9. Lietuvių liaudies muzika kompozitorių kūryboje
|
|
|
Liaudies muzika (daina, šokis, sutartinė) gali būti autentiška (atliekama tradiciškai) arba kompozitorių savaip perkurta ar panaudota. Yra keli liaudies muzikos perkūrimo ir panaudojimo būdai, kompozitorių pasirenkami pagal jų sumanymą.
|
|
|
|
Harmonizuota liaudies daina. Tai kompozitoriaus subalsuota daina chorui, pritaikant savitą harmoniją. Gali būti harmonizuota daina balsui su pritarimu: tada harmonijos vaidmuo tenka pritarimo (fortepijonu, ansambliu) partijai. Liaudies dainos melodija nepakitusi skamba nuo pradžių iki galo. J. Gruodis. Harm. liaudies daina Žemė kėlė žolę (atl. A. Janutas) M. K. Čiurlionis. Oi giria giria (atl. choras Jauna muzika)
|
Juozas gruodis (18841948) |
Išplėtota liaudies daina. Tai kompozitoriaus savaip perkurta daina: gali būti parašyta įžanga ir pabaiga, intarpai ir variacijos, panaudoti įvairūs instrumentai. Treputė martela (autentiška trejinė sutartinė) V. Augustinas. Treputė martela kameriniam chorui ir instrumentiniam ansambliui
|
Vaclovas Augustinas
|
|
Liaudies daina panaudota kaip tema.
Dainos melodija tampa didelio kūrinio pagrindine tema. M. K. Čiurlionis. ,,Bėkit bareliai (variacijos simfoniniam orkestrui) |
M. K. Čiurlionis (18751911) |
|
|
Panaudotos dainos intonacijos. Dainos melodijos nuotrupos, kartais vos atpažįstamos, panaudojamos savitai muzikai sukurti. Kartais svarbesnis būna liaudies dainos tekstas. J. Tamulionis. Šarkela varnela (daina chorui)
|
Jonas Tamulionis |
Klausimai ir užduotys
1. Išvardinkite liaudies muzikos perkūrimo būdus. 2. Kuo skiriasi autentiška liaudies daina nuo harmonizuotos? Kas jas atlieka? 3. Kaip išplėtota sutartinė V. Augustino kūrinyje? 4. Kaip varijuojama tema M. K. Čiurlionio simfoninėse variacijose? 5. Kuris iš klausytų kūrinių jums labiausiai patiko ir kodėl?
__________________________________________________________
|
||
|
Skaitiniai
Vaikiška dainelė apie šarką varną turi daug visokių variantų:
|
|