|
7.1. Muzikos terapijos istorinė raida
Mokslininkai pažymi, kad
iš visų menų muzika pirmoji buvo pradėta
naudoti gydymo tikslais.
Pirmosios, primityvios
magiškojo „gydymo” formos buvo įvairūs
burtininkų užkeikimai, užkalbėjimai,
demonų ir dvasių iškvietimai. [1]
Didelę reikšmę
gydomajai muzikos funkcijai teikė senovės Egipto,
Graikijos, Romos medicinos mokslai. Šiose šalyse muzikos
menas buvo kur kas aukštesnio lygio. Muzikos panaudojimas
darant įtaką žmogaus kūnui pirmą
kartą buvo paminėtas rašytiniuose šaltiniuose
Egipto medicininiuose papirusuose dar 1500 metais prieš
Kristaus gimimą.
Graikai išvystė ne tik
racionalią žmogaus tvarkos ir harmonijos koncepciją,
bet ir koncepciją apie muzikos panaudojimą įvairioms
negalėms palengvinti. Todėl nenuostabu, kad graikai yra
laikomi muzikos terapijos pradininkai. Nors jų medicina buvo
dar empirinė ir subjektyvi, graikų gydytojai žinojo,
kaip tiksliai diagnozuoti ligos simptomus. Muzikos gydomajai galiai
jie skyrė ypatingą dėmesį.
Jau Aristotelis
(Aristotelis) savo terapijos koncepcijoje pripažino
didžiulę muzikos reikšmę medicinai. Jo nuomone,
žmonės, pasižymintys nesuvaldomomis emocijomis,
klausydami muzikos gauna tokį pat teigiamą poveikį,
tarsi vartotų stipriausius vaistus. Sokratas
(Sokrates) taip pat atkreipė dėmesį į
gydomąjį muzikos poveikį. Pitagoras
(Pythagoros) muziką rekomendavo kaip
panacėją nuo sielos ir kūno ligų. Jis
susodindavo ligonius pievoje pusračiu ir dainuodavo su jais
tas melodijas, kurios gerindavo nuotaiką, mažindavo
irzlumą, nerimą, netgi depresiją. Pitagoro
sekėjai (pitagoriečiai) manė, kad muzikos
veikiama žmogaus siela įgyja harmoningą
pusiausvyrą per vadinamąjį katarsį
(estetinį išgyvenimą). Žmogus jaučia
palaimą, nes muzika grynina jausmus, apvalo juos nuo
pasąmonės potraukių ir afektų. Pitagoras
gydomąjį muzikos poveikį vadino “muzikine
medicina”; muzika jam buvo tvarkos išraiška ir
kosmoso harmonija, galinti sukurti vidinę tvarką.
Todėl neatsitiktinai Aristoksenas (Arikstoxenus)
sakė: ”Pitagoriečiai medicina valė
kūną, o muzika – sielą“. Pitagoras
tikėjo, kad muzika atneša žmonėms naudą,
tik reikia žinoti, kada ir kaip su ja elgtis. Svarbų
vaidmenį, jo nuomone, vaidina muzikos melodijos intervalas,
garso tembras ir ritmas. Plutarchas (Plutarchos) traktate
apie „Izidę ir Ozirį“ rašo, kad sutrikus
miegui pitagoriečiai atsigulę klausydavosi muzikos.
Graikai sukūrė garsų klasifikaciją, kurios
pagrindą sudarė muzikos sukelti pojūčiai ir
reakcijos. Garsai buvo skirstomi į 4 dermes: fryginę
– drąsią, pakilią; lydinę –
liūdną, ilgesingą; eolinę – malonią,
palaimingą; dorinę – iškilmingą,
didingą.
Platonas (Plato)
nurodė muzikos etinę jėgą, kuri auklėjant
ir ugdant jaunuomenę yra kaip psichohigieninė
profilaktika. Įvairioms ligoms gydyti jis siūlė
vaistus iš augalų lapų ir magišką
dainavimą. Platonas manė, kad be dainavimo vaistai
netenka savo savybių.
Viduramžiais arabų
mokslininkai buvo tvirtai įsitikinę, kad muzikos
garsai yra puikus vaistas, gydantis sergančią sielą,
netgi gerinantis žmogaus charakterį, o kai kada tinkantis
net ir kūno kančioms gydyti. Viduramžiais pirmą
kartą istorijoje muzika buvo pradėta naudoti
psichiatrijos srityje. Italijoje muzika žmonės buvo
gydomi nuo voro tarantulo įkandimo. Stengiantis įveikti
staigaus siautulio ir įtūžio priepuolius,
pereinančius į visišką inertiškumą,
kurį sukelia šio voro įkandimas, buvo naudojama
muzika ir šokis. Nuo to laiko atsirado šokis, kuris buvo
pavadintas tarantela.
Renesanso laikotarpiu
anatomijos mokslo atradimai padėjo ženkliai vystytis ir
medicinos mokslui bei padėjo mokslinius ir fiziologinius
medicinos pagrindus. Tačiau ankstesnis įsitikinimas, kad
blogis ir ligos yra neatsiejami, ypač psichinės ligos,
negalėjo būti visiškai šių atradimų
nuslopintas.
Renesanso laikotarpiu anglų
gydytojas R. Berton parašė vieną iš
pirmųjų veikalų apie gydomąją muzikos
galią, kurios teigiamą poveikį jis pats patyrė
besigydydamas chronišką melancholiją.
XVII – XIX
amžiuje muzikos terapija labai paplito. Buvo manoma, kad
muzika galima išgydyti daugelį ne tik psichinių
ligų, bet ir tų, kurios susijusios su fiziologinių
funkcijų sutrikimais. Tad nenuostabu, kad tuo metu buvo
parašyti pirmieji moksliniai traktatai, kuriuose net
pervertinama gydomoji muzikos galia. Platų muzikos
taikymą ligoms gydyti XVIII – XIX a. liudija
įvairūs, net humoristiniai pavyzdžiai. [2]
XIX amžiaus viduryje
Paryžiuje pasirodė daktaro Chomet traktatas
„Muzikos įtaka sveikatai ir gyvenimui“.
19 a. Prancūzijos
psichiatrinėse ligoninėse buvo įsteigtas specialus
gydytojo padėjėjo muzikanto etatas. Tokias pareigas
užėmė kompozitorius Erve. Jis Paryžiaus
ligoninės kapeloje grojo vargonais ir vadovavo psichikos
ligomis sergančių pacientų chorui.
Manoma, kad į muzikos garsus
reaguoja ne tik žmonės, bet ir augalai bei
gyvūnai.[3]
Nuo empirinio muzikos naudojimo
gydomiesiems tikslams mokslininkai perėjo prie eksperimentinio
muzikos įtakos žmogaus fiziologijai tyrinėjimo.
Pasirodė, kad sumaniai parinkta ir tam tikromis dozėmis
pateikta muzika daro psichologinį ir fiziologinį
poveikį žmogaus organizmui. Tyrimais įrodyta, kad
įvairūs garsai skirtingai veikia kraujo apytakos
sistemą. Dėl muzikos poveikio pakyla kai kurių
vidaus organų tonusas, vyksta dideli aukštosios
nervų sistemos pakitimai. Veikiama mažorinių
tonacijų ir ritmingos melodijos stiprėja raumenų
veikla.
Rusų psichologas J.
Davydovas meną, taip pat ir muziką, laiko socialine
psichoterapija. Tačiau ji, žinoma, turi būti taikoma
diferencijuotai, atsižvelgiant į asmenybės
struktūrą, bazinių emocijų būklę,
neurozinių sutrikimų pobūdį ir laipsnį,
taip pat žmogaus amžių, išsilavinimą,
vidinę kultūrą, muzikinį skonį. Tik
kruopščiai visa tai įvertinus, galima rekomenduoti
vienokius ar kitokius muzikos kūrinius. Jau Pitagoras,
naudodamas muzikos kūrinius dvasiniams afektams koreguoti,
teigė, kad pirmiausia reikia surasti tokius muzikos ritmus ir
melodijas, kurie atitiktų žmogaus psichoemocinę
būklę. Ir tik po tam tikro laiko, kuris visada yra
individualus, atitinkamais muzikos kūriniais galima veikti
žmogų norima kryptimi, t. y. nuraminti jį, jam
sugrąžinti dvasinę pusiausvyrą, sukelti
teigiamas stenizuojančias emocijas, pagerinti nuotaiką,
sužadinti viltis, troškimus ir tolesnio gyvenimo
siekimus. Šie iš tiesų vertingi Pitagoro patarimai
gali būti laikomi muzikos terapijos metodikos pagrindu.
Praėjus daugeliui šimtmečių, žymus
rusų psichiatras V. Bechterevas padarė tokią
pačią išvadą. Mokslininkas teigė, kad
ligonis pirmiausia turi išklausyti melodijas,
atitinkančias nuotaiką, vėliau nuosekliai keisti
muzikos charakterį, kad susidarytų pageidaujama nuotaika.
Stipriausią efektą suteikia nuotaikai gimininga
muzika.
Pirmieji Amerikos medikų
bandymai muziką panaudoti gydymo tikslais buvo atlikti XIX a.
pabaigoje – XX a. pradžioje. 1804 m. E. Atlee,
B. Rush ir kt., remdamiesi J. J. Rousseau darbais,
parašė veikalą „Įžanginis esė
apie muzikos įtaką gydant ligas“, kuriame
išreiškė įsitikinimą, kad muzika
„pasižymi didele įtaka protui ir kūnui“.
1890 m. G. A. Blummer, bandęs reformuoti
psichinės sveikatos priežiūros sistemą,
nusamdė muzikantus gyvo garso koncertams Jutikos
ligoninėje. Tai buvo pirmoji oficialiai patvirtinta Amerikos
medicinos įstaigų muzikinė programa. 1914 m. muzikos
terapija pirmą kartą buvo paminėta žurnale
American Medical Association.
1944 m. Mičigano
valstybiniame universitete buvo sukurta muzikos terapeuto
specialybės universitetinė programa. Tokios programos
pradėtos vykdyti daugelyje šalių: Anglijoje,
Kanadoje, Vokietijoje, Skandinavijos šalyse.
1958 m. Anglijoje įsteigta
muzikinės terapijos ir gydomosios muzikos mokslinė
draugija, JAV – nacionalinė muzikos terapijos
asociacija, leidžianti teorinį žurnalą.
Austrijoje įsikūrė muzikos terapijos institutas.
Moksliniuose straipsniuose vis dažniau vartojama
„estetinės terapijos“ sąvoka, kuri
aprėpia ne tik muziką, bet ir kitas meno rūšis,
kuriomis gali būti šalinami sveikatos sutrikimai. Tai
dailė, teatras, biblioterapija.
B. Jarovskis muzikos
poveikį žmogui aiškina atsižvelgdamas į
aukštosios nervų sistemos veiklą. Neurofiziologiniai
tyrimai parodė, kad smegenyse yra antagonistinių
nervų ląstelių sistemų, kurios reguliuoja
teigiamas bei neigiamas emocijas. Jas sąlyginai galima
pavadinti pasitenkinimo ir nepasitenkinimo centrais. Ramus, lygus
ritmas veikia pasitenkinimo centrus, kurie skatina šio ritmo
pasikartojimą. Nepasitenkinimo centrų funkcija –
išvengti dirgiklio reakcijos arba jį panaikinti.
Pasitenkinimo centrai sukelia smegenų veiklos aktyvumą ir
stengiasi ilgesnį laiką jį išlaikyti.
Nepasitenkinimo centrai aktyvumą slopina.
Muzikos terapijos tyrimų
rezultatai inspiravo muziką naudoti ir neįgaliesiems
ugdyti. Vieni pirmųjų muzikos terapijos metodą
taikė ir aprašė Paul Nordoff ir Cliv Robbins 1971 m.
Jie ugdė sutrikusio intelekto vaikus, iš kurių
daugelis nekalbėjo. Taip pat sukūrė muzikos
terapijos metodą, grindžiamą muzikine improvizacija,
kurį apibendrino knygoje „Creative music therapy“
(1977). Be to, sukūrė ir išleido daug muzikos
kūrinių, skirtų sutrikusio intelekto vaikams.
Mokslininkų idėjos greitai paplito ir skatino
neįgalių vaikų naujų muzikinio ugdymo
metodikų atsiradimą.
Toliau: 7.2. Muzikos
terapijos užuomazgos Lietuvoje
| |