|
Papildomam skaitymui
Tai, kad kūdikiai labai
imlūs, kad juos galima daug ko išmokyti, nekelia
abejonių. JAV buvo bandoma vadinamuoju „šiltnaminiu
ugdymu“ auginti vunderkindus. („Šiltnaminis
ugdymas“ – tai suaugusiųjų veikla,
verčianti vaiką įgyti žinių, kurios
paprastai įgyjamos vėlesnėse vystymosi stadijose
(Siegel, 1987, p. 212). Pagal programą „Better Baby
Program“ (Moore, 1984) mokyti tėvai sistemingai
stimuliavo kūdikių smegenų raidą, nuo
vienerių metų mokė juos skaityti, skaičiuoti
nuo 1,5 - 2m. pradėjo mokyti japonų kalbos,
supažindino juos su šiuolaikiniu menu, mokė
griežti smuiku. Rezultatai: daugelis 3 - 4 metų
vaikų išmoko skaityti kaip 2 - 3 klasės mokinai, kai
kurie 4 metų vaikai pradėjo griežti smuiku.
Bet netrukus
išryškėjo negatyvioji „pasiekimų“
pusė. Kai tėvai persistengia, dviejų metų
vaikai jau pradeda bodėtis viskuo, kas primena didaktines
priemones. Mat jiems nebelieka laiko ir energijos tyrinėti
aplinką, bendrauti su suaugusiaisiais. Pernelyg ankstyvas
ugdymas rimtai apsunkina vaikų socialinę raidą,
asmenybės formavimąsi. Mokslininkų dauguma, kaip
rašo G. Crayg, teigia, kad labai ankstyvas ugdymas turi
negatyvių padarinių jų emocinei ir socialinei
brandai, nes jiems ne tik nelieka laiko žaisti. Įsigali
nežabotas pasiekimų troškimas, dingsta poreikis
neformaliai bendrauti. Nors jie ir sugeba greitai skaityti,
atmintinai pasako sudėtingus apibrėžimus, jie gali
neturėti elementaraus supratimo apie fizinį pasaulį.
Prof. Siegel (1987) rašo, kad „šiltnaminis
ugdymas“ panašus į šiltnamio pomidorų
auginimą. Kam skanūs tokie pomidorai? Ir vaikai auga
nespalvingi, prėski... Jis siūlo: geriau sukurti
turtingą raidai aplinką, socialinį palaikymą,
kad vaikai turėtų rinkimosi galimybes, kad jie
tobulėtų natūraliu, individualiu tempu.
(Rinkevičius, 2006)
Grįžti atgal: 4.6.
Kūdikių muzikinis ugdymas
| |