|
4.6. Kūdikių muzikinis ugdymas
Ankstyvasis muzikinis ugdymas
tinkamiausias kūdikiui. Tai viena iš itin vaikui
priimtinų jo vystymosi apraiškų. Šitoks ugdymas
kokybiškai kitoks. Kaip teigia Z. Rinkevičius,
būdamas visybiškas dvasiniu ir psichofiziologiniu,
socialinio bendravimo požiūriais, jis neskurdina
asmenybės harmoningos raidos, o ją aktyvina,
žvalina, optimizuoja. Toks ugdymas visokeriopai pozityvus.
Papildomam
skaitymui
Tėvai, mokydami savo vaikus
muzikos, atlieka labai svarbų vaidmenį. Ypač
šiame amžiuje svarbus motinos vaidmuo. Kūdikio
prieraišumas prie motinos yra jo svarbiausias poreikis.
Psichologas H. Harlow, tirdamas mažas
beždžionėles, įrodė, kad kontaktas su
motina joms svarbesnis už maistą. Todėl kūdikio
ryšys su išoriniu pasauliu visų pirma
turėtų būti išlaikomas siekiant kuo glaudesnio
emocinio ir dvasinio ryšio su motina. Nesant tokio ryšio,
nuolatinio emocinio bendravimo, kūdikių smegenų
dalys, reguliuojančios emocijas ir priimančius signalus
iš jutimo organų, būna nepakankamai
išsivysčiusios. Tokie kūdikiai skiriasi nuo
turėjusių nuolatinį emocinį ryšį
kūdikių būtent emocinio ir pažintinio vystymosi
sulėtėjimu.
Įdomus eksperimentas buvo
atliktas su kūdikių tėvais. Jie buvo paprašyti
padainuoti dainą „lyg kūdikiui“ ir
vėliau taip kaip įprasta. Eksperimentas parodė, kad
tėveliai dainuodami „lyg kūdikiui“ tai
darė aukštesniu tonu, lėtesniu tempu, su meilesniu
balso tonu ir išlaikė ilgesnes pauzes nei dainuodami
dainą taip kaip įprasta (Trainor, 1996). Be to,
kūdikiai pirmenybę labiau teikė tiesioginiam
dainavimui kūdikiui nei netiesioginiam. Tiesioginis
kalbėjimas ir tiesioginis dainavimas turi beveik tas
pačias charakteristikas. Įdomu ir tai, kad kūdikiai
atidžiau ir ilgiau klausėsi savo mamos, kuri dainavo, o
ne tos, kuri kalbėjo savo kūdikiui.
Alison Street (2002)
apklausė mamas apie dainavimą kūdikiams. Apklausa
parodė, kad beveik be išimties visos mamos dainuoja savo
vaikeliams, be to, jos dažniausiai turi tam tikrą
dainų repertuarą. Jos pripažįsta, kad
dainavimas yra labai naudingas. A. Street daro prielaidą, kad
dainavimas:
- yra ypatingas laikas, kuris padeda formuotis santykiams tarp
vaikelio ir mamos;
- padeda motinai suprasti ir atitinkamai reaguoti į vaiko
neverbalines užuominas;
- sukelia pasitikėjimo ir kompetencijos pojūtį
prižiūrint kūdikį;
- tobulina bendravimą tarp vaiko ir mamos;
- padidina mamos gebėjimą padėti kūdikiui
atsipalaiduoti streso metu.
Taigi dainavimas padeda motinoms
sukurti stiprius, ugdančius jausmus su vaikeliu.
Tyrimas parodė, kad mamos
instinktyviai kūdikiams dainuoja skirtingai nei įprasta,
todėl dainavimo stilius yra daug svarbesnis nei pasirinkta
daina.
Tačiau, kaip rodo
įvairių šalių mokslininkų tyrimai,
šeimose nyksta muzikavimo tradicijos. Dėl šios
priežasties ankstyvojo muzikinio ugdymo šalininkai
rekomenduoja rengti muzikinius kursus tėvams. Juose
galėtų būti pabrėžiamas dainų,
ritmų, muzikinių žaidimų ir judesių
mokymasis, skatinamas tėvų dainavimas, jų teigiamas
požiūris į savo balsą bei dainavimą.
Daugelis mokslininkų teigia, kad tėvų dainavimas yra
reikšminga abipusių santykių forma. Todėl
muzikos pedagogai turėtų skatinti tėvus kartu su
savo vaiku muzikuoti, kurti savo repertuarą,
pagrįstą abipuse patirtimi. Toks repertuaras
galėtų parodyti, kaip atsiskleidžia svarbūs
ilgai trunkantys ryšiai tarp tėvo ir vaiko, kurie kinta
ir vystosi kartu su vaiko branda. Labai svarbu siekti, kad tokie
užsiėmimai taptų vaikų ir tėvų
bendravimo būdu.
4 –10 mėnesių
kūdikiai jau sugeba daugiau judėti, sukioja galvytę
ir, sėdėdami ant suaugusiojo kelių, gali lengvai
užsiimti klausymosi pamokėlėmis.
Tyrimų apžvalga rodo,
kad kūdikis jau yra pakankamai gabus klausytojas. Muzikos
mokymasis prasideda tada, kai pradeda funkcionuoti girdėjimo
aparatas, kuris būna jau gana gerai išsivystęs jam
gimus. Kitaip tariant, akivaizdu, kad kūdikių smegenys
jau gyvenimo pradžioje kaupia muzikinę patirtį.
Pirmaisiais gyvenimo metais mažyliai ne tik suvokia muzikos
ypatybes, pateiktas atskirai ir muzikos kontekste, bet taip pat
klausydamiesi aiškiai parodo, kokiems dainininkams, dainavimo
intonacijoms ar kokioms muzikos kūrinių versijoms teikia
pirmenybę. Priminsime, kad vaikams labiausiai patinka
aukšti tonai, specialiai jiems skirta muzika, ypač kai
tėvai ar auklėtojai dainuoja specialiai jiems.
Muzikinėse
pamokėlėse gali dalyvauti ir naujagimiai, ir
šešių mėnesių kūdikiai.
Dažniausiai jose dalyvauja 8–10 vaikų,
pamokėlės trukmė – 30–45 minutės.
Su vaikais dalyvauja ir mamos arba tėčiai. Suaugusieji su
vaikais sėdi ratu ant grindų. Pamokėlės
dažniausiai prasideda atsipalaidavimu ir žaidimu, kurio
metu vaikai pratinasi prie naujos aplinkos, o vaikų tėvai
susipažįsta vieni su kitais. Tada dainuojama sutikimo
daina. Joje įvardijamas kiekvienas vaikas ir drąsinamas
prisidėti prie grupės. Po šios dainos dainuoja visa
grupė. Vaikus suaugusieji laiko arba jie sėdi ant
tėvų kelių, o šie linguoja ir dainuoja pagal
muziką. Vėliau grojama muzikos instrumentais,
šokama. Galiausiai žaidžiami pamėgdžiojimo
ir kartojimo žaidimai.
Muzikos pamokėlėse
tėvai turėtų skatinti kūdikio muzikinį
čiauškėjimą – tai lems jo
muzikalumą. Tai galima pasiekti dainuojant daineles bei
skanduotes, kurios kartojasi, nes kartojimas yra šio
amžiaus vaikų mokymosi pagrindas. Dainelių tekstas
turėtų būti ne rišlus, o sudarytas tik iš
pavienių skiemenų. Tai užtikrins kūdikio
gebėjimą atskirti muzikines dainos savybes nuo
kalbinių. Dainuoti reikėtų labai
išraiškingai tariant paprastus skiemenis. Svarbu
žiūrėti kūdikiui į akis, kad jis
perimtų motinos rodomą džiaugsmą.
Kūdikį reikėtų laikyti ant kelių ir
sūpuoti į dainos taktą. Tai leis jam pajausti
muziką neblaškomą žodžių.
E. Gordon siūlo sekti kūdikio garsus, o
išgirdus jo padainuotą garsą jį pakartoti ir
skatinti atlikti sudėtingesnį garsą.
Mėgdžiodami kūdikio skleidžiamus garsus
tėvai parodo, kad susidomėjo. Tai skatina
mažylį kalbėti daugiau. D. Sterno nuomone, vaikai
geriau mokosi, kai tėvai juos mėgdžioja dainuodami
ir kartu atlikdami judesį. Jis siūlo vaiko
išgautą garsą imituoti judesiu, bet tokiu pačiu
tempu ir ritmu. Priešingas (atvirkštinis)
pamėgdžiojimas vaiką taip pat labai sudomina. Toks
mokymasis gilesnis, nes vaikas mokosi ne per panašumus, o per
skirtumus. Mėgdžioti galima ir tik vieną
elementą (ritmą, dinamiką, laiką,
energiją). Dainuoti galima ir nelaukiant kūdikio
atsakymų, nes kūdikio balso stygos dar netvirtos ir jam
sunku valdyti balsą. Visą pamokėlę tėvai
turėtų daug judėti. Judesiai turėtų
būti plastiški, „tekantys“, pvz., skambant
ramiai melodijai, supti savo kūdikį ant rankų
plaukiančiais judesiais.
Svarbiausia ausų funkcija,
be klausos, yra vestibuliarinė – išlaikyti
kūno pusiausvyrą, palengvinti judėjimą ir
suteikti erdvės pojūtį. Dėl šių
priežasčių ne mažiau svarbu su vaiku
žaisti fizinius ir ritminius žaidimus bei dainuoti
reikiama tonacija ir raiškiai kalbėti. Vaikas pats turi
pajausti ritminę pulsaciją: jos neįmanoma padaryti
matomos, – ją reikia patirti. Jei su vaiku tuo pat metu
nesisupama, neplojama, nemušama į taktą,
nešokama, jei suaugusieji neformuoja vaiko ritmo jausmo, tas
jausmas netobulėja. Reikia leisti kūdikiui pajusti
pulsuojantį dainos ritmą. Todėl klausant ramios
muzikos reikėtų švelniai į taktą liesti
kūdikio nugarą, rankytes, kojytes. Taip kūdikis
geriau pažins ne tik savo kūną, bet ir muzikos
ritmą bei struktūrą. Vaikiškų
dainelių ir paprastų žaidimų ritminiai ypatumai
sukelia mažylio raumenyse ir galvoje laiko paskirstymo
pojūtį – pagrindinį ritmą, kuris
sąlygoja geresnę judesių koordinaciją,
pusiausvyrą, savo kūno suvokimą. Kai kūdikis
jau gali tvirtai sėdėti, pedagogai rekomenduoja
šokdinti kūdikį ant rankų pagal muzikos
ritmą, pasisodinus ant kelių linguoti pagal muziką,
ploti jo delniukais, plekšnoti keliukus, sulenkti ir
ištiesti kojytes. Šie linksmi žaidimai lavina vaiko
koordinaciją.
Tyrimai parodė, kad
ilgą laiką lankant grupinės muzikos pamokėles
ir dainuojant gali pagerėti vaikų motorikos vystymasis,
kalbos įgūdžiai, abstraktusis sąvokinis
mąstymas ir saviraiška.
Muzikos klausymasis, kaip
įrodyta, taip pat yra naudingas kūdikiams, todėl
muzikos pedagogai turėtų skatinti aktyvų porų
„tėvas – vaikas“ muzikos klausymą. Kai
kurie tyrimai rodo, kad kūdikiai sugeba suvokti
įvairią muziką. Todėl tėvai
turėtų leisti kūdikiams klausyti ne tik paprastos,
bet ir sudėtingos muzikos.
Tinkamai saikinga muzikinė
aplinka kūdikiui labai reikšminga: motinos dainavimas,
niūniavimas, kalbinimas, žaidinimas jį žvalina
ir ramina. Labai svarbu, kad motina kūdikiui dainuotų
lopšines, liaudies daineles, kad kasdien jis galėtų
dažnai klausytis geriausios klasikinės muzikos
įrašų, jų fragmentų (ypač
rekomenduojama Vivaldžio, Mozarto muzika), geriausių
lengvosios muzikos kūrinių. Nereikėtų klausytis
itin daug kūrinių. Svarbu, kad jie būtų
dažnai kartojami. Šio muzikos klausymosi tikslas –
muzika sukelti kūdikiui tam tikrą emocinę
dvasinę būseną.
Kūdikių
dėmesingumas muzikai bus didesnis, klausymasis aktyvesnis, jei
skambant muzikai motina ar kiti artimieji tą muziką,
kūdikiui stebint, reikš judesiais: galvos judesiais,
mimika, kūno, rankų judesiais, į muzikos taktą
švelniai muš kaladėlėmis,
barškučiais, duos kūdikiui pačiam padaryti. Jei
muzika rami, nereikalaujanti motorikos, kūdikis jos kurį
laiką ramiai klausysis, paskui dėmesys gali nusilpti.
Tačiau net ir muzikos kaip fono suvokimas kūdikiui bus
reikšmingas, nes jis sudarys palankų emocinį
foną.
E. Gordon
didžiausią dėmesį skiria muzikinio ugdymo
įtakos kūdikiams nuo gimimo iki 18 mėnesių bei
muzikinių įspūdžių svarbos vaikams nuo 18
mėnesių iki trejų metų tyrinėjimams. Anot
E. Gordono, audijuoti vaikas mokosi trimis etapais:
1) mėgindamas suvokti
aplinkos garsus ir jų darinius,
2) mėgindamas juos
kartoti,
3) imituodamas šiuos
garsų derinius.
Todėl ankstyvąjį
vaikų muzikinį lavinimą jis siūlo padalyti
į tris pakopas:
- į laisvą ir neplaningą muzikinės aplinkos
kūrimą maždaug iki 18 mėnesių,
- į pasyvaus ritminio ir toninio žodyno formavimą
vaikui aktualiomis ir suvokiamomis muzikinėmis
priemonėmis maždaug nuo 18 mėnesių iki
trejų metų,
- į aktyvaus muzikinio žodyno formavimą
mėgdžiojimo būdu maždaug nuo trejų
metų.
Taigi kūdikiams iki 18
mėnesių, anot E. Gordono, labai svarbu sukurti
tinkamą muzikinę aplinką. Jo nuomone, kūdikiams
niekada nepabosta klausytis muzikos, todėl reikėtų
pasirūpinti muzikos įrašais, kurių jis
galėtų klausyti visą laiką. Pedagogas pateikia
tokias rekomendacijas:
Be įrašų, E. Gordon siūlo
dainuoti vaikams trumpas daineles bei toninius darinius, skanduoti
trumpus ritmus ir ritminius darinius.
Taigi ankstyvajame kūdikio
amžiuje būtina gana dažnai pateikti tam tikrų
įspūdžių, kad paaugęs kūdikis
natūraliai reaguotų į aplinką. Jei norime, kad
vaikai įsisavintų ritminę pulsaciją, jie turi
ją patirti tuo metu, kai jų smegenys dar tik vystosi. Jei
norime, kad vaikai išmoktų gerai dainuoti, jie turi
dažnai girdėti gerai dainuojant. Jei norime, kad
paaugę vaikai reaguotų į muziką aktyviai
dainuodami ar šokdami, turime jiems raiškiai perteikti
muziką ir judesį ankstyvaisiais jų gyvenimo
metais.
Toliau: 4.7.
Kūdikių muzikos klausymas ir judėjimas pagal
muziką
| |