|
9. Aštuntojo−devintojo dešimtmečių lietuvių muzika. F. Bajoro, O. Balakausko, A. Martinaičio kūriniai
|
|
||||||
|
Feliksas Bajoras (g. 1934) ypač daug rašo vokalinės muzikos. Išgarsėjo kompozicijomis, kuriose ne cituoja lietuvių liaudies muzikinį folklorą, bet kuria pagal jo stilių. Tokia muzika turi būti ir atliekama tarsi liaudišku stiliumi. Vienas ryškiausių tokio tipo kūrinių Sakmių siuita balsui ir fortepijonui (1968). Kaip tekstas šiam kūriniui pasitelktos liaudies sakmės (neeiliuotos), o muzika joms sukurta taip pat pamėgdžiojant liaudišką stilių. Visą ciklą tarsi įrėmina įžanginis Preliudas ir ta pačia muzikine medžiaga pagrįstas, viską užbaigiantis Postliudas. Siuitą sudaro trys dalys, o kiekviena iš jų sudaryta iš trijų giminingos tematikos sakmių: I. Gyvuliai ir žmonės Kurmis, Vėžys, Vieversys ir kregždė II. Medžiai ir žmonės Kodėl medžiai nebešneka, Uosis neregus, Vai ąžuole III. Velniai ir žmonės Velnio pokštai, Šiaučius bebaimis, Velniams reikia mergų
F. Bajoras. Sakmių siuita balsui ir fortepijonui. Preliudas F. Bajoras. Sakmių siuita balsui ir fortepijonui. I d. Medžiai ir žmonės
F. Bajoras. Sakmių siuita balsui ir fortepijonui. I d. Medžiai ir žmonės: Kurmis
F. Bajoras. Sakmių siuita balsui ir fortepijonui. I d. Medžiai ir žmonės: Kurmis F. Bajoras. Sakmių siuita balsui ir fortepijonui. I d. Medžiai ir žmonės: Vėžys F. Bajoras. Sakmių siuita balsui ir fortepijonui. I d. Medžiai ir žmonės: Vieversys ir kregždė Kiti F. Bajoro kūriniai: sonata smuikui ir fortepijonui Prabėgę metai, 5 simfonijos, koncertas smuikui ir orkestrui, opera Dievo avinėlis ir kt.
|
Feliksas Bajoras
|
||||||
Osvaldas Balakauskas (g. 1937) − lietuvių kompozitorius, kuriantis daugiausia instrumentinę muziką. Jo kompozicijose nėra tiesioginių lietuvių liaudies muzikos citatų. Suformavo savitą serijomis grindžiamą kompozicijos techniką. Muzika atonali, tačiau joje gausu konsonansinių sąskambių. Neoklasicistine stilistika pagrįstas O. Balakausko koncertas obojui, klavesinui ir styginiams (1981). T. y. jame gretinami klasikiniai, tradiciniai koncerto komponavimo principai ir šiuolaikinė kompozicija. Tradiciška šiuo atveju yra trys koncerto dalys, instrumentinė sudėtis, o senoviškumo įspūdį sustiprina klavesino tembras. Šiuolaikinė yra muzikos kalba, nesilaikoma kontrasto tarp dalių. Taip suformuojamas neoklasicizmui būdingas tradicijų ir naujovių muzikoje derinys.
Koncertas obojui, klavesinui ir styginiams, I dalis
Kiti O. Balakausko kūriniai: 5 simfonijos, Kalnų sonata fortepijonui ir orkestrui, baletas sintezatoriui Makbetas, Requiem S. Lozoraičiui atminti, elektroakustininės kompozicijos.
|
Osvaldas Balakauskas
|
|||||||
Kaip jau minėta, devintojo dešimtmečio pradžioje atsirado nauja kompozitorių karta: Algirdas Martinaitis, Vidmantas Bartulis, Onutė Narbutaitė, Mindaugas Urbaitis. Jų muzikoje randama nemažai romantizmui būdingų bruožų (konsonansiškas skambesys, dėmesys melodijai, programinei muzikai), todėl neretai šie kompozitoriai buvo vadinami neoromantikais. Jų muzikoje gausu ankstesnių epochų kompozitorių kūrinių citatų bei stilizacijų.
|
|
|||||||
Algirdas Martinaitis (g. 1950) kartu su Vidmantu Bartuliu išgarsėjo savo kameriniais kūriniais, kuriuose daug dėmesio skiriama gamtos tematikai, įvairių prasmių perteikimui muzikos garsais ir gražiam konsonansiškam skambesiui. Vienu svarbiausių to meto kūrinių tapo A. Martinaičio kantata-koncertas Cantus ad futurum (Giesmė ateičiai, 1982 m.) dviem sopranams ir kameriniam ansambliui. Kūrinio sukūrimo laikotarpiu buvo labai niokojama gamta, nekreipiamas dėmesys į užterštumą, todėl kilo grėsmė, jog išnyks daug gyvūnų. Taip Martinaitis sukūrė kantatą, kurioje kreipiamasi į nykstančius, į Lietuvos raudonąją knygą įtrauktus paukščius. Kūrinio tekstą parašė pats kompozitorius. Dalys: I. Dešiniojo sparno kanonas II. Paukščių takas III. Kairiojo sparno kanonas Kantatoje kuriami du vaizdiniai: kraštinės dalys primena maldą, o vidurinė tarsi paukščių klegesys. Maldos įspūdį pirmoje ir trečioje dalyse sukuria:
A. Martinaitis. Kantata Cantus ad futurum, I d. Dešiniojo sparno kanonas (112 taktai)
A. Martinaitis. Kantata Cantus ad futurum, I d. Dešiniojo sparno kanonas
|
Algirdas Martinaitis
|
|||||||
Vidurinė dalis (Paukščių takas) yra kontrastinga kraštinėms dalims. Ji tarsi pulsuoja gyvybe, tokį įspūdį kuria intensyvus ritmas, greitas tempas. Ši dalis kartu ir labai lietuviška solisčių partijoje ir toliau vartojamas kanonas čia kuria ne giesmių, bet lietuviškų sutartinių įspūdį. Lietuviškumo suteikia ir iš lietuvių liaudies dainų teksto nuotrupų ir garsažodžių sukomponuotas lietuviškas tekstas: Lioj, lioj, lioj, lioj Liūdela, liūdela Lioj, lioj, lioj, lioj
Lioj siūdi ko gervinas Ko gervinėlis siūdi Lioj siūdi ko gervinas Ko gervinėlis siūdi Lioj siūdi ko gervinas Lioj, lioj, lioj, lioj Liūdela, liūdela
Lylioj, lylioj ko gervinas Lylioj, lylioj ko kurkavo Lylioj, lylioj miežio grūdo Lylioj, lylioj nerasdamas Lioj, lioj, lioj, lioj <...>
A. Martinaitis. Kantata Cantus ad futurum: II d. Paukščių takas (112 taktai)
A. Martinaitis. Kantata Cantus ad futurum: II d. Paukščių takas
Kiti A. Martinaičio kūriniai: Nebaigtoji simfonija, oratorija Laiškas visiems tikintiesiems, kameriniai instrumentiniai Paskutinių sodų muzika obojui, violončelei, fortepijonui ir mušamiesiems, Meilės verksmažolė obojui, klavesinui ir violončelei, Rojaus paukščiai elektrinei violončelei ir fonogramai ir kt.
|
|
|||||||
Klausimai ir užduotys
1. Kas ir kokiai atlikėjų sudėčiai sukūrė Sakmių siuitą? Kuo ji ypatinga? 2. Kokio stiliaus yra O. Balakausko koncertas obojui, klavesinui ir styginiams? 3. Kokie ir kodėl lietuvių kompozitoriai buvo vadinami neoromantikais? 4. Trumpai papasakokite, kaip sukomponuota A. Martinaičio kantata Cantus ad futurum? 5. Paaiškinkite, kuo skiriasi A. Martinaičio kantatos kraštinės dalys nuo vidurinės dalies.
__________________________________________________________
|
||||||||
Skaitiniai
|