|
6.1. Muzikos poveikis žmogui
Menas, taip pat ir muzika,
gyvenime atlieka daug įvairių funkcijų:
estetinė, hedonistinė, auklėjimo, pažinimo,
lavinimo, komunikavimo, terapijos, relaksavimo ir kt.
Meno poveikis žmogui
neabejotinas. Grožinės literatūros, dailės,
architektūros, muzikos kūriniai veikia emocijas, tobulina
pasaulėjautą, keičia požiūrį į
aplinką, skatina asmenybės progresą.
Nuo neatmenamų laikų
muzika padėdavo žmonėms dirbti, ilsėtis,
žadindavo jiems darbingumą, nuotaiką,
fantaziją, kūrybą, įkvėpdavo
pasitikėjimą savo jėgomis, šalindavo blogas
nuojautas, nerimą, padėdavo užmiršti
nesėkmes, nuoskaudas, sušvelnindavo nelaimes.
Šio kurso tikslas –
išnagrinėti muzikos terapinę funkciją.
Todėl visų pirma svarbu aptarti kai kuriuos muzikos
poveikio aspektus.
Garsas
Garsas keliauja oru. Galima
išmatuoti jo dažnį ir stiprumą. Nuo dažnio
priklauso garso aukštumas, matuojamas hercais. Kuo garso
aukštumas didesnis, tuo virpesys greitesnis, ir
atvirkščiai – kuo garsas žemesnis, tuo
virpesys lėtesnis.
Normaliai ausis gali skirti
garsus nuo 16 iki 20 tūkst. hercų. Girdėjimo riba
įvairiose kultūrose skiriasi. Ji priklauso ir nuo
aplinkos. Pvz., Afrikos gentys gyvena tokioje tyloje, kad gali
girdėti šnabždesį iš daugiau nei 20
metrų nuotolio. Mokslininkai įsitikinę, kad
aukšto dažnio garsai (nuo 3000) plačiai rezonuoja
smegenyse ir veikia kognityvines funkcijas, tokias kaip
mąstymas, erdvės suvokimas, atmintis. Vidutinių
dažnių garsai (nuo 750 iki 3000) stimuliuoja
širdį, plaučius ir emocijas. Žemas
ūžesys mus silpnina. Kita vertus, žemas ir greitas
ritmas neleidžia susikaupti ir išlikti ramiam. Garso
intensyvumas, stiprumas yra matuojamas decibelais.
Nuo 65 decibelų mes
pradedame reaguoti į muziką, ji ima veikti mūsų
sąmonę.
Decibelų skalė, kaip ir
Richterio skalė žemės drebėjimams matuoti,
– yra logaritminė, taigi, kiekvienas padidėjimas
dešimčia decibelų reiškia stiprumo
padidėjimą 10 kartų. Pvz., garsi 110 dB lygio muzika
yra 10 kartų garsesnė už grąžto
sukeliamą 100 dB lygio garsą ir 10 000 kartų
garsesnė už vidutinio lygio (60 dB) pokalbį.
Dinaminiai kontrastai yra labai
svarbi muzikos išraiškos priemonė, tačiau per
didelis garsumas kenkia žmogaus organizmui, mažina
klausos jautrumą. Ypač kenksmingas ilgesnį
laiką veikiantis per didelis muzikos ar triukšmo lygis,
nes klausos organo ląstelės ilgainiui susidėvi.
Labai stiprus triukšmas gali žmogų sužaloti net
mirtinai (tokie bandymai daryti JAV).
Triukšmo veikiamos pakinta
žmogaus girdėjimo ribos. Šie pakitimai iš
pradžių laikini, vėliau gali tapti pastovūs.
Pvz., žmogui išbuvus 100 minučių 100 dB
triukšme, jo girdos ribos susiaurės 30 dB ir
triukšmui pasibaigus atsistatys tik po 36 val. Jei toks
triukšmas veiks nuolat, tai klausos jautrumas gali
nebeatsistatyti. Reikia žinoti, kad klausai pavojinga, kai
muzika ar triukšmas tokie garsūs, kad trukdo
susikalbėti. Vaikų ir jaunimo klausa, kurią
reguliariai veikia garsi muzika, taip pat susilpnėja.
Pastebėta, kad dabar jaunimo girdos jautrumas dėl garsios
popmuzikos yra labai sumažėjęs. [1]
Klausa turi kelias apsaugos nuo
per didelio garsumo sistemas. Tačiau ausų refleksai,
kurie reguliuoja būgnelio įtampą, suveikia tik per
10 ms, o per šį laiką impulsinis triukšmas gali
traumuoti ausį. Pvz., šaudant triukšmo lygis prie
pat ausies siekia 160 dB, o ausies refleksas nespėja
sureaguoti, todėl kiekvienas šūvis blogina
klausą. Dėl šios priežasties, šaudant ar
dirbant triukšmingą darbą, būtina
dėvėti specialias ausines.
Labai dažnai popmuzikos
koncertų, diskotekų, šokių metu
piktnaudžiaujama, stengiamasi priblokšti ne estetiniu
poveikiu, o fiziniu garso slėgiu. „Gyvo“ koncerto
metu simfoninis orkestras tik trumpam, tutti vietose, pasiekia
didesnį garso intensyvumo lygį – iki 100 dB, o
vokalinių instrumentinių ansamblių garso intensyvumo
lygis nuolatos būna apie 110–120 dB ir trunka kelias
valandas. Tai kenkia sveikatai, žaloja klausos organus,
prilygsta narkotikams. Muzikos stiprumas tokiuose koncertuose
neturėtų viršyti 90–100 dB garso intensyvumo
lygio. Daugelis roko muzikantų koncerto metu naudoja ausų
kištukus. Nes dainininkai taip pat rizikuoja nukentėti
nuo savo pačių balso, kuris gali pasiekti 110, 120 ar net
140 dB. Vienu metu operos žvaigždė Maria Callas buvo
iš dalies apkurtusi nuo savo pačios dainavimo.
Psichologinis muzikos
poveikis
Pagrindiniai muzikos elementai ir
išraiškos priemonės yra:
- melodija,
- harmonija,
- tembras,
- tonalumas,
- ritmas,
- tempas,
- dinamika.
Jie visi, sudarydami
estetišką visumą, veikia žmogų
psichologiškai ir fiziologiškai.
Tyrimai rodo, kad muzika
veikia sąmonę ir pasąmonę, žadina
bei skatina fantaziją, pagreitina asociacijų
dinamiką, atgaivina prisiminimus apie patirtus jausmus.
Muzikos sukelta fantazija grąžina sugebėjimą
džiaugtis ir grožėtis. [2]
Per emocijas ir jausmus
muzika labiausiai veikia žmogaus psichines-intelektines
funkcijas. Be abejo, yra kūrinių, kurie gali veikti
šiuos procesus „globaliai“, tačiau jų
mažiau. Dažniau muzikos garsų poveikiai yra
skirtingi – skatina stenizuojančias ir
astenizuojančias emocijas. Pirmuoju atveju muzika
sukelia džiaugsmą, kitu – ilgesį,
liūdesį. Muzika galime sukelti romantišką,
lyrišką, dramatišką nuotaiką, o pankroko
ar hardroko muzika nuteikia žmones agresyviai.
Fiziologinis muzikos
poveikis
Be psichologinio poveikio, muzika
turi ir fiziologinį. Įrodytas muzikos melodijos, o
ypač jos ritmo, poveikis aukštajai nervinei
veiklai, psichiniams procesams, vidaus
organams, medžiagų apykaitos procesams.
Vienas iš pagrindinių
muzikos terapijos kūrėjų K. Keningas tvirtina, jog
atskiri muzikos elementai turi įtakos skirtingoms
fiziologinėms sistemoms:
- ritmas – motorikai,
- melodija – emocijoms,
- harmonija – vidaus organų veiklai.
Dar 1880 m. rusų
farmakologas I. Dogelis paskelbė darbą „Muzikos
įtaka kraujo apytakai“, kuriame įrodė, kad
klausantis muzikos keičiasi širdies ir kvėpavimo
ritmas, arterinis kraujospūdis ir skeleto raumenų
tonusas. Tai vaizdžiai aprašė 1893 m. Peterburgo
fiziologijos prof. I. Tarchanovas, kuris pastebėjo, kad
širdies veiklą skatina ne vien tik muzikos melodijų
klausymas, bet ir jų prisiminimas, atkūrimas
sąmonėje.
Žmogaus širdies
plakimas yra ypač susijęs su garsu ir muzika. Širdis
atsiliepia į muzikos savybes – dažnius, tempą
bei garsumą, ir linkusi paklusti garsų ritmui. Kuo
greitesnė muzika – tuo greičiau plaka širdis;
kuo lėtesnė muzika, tuo lėtesni širdies
dūžiai. Panašiai kaip ir kvėpavimo atveju,
lėčiau plakdama širdis sumažina fizinę
įtampą ir stresą, nuramina protą ir padeda
kūnui išsigydyti.
Ritminga ir garsi muzika gali
suteikti veiklumo ir energijos, tačiau turi ir
blogąją pusę – ji keičia kraujo
spaudimą. Prof. Dr. Sh. Thompson teigia, jog per didelis
triukšmas kraujospūdį gali pakelti
dešimčia procentų. Taigi, triukšmas skatina
dviejų stiprių hormonų – adrenalino ir
norepinefrino – išsiskyrimą, kurie kelia
spaudimą ir siaurina kraujagyslių sieneles.
Kvėpavimas yra ritmingas
reiškinys. Kol nelipame laiptais ar neatsigulame,
paprastai įkvepiame nuo 25 iki 35 kartų per minutę.
Geriausias kvėpavimas yra veikiantis raminančiai,
suvaldantis emocijas, sužadinantis gilesnį
mąstymą ir greitesnę medžiagų
apykaitą. Negilus, greitas kvėpavimas gali vesti į
paviršutinišką ir padriką mąstymą,
impulsyvų elgesį, pastūmėti į klaidas ir
nelaimingus atsitikimus. Pasirodo, garsios ir greitos muzikos
klausymasis po ilgos lėtesnės ir tylesnės muzikos
gali sukelti pastarąjį poveikį. Sulėtinus
muzikos tempą arba klausantis ilgesnių,
lėtesnių kūrinių, galima sulėtinti ir
pagilinti kvėpavimą, tokiu būdu leidžiant
protui nurimti.
Visi garsai ir muzika vos
juntamai veikia kūno temperatūrą ir - tokiu
būdu - mūsų gebėjimą prisitaikyti prie
šalčio ir karščio. Transcendentinė muzika
pripildo mus šilumos. Tranki, kampuoto ritmo muzika kūno
temperatūrą gali pakelti keliais laipsniais, o
švelni ir minkšto ritmo – pažeminti. Tai
vyksta muzikai veikiant kraujo apytaką, pulsą,
kvėpavimą ir prakaitavimą. [3]
Tyrimai parodė, kad lengva,
šiek tiek paryškinto ritmo muzika padeda susikaupti ir
ilgesnį laiką išlaikyti dėmesį. Su darbo
aplinka siejami sveikatos ir atminties tyrimai smarkiai
pakeitė požiūrį į darbo vietose
skambančią muziką. [4]
Dabartiniu metu muzikos
poveikį organizmo psichologinėms ir fiziologinėms
funkcijoms tiria daug mokslinio tyrimo institutų,
laboratorijų ir pavienių mokslininkų. Teigiama, kad
muzika padeda žmogui adaptuotis, organizmas tampa atsparesnis
žalingiems aplinkos veiksmams. Šiuolaikiniais
elektrofiziologiniais, biofiziniais ir psichologiniais metodais
ištyrę garsios ritminės muzikos poveikį
žmogui, mokslininkai rado ne vien funkcinių, bet ir
organinių, t. y. jau negrįžtamų organų
pakitimų. Todėl galėtume daryti išvadą,
kad muzika fiziologiniu, patologiniu ir terapiniu
požiūriu nėra organizmui bereikšmė. Vienu
atveju muzika gali būti naudinga, kelti žmogaus fizines
ir protines jėgas, žadinti jausmus, kūrybinę
vaizduotę, skatinti fiziologinius sveikimo mechanizmus, o kitu
– žalinga.
Toliau: 6.2. Muzikos
terapijos tikslai, taikymo sritys
| |