| 
 
 
 2. Ritmas ir metras 
 
 
 
 
 | 
 | |
| Ritmo sąvoka sutinkama dažnai. Ritmiškai tiksi laikrodis, beldžia traukinio ratai, muša žmogaus širdis, ritmiškai diena keičia naktį, keičiasi metų laikai. Reiškinių, vykstančius laike, yra labai daug. Muzika taip pat priklauso jiems. 
 | ||
| 
 | Pastebėjote, kad muzika sudaryta iš skirtingo ilgio garsų: vieni ilgesni, kiti trumpesni. Taigi, RITMAS  tai skirtingo ilgumo garsų ir akcentų kaita. Ritmo variantų yra begalybė ir viskas priklauso nuo kompozitoriaus fantazijos. Apskritai, nei viena melodija neįmanoma be ritmo. Melodija be ritmo  tik garsų rinkinys, tačiau ritmas be melodijos gali egzistuoti! Daugelis Rytų ar Afrikos šalių turi šokių, kurie atliekami tik pagal mušamuosius ritminius instrumentus! 
 | |
| 
 | Ritmas  svarbi išraiškos priemonė. Jis labai svarbus muzikos charakteriui išreikšti. 
		
		Tolygus ritmas
		 
		  | 
 | 
| 
 | Kai kurie pasaulio tautų šokiai turi charakteringus (būdingus) ritmus, iš kurių mes galime pasakyti koks tai šokis. Štai charakteringi bolero, polonezo ir tango ritmai. Pabelskite juos į stalą. 
		
		
		 Bolero ritmas 
 
		 Polonezo ritmas 
 
		 Tango ritmas 
 | |
| 
 
 | 
		
		 
		
		 
		
		 
 METRAS parodo, kaip muzikos tėkmė daloma laike. Įprastai laiko tėkmė daloma į dvigubą arba trigubą žingsnį  12, 12 arba 123, 123. Todėl dažniausi būna paprasti 2-jų arba 3-jų dalių metrai. Tačiau kartais jie susijungia ir tampa sudėtiniais (5-ių, 7-ių dalių). Metras žymimas metro rodikliu ir parodo, KIEK ir KOKIŲ (kokios trukmės) natų yra takte: 2 / 4, 3 / 8, 2 / 2, 7 / 4 ir t. t. 
 
		
		
		 
		
		
		 
		
		
		 
 
 | 
 
 
 | 
| 
 
 
 
 1. Klausydami įrašų, belskite užrašytus ritmus (būtinai naudokite abi rankas). Išmokite juos atmintinai. Sukurkite jiems žodžius. 2. Užrašykite sutartinės ,,Dobilio dobilėli pirmos frazės ritmą. 3. Užrašykite tolygaus, taškuoto, sinkopinio, smulkių ir stambių ritmo verčių pavyzdžius. Pakomentuokite ar / kaip ritmas gali pakeisti muzikos charakterį? 4. Sugalvokite ritmams žodžius ir pažaiskite mušdami juos, pvz.: 
                                                               
 Tė ve  lis ka  la ka  la, Mo  čiu-tė ba  ra ba  ra. 
 5. Iš duotų muzikinių terminų išrinkite tuos, kurie tinka metroritmikai (metrui ir ritmui): 
 melodija, piano, punktyras, kantilena, crescendo, taktas, ketvirtinė, silpnoji dalis, mažoras,forte. 
 6. Sugalvokite ir užrašykite keturis taktus 5 / 4 metru. (Naudokite įvairių verčių natas  ketvirtines, aštuntines, šešioliktines ir įvairius ritmus.) 
 7. Pasirinkite žinomą kūrinį, raskite kelias įdomesnes ritmo formules, nustatykite metrą ir tempą, užrašykite: 
 Ritmas________________________________________________________________________ Metras________________________________________________________________________ Tempas_______________________________________________________________________ 
 __________________________________________________________ 
 | ||
| 
 
 |