtamasis ryšys. Pamokos vedamos
griežtai laikantis tam tikro nuoseklumo ir sparčiu tempu.
Mokytojas tokioms pamokoms turi būti nepriekaištingai
pasirengęs.
Toliau: 8.2.2. Klausos
sutrikimai
| |