|
8.1. Specialiųjų poreikių samprata
Lietuvoje, kaip ir visose
pasaulio šalyse, gyvena vaikų, turinčių
intelekto ar fizinių funkcijų sutrikimų, kurie
sukelia vaiko veiklos ribotumą, įvardijamą negale.
Mokslinė literatūra apibūdina vaikus, turinčius
negalę, keletu terminų – tokie vaikai vadinami
specialiųjų poreikių, ypatingais vaikais,
vaikais su negale, neįgaliais vaikais.
Mokslinėje literatūroje
(Hallahan, Kauffman, 2003) specialiųjų
poreikių vaikai apibrėžiami kaip tokie,
kurių žmogiškosioms galioms visiškai realizuoti
reikia specialiojo ugdymo ir papildomų paslaugų.
Specialiojo ugdymo
šiems vaikams reikia todėl, kad jie skiriasi nuo daugumos
vaikų vienu ar keliais tokiais požymiais:
-
jie gali būti protiškai atsilikę,
-
turėti mokymosi negalių,
-
emocinių ir elgesio sutrikimų,
-
fizinių negalių,
-
turėti klausos ar regos sutrikimų,
-
išsiskirti ypatingais gabumais ar talentu.
Vaiko, turinčio
specialiųjų poreikių, ugdymas sietinas su jo
galimybėmis dalyvauti ugdymo procese, bendruomenės
gyvenime: „Specialieji ugdymosi poreikiai –
pagalbos ir paslaugų reikmė, atsirandanti dėl to,
kad ugdymo ir saviugdos reikalavimai neatitinka asmens,
turinčio specialiųjų poreikių,
galimybių“ (Specialiojo ugdymo įstatymas,
1998).
Vaikai, turintys
specialiųjų poreikių, gali būti
apibūdinami trimis aspektais (Vilkelienė, 2003):
Biologiniu aspektu
specialiųjų poreikių vaikai apibūdinami pagal
išoriškai matomas arba nuspėjamas žymes,
elgesį, bendravimo būdą, rodantį skirtumą
tarp normalaus ir specialiųjų poreikių
žmogaus.
Pedagoginis aspektas
akcentuoja, kad specialiųjų poreikių vaikams
būtinas specialus mokymas, atitinkantis jų savitas
mąstymo, psichomotorikos ir fizines savybes, sensorinius
bendravimo gebėjimus, socialinį elgesį,
sutrikimų pobūdį.
Sociokultūriniu
aspektu terminas specialiųjų poreikių
vaikai reiškia, kad su šiais vaikais šeima
bendrauja kitaip (vaiką lepina arba priešingai –
jis atstumiamas). Ugdymo procesas organizuojamas atsižvelgiant
į vaikų negalės ypatybes, o dėl negalės
atsiradusio socialinio statuso į neįgalųjį
žiūrima kitaip. Specialiųjų poreikių
vaikų socializacijos būdai sudėtingi, besiskiriantys
nuo įprastinėmis sąlygomis augančių
vaikų. Daugelio jų gyvenimo kelias prasideda ne
šeimoje, kaip įprasta ir natūralu, o
kūdikių namuose, kai jų atsisako tėvai. Iš
kūdikių namų vaikas patenka į globos namus,
specialiąsias ugdymo įstaigas. Dažnai tai lemia
įvairūs vystymosi sutrikimai. Susieti biologinį,
pedagoginį ir sociokultūrinį neįgalių
vaikų raidos vertinimą problemiška, nes, kaip
pažymi A. Ališauskas (2001), tam tikrais amžiaus
tarpsniais tas pats sutrikimas psichologiniu ir pedagoginiu
požiūriu gali būti apibūdinamas skirtingai.
Analizuojant visuomenės
požiūrį į neįgaliuosius istorijos raidoje
pastebima, kad kiekvienas civilizacijos raidos periodas turėjo
savitą požiūrį į negalės
ištiktą žmogų.
Apibendrinant mokslinėse
studijose pateiktą medžiagą
(Специальная
педагогика,
2004), galima išskirti penkis Europos šalių
visuomenės ir valstybės požiūrio į
neįgaliuosius periodus. Kiekviename iš jų
ryškėja specialiojo ugdymo aspektai.
Apibendrinant visuomenės
nueitą kelią per 2,5 tūkstančio metų
akivaizdžiai matoma, kaip vyko specialiojo ugdymo ir
socializacijos teiginių kaitos procesai:
Pastaruoju metu pastebima, kad
vis daugėja neįgaliųjų (Neįgalumo
nustatymo tarnybos duomenimis, 2005 m. įvairaus
pobūdžio sutrikimų nustatyta net 4484 vaikams, tai
278 vaikais daugiau nei 2004 m. Daugiausia vaikų (62%)
turėjo kalbos sutrikimų, 11% – regos
sutrikimų, 5% – fizinių ir judėjimo
sistemos sutrikimų). Šie nelinksmi faktai priverčia
visuomenę atkreipti dėmesį į neįgalių
vaikų egzistavimo ypatybes, kurti naujus įstatymus,
ugdymo institucijas ir kt. Tai rodo, kad neįgalieji yra
neatskiriama visuomenės dalis, ir jų ugdymą aktualu
kreipti socialinės integracijos linkme. Išsamiau
socialinės integracijos ypatumai bus aptariami 9 temoje.
Toliau: 8.2. Specialiųjų
poreikių vaikų raidos ir ugdymo(si) ypatybės
| |