1. Muzika kaip kalba. Muzikos išraiškos priemonės
|
|
||||||||||||||||
Muzika yra kalba. Kalba leidžia mums bendrauti (komunikuoti). Mes ją girdime, galime užrašyti, galime suprasti ir suvokti, jei mokame skaityti jos ženklus. Iš tų ženklų galime parašyti muzikinį tekstą. Lygiai kaip bet kokia kita kalba anglų ar kinų! Taigi, JŪS MOKOTĖS DAR VIENOS KALBOS!
Tačiau muzikos ženklai yra ypatingi tai skambantys garsai (žr. Skaitiniuose). MUZIKA GARSŲ KALBA. Garsais reiškiama muzikos nuotaika, charakteris, kūrėjo mintys, jausmai, vaizdiniai. Mes galime atpažinti liūdną ir linksmą, svajingą ir tragišką muziką, galime atpažinti kaip muzikos garsai mėgdžioja gamtos ir aplinkos garsus (paukščių balsus, traukinių bildesį, upelio čiurlenimą ar šuoliuojantį žirgą). Tačiau ar pagalvojote, kaipgi tai padaroma, nuo ko priklauso vienoks ar kitoks muzikos charakteris? |
|||||||||||||||||
|
DĖMESIO! Tai muzikos išraiškos priemonės arba muzikos kalbos elementai. Priemonės, kurios padeda sukurti muzikos charakterį ir padeda suprasti ką ,,sako muzikos tekstas.Svarbiausios muzikos išraiškos priemonės yra: melodija, ritmas, metras, tempas, dinamika, tembras, dermė, harmonija, faktūra. Susipažinę su šiomis priemonėmis, galėsite laisvai ,,skaityti muzikinį tekstą taip pat pramoksite dar vieną muzikos kalbą. Kad įsitikintume, kad šnekamoji kalba ir muzikos kalba turi panašumų pažaiskime. Pabandykime pritaikyti muzikos išraiškos priemones literatūriniam tekstui, pavyzdžiui, sakinį
AŠ NEGALIU TAVĘS PAMIRŠTI
pasakykite skirtingai garsiai ir tyliai (dinamika), greitai ir lėtai (tempas), aukštai ir žemai (registras), švelniai ir grėsmingai (tembras), linksmai ir liūdnai (dermė). O dabar keliese kartu, bet skirtingais charakteriais, arba įstojant vienas paskui kitą ir turėsime harmoniją ir faktūrą. Turbūt pastebėjote, kiek skirtingų išraiškos spalvų atsirado viename sakinyje! O dabar tuos pačius dalykus pritaikykite muzikinei frazei. Apibūdinkite, ką girdite.
|
|
|||||||||||||||
|
Dabar turime išsiaiškinti kaipgi muzikos mokslas vadina vienus ar kitus išraiškos elementus. _________________________DIAPAZONAS________________________________ Žemas registras Vidutinis registras Aukštas registras
K. Sen-Sansas. ,,Dramblys (žemas registras) S. Vainiūnas. ,,Žiogas arba ,,Vapsva (aukštas registras)
|
|
|||||||||||||||
|
Tempai žymimi itališkais terminais: Largo labai lėtai ir plačiai Adagio lėtai, ramiai Andante ramaus žingsnio tempu Moderato vidutiniškai Allegro greitai Vivace gyvai Presto labai greitai (Kartais prie šių terminų pridedami žodeliai molto arba assai labai, poco truputį, non troppo ne perdaug, kintančio tempo nuorodos accelerando(accel., greitinant), ritenuto (rit., lėtinant))
N. Rimskis-Korsakovas. ,,Kamanės skrydis (greitas tempas) K. Debiusi. ,,Fauno popietė (lėtas tempas) E. Grygas. ,,Kalnų karaliaus oloje (greitėjantis tempas) pp pianissimo labai tyliai p piano tyliai mp mezzo piano vidutiniškai tyliai mf mezzo forte vidutiniškai garsiai f forte garsiai ff fortissimo labai garsiai
Kintanti dinamika žymima specialiais ženklais ir nuorodomis: cresc. Crescendo garsinant dim. Diminuendo tylinant
Dinamikos ženklams (žr. Skaitiniuose) priskiriami ir įvairūs dinaminiai akcentai: sf, sub. p, sub. f < ir kiti. Dž. Rosinis. Audros scena iš operos ,,Vilhelmas Telis uvertiūros (dinamika pp-fff-p) J. S. Bachas. IV ,,Brandenburgo koncertas (f-p kontrastai) M. Ravelis. Bolero (crescendo)
|
||||||||||||||||
|
F. Šubertas. ,,Ave Maria: I atl. Robertino Loretti ir orkestras II atl. Luciano Pavarotti ir orkestras
|
|
|||||||||||||||
Klausimai ir užduotys
1. Pademonstruokite savo instrumento registrus. Sugalvokite pjesių pavadinimus ir pasiūlykite tinkamus registrus.
2. Parašykite į lentelę po 34 tempų pavadinimus (nuorodas):
Lentelę Word formate galite atsisiųsti čia
3. Porose pažaiskite su dinamikos ženklais, įsiminkite jų reikšmes. Pasidarykite korteles su dinamikos ženklais, pasirinkite nedidelę pjesę ir sudėliokite paeiliui jos dinamikos planą. Pasvarstykite, kodėl kompozitorius naudojo tokią dinamiką?
4. Įsivaizduokime audrą jūroje ji artėja, ji siautėja ir galų gale nurimsta... Užrašykite šio muzikinio paveikslo dinamikos kaita? Pabandykite sugalvoti muzikinių ,,paveikslų, kuriems būtų svarbi dinamika (atriedantis traukinys, kylanti saulė...).
5. Pasirinkę pavadinimą (Lietus, Svajonė, Šokis, Liūdesys, Žiogas, Saulėlydis), naudodami jau žinomas muzikos išraiškos priemones, sukurkite dvi skirtingos nuotaikos 8 taktų melodijas (su pritarimu).
__________________________________________________________
|
|||||||||||||||||
Skaitiniai
Garsai gali būti muzikiniai ir nemuzikiniai, taigi skambantys ir neskambantys. Sugalvokite pavyzdžių ir pabandykite apibūdinti, kuo skiriasi muzikiniai garsai nuo nemuzikinių.
Artikuliacija muzikos garsų išgavimo ir jungimo būdai. legato atlikti jungiant garsus. non legato atlikti nejungiant garsų. staccato atlikti trumpais, nejungiamais garsais. glissando ,,čiuožti nuo vienos natos prie kitos. pizzicato užgauti stygą pirštais.
|