|
3. Klasicizmo opera
|
|
|
XVIII a. viduryje vyko nemažai permainų ir operos teatruose. Europos teatruose gyvavo keli operų tipai: opera seria, opera buffa, baladžių opera, komiškoji opera, zingšpylis. Opera seria rimtoji opera prarado savo populiarumą. Rimtosiose operose dalyvaudavo rimti personažai senovės graikų dievai ir deivės, karaliai. Jų vaidinamos situacijos buvo nerealios, neaktualios, o publikai norėjosi lengvesnio, kasdieniškesnio stiliaus. Opera buffa linksma, komiško tipo opera, tuo metu tapo itin populiari. Tai buvo itališkos operos, kuriose vaidindavo keli komiški veikėjai. Opera buffa siužete gausu intrigų, meilės nuotykių ir painių situacijų. Jose veikia ir kilmingieji, ir tarnai. Pirmąja opera buffa laikoma Džovanio Batistos Pergolezio (1710−1736) intermedija Tarnaitė ponia. Įvairiose Europos šalyse XVIII a. viduryje iš itališkosios opera buffa kilo savi operos tipai baladžių opera Anglijoje, komiškoji opera Prancūzijoje ir zingšpylis Vokietijoje. Visos buvo dainuojamos ne italų, bet atitinkamai anglų, prancūzų ar vokiečių kalba, sudarytos iš rečitatyvų ir nesudėtingų arijų (dainų).
|
Operos spektaklis |
Vienos operos teatras
|
Operos reforma. Rimtoji opera prarado savo populiarumą, todėl ją reikėjo atnaujinti, pertvarkyti, reformuoti. Operos reformatoriais laikomi Gliukas ir Mocartas. Pirmasis operą reformavo vokiečių kompozitorius Kristofas Vilibaldas Gliukas (Christoph Willibald Gluck, 17141787). Šis kūrėjas sujungė itališkosios ir prancūzų operos tradicijas ir vėl siekė operą padaryti drama, o ne vaidinimu su daugybe intarpų. Gliuko teigimu, muzika turinti būti poezijos tarnaite. T. y. svarbiausi yra žodis, tekstas, veiksmas, ir muzikai nevalia jo stabdyti, neturi likti nereikalingų, išpūstai virtuoziškų muzikos numerių, muzika turinti papildyti, padėti pasakoti operos siužetą. Operoje buvo siekiama paprastumo, natūralumo, tikroviškumo. Tad kokias naujoves įvedė savo operose Gliukas? |
Kristofas Vilibaldas Gliukas
Šių laikų Vienos operos teatras
|
Pirmoji Gliuko opera, kurioje jau buvo įgyvendinta didžioji dalis operos reformos idėjų, buvo opera Orfėjas ir Euridikė (1762 m. pastatyta Vienoje, libreto autorius − Ranjeras di Kalcabidžis). Tai graikų mitu paremta drama. Jos pagrindinis personažas Orfėjas, sunkiai išgyvenantis mylimos žmonoss Euridikės netektį. Orfėjas susiduria su įvairiais sunkumais, tačiau patii dramatiškiausia scena ta, kai jis dar kartą praranda Euridikę. Tada jis dainuojaa žymiąją ariją Netekau aš Euridikės. |
Orėjas ir Euridikė |
|
K. V. Gliukas. Opera Orėjas ir Euridikė: uvertiūra K. V. Gliukas. Opera Orėjas ir Euridikė: furijų šokis K. V. Gliukas. Opera Orėjas ir Euridikė: Orfėjo arija Netekau aš Euridikės
|
||
Kitos žymios Gliuko operos Alkestidė, Ifigenija Aulidėje, Ifigenijaa Tauridėje, − taip pat sukurtos pagal antikinius siužetus. Operos reformatoriumi taip pat laikomas ir Volfgangas Amadėjus Mocartas. Jis rašė daugiausia itališkas operas, nesekė Gliuko operų pavyzdžiu, tačiau ieškojo savo muzikinės dramos sprendimo. Taip pat kaip ir Gliukas, Mocartas savo operose siekė aiškumo, tikroviškumo. Tačiau skirtingai nei Gliukas, Mocartas tvirtino, kad poezija turinti būti paklusni muzikos duktra. Mocarto nuomone, muzika operoje yra pagrindinė, o tekstas turintis būti muzikos atrama, suteikti jai pagrindą.
|
|
|
Klausimai ir užduotys
1. Kokių tipų operos buvo rašomos klasicizmo epochoje? 2. Paaiškinkite opera seria ir opera buffa panašumus ir skirtumus. 3. Kokie kompozitoriai reformavo operą XVIII a. ir kodėl ją reikėjo reformuoti? 4. Kokias naujoves į operą įvedė K. V. Gliukas? 5. Kokias žinote Gliuko operas? 6. Kuo skiriasi Gliuko ir Mocarto požiūris į operą?
__________________________________________________________
|
||
Skaitiniai
|