|
7.3. Muzikos terapija Lietuvoje
Lietuvos nepriklausomybės
atkūrimas buvo impulsas visų gyvenimo sričių,
taip pat ir muzikos terapijos srities pokyčiams. Iškelti
neįgaliųjų izoliacijos faktai bei priimtas
Neįgaliųjų integracijos įstatymas skatino
sparčią socialinės integracijos ir
psichologinės reabilitacijos idėjų raidą bei
pokyčius. Pradėta kurti įvairiapusė
medicininės, profesinės ir socialinės reabilitacijos
sistema: kūrėsi naujo tipo specialiojo ugdymo
įstaigos, buvo rengiamos naujos programos, atidaromos
specialiųjų poreikių vaikų klasės bendrojo
lavinimo mokyklose, siekiant realizuoti neįgalių
vaikų dvasinius ir meninius poreikius, sukurti pirmieji
neįgaliųjų ansambliai: sutrikusio intelekto jaunimo
kaimo kapela „Pliauškutis“, „Spalvų
orkestras“ (R. Brūzga ir V. Brūzgienė),
„Guboja“, Vilijampolės vaikų pensionato
ansamblis ir kt. Šių kolektyvų bei kiti pedagogai
intuityviai atrado savo muzikinio bendravimo su neįgaliaisiais
būdus, artimus užsienio šalių muzikos terapijos
pradininkų darbo metodikomis. Tačiau tai buvo tik
pavienė, entuziazmu paremta veikla.
1992 metais A. Piličiauskas
įkūrė Lietuvos alternatyvaus muzikinio ugdymo
centrą, kuris vienijo pedagogus ir mokslininkus,
propaguojančius inovacinį ugdymo turinį ir metodus.
A.Piličiauskas iškėlė idėją, kad
neįgaliųjų psichologinės reabilitacijos ir
socialinės integracijos galima siekti per jų meninę
saviraišką. 1994 m. atidaromos Lietuvos alternatyvaus
muzikinio ugdymo centro „Credo“ muzikos mokyklos
klasės (įkurta per 30 klasių skirtingas negales
turintiems vaikams ir suaugusiesiems), B. Dvariono muzikos mokyklos
klasės neįgaliems vaikams, muzikos mokykla
„Lyra“ – akliesiems. A. Piličiausko
iniciatyva parengta ir įgyvendinama programa
„Neįgaliųjų meninis ugdymas“,
organizuojami respublikiniai seminarai meninio
neįgaliųjų ugdymo tematika.
„Neįgaliųjų
meninio ugdymo nuostatose“ keliamas tikslas –
„meninės veiklos ir saviraiškos būdu didinti
neįgaliojo pasitikėjimą savimi, sudarant prielaidas
jam rasti savyje dvasinę harmoniją, siekti
psichologinės reabilitacijos ir adekvačios
socializacijos“. Todėl „Neįgaliųjų
meninio ugdymo programa“ apima ne tik ugdymo, bet ir
psichologinius, socialinius ir terapinius (saviraiška,
pasitikėjimas, dvasinė harmonija) tikslus. Šia
programa buvo siekiama formuoti humanišką visuomenės
požiūrį į neįgaliuosius, optimaliai
atskleisti neįgaliojo gabumus bei sukurti sėkmingos
veiklos džiaugsmą.
Taigi
„Neįgaliųjų meninio ugdymo nuostatose“
akivaizdi humanistinė pozicija. Nes humanistinis ugdymas
remiasi A. H. Maslow psichologijos ir C. Rogers
psichoterapijos principais, kurie sąlygoja ugdymo ir terapijos
sričių suartėjimą.
Lietuvos alternatyvaus muzikinio
ugdymo centras taip pat rėmė ir skatino mokslinį
tiriamąjį darbą. VPU buvo organizuotos
doktorantūros studijos. Imtos tirti neįgaliųjų
muzikinio ugdymo problemos: mikčiojančių vaikų
ugdymas muzikine veikla (Loreta Kačiušytė-Skramtai),
cerebriniu paralyžiumi sergančių vaikų ugdymas
muzikine komunikacija (Jautrė Šinkūnienė),
muzikinis terapinis sutrikusio intelekto vaikų ugdymas
(Vilmantė Aleksienė), muzikinio neįgaliųjų
ugdymo reikšmė jų socialinei integracijai (Aldona
Vilkelienė) ir kt.
1997 m. įkurta Lietuvos
ugdomosios muzikos terapijos asociacija (LUMTA). Jos
pirmininkė – V. Aleksienė. Tai visuomeninė
organizacija, vienijanti muzikos terapeutus, muzikos pedagogus bei
kitus specialistus, propaguojančius ir taikančius muzikos
terapijos metodus dirbant su asmenimis, turinčiais
specialiųjų poreikių.
LUMTA tikslas – daryti
įtaką visuomenės narių sveikatingumui ir
gyvenimo kokybei, taikant muzikos terapijos metodus, ir kurti
bazę profesionaliai muzikos terapijai vystytis.
LUMTA uždaviniai:
- Optimizuoti žmonių, turinčių sutrikimų
ir negalių, bendravimo su muzika procesą, apimantį
įvairias ugdymo, reabilitacijos, socializacijos bei
sveikatinimo grandis.
- Rūpintis muzikos terapijos specialistų profesiniu
rengimu ir kvalifikacijos tobulinimu.
- Perimti naujausią kitų šalių muzikos
terapijos patirtį, ją įvertinti, adaptuoti ir
pritaikyti praktikoje.
Asociacija rengia tęstinius
muzikos terapijos kursus, kuriuos veda įvairių
užsienio šalių muzikos terapijos specialistai.
Palyginus su
išsivysčiusiomis šalimis, muzikos terapija Lietuvoje
dar yra tik užuomazgų stadijoje, kurioje dar tik
pradedama suvokti, kokios efektyvios yra šios srities
galimybės taikant šiuolaikines muzikos terapijos
metodikas. Nors muzikos terapija sparčiai plėtojama
psichiatrijos srityje (Šiaulių, Klaipėdos, Vilniaus
psichiatrijos ligoninėse vyksta individualūs ir grupiniai
muzikos terapijos užsiėmimai), ji kol kas neatitinka
šiuolaikiškų muzikos terapijos kaip mokslo ir kaip
tarnybos reikalavimų. Visų pirma trūksta
profesionalių muzikos terapeutų. Be to, ši profesija
dar nėra įstatymu reglamentuota. Dar viena problema
– lėšų stygius. Jei kuri nors įstaiga
nori priimti tokį specialistą, tam nėra
valstybės skiriamų pinigų. Tačiau
populiarėjant muzikos terapijai tikėtina, kad šis
mokslo dalykas bus dėstomas universitetuose, o V.
Aleksienės pastangomis VPU atsiras muzikos terapijos
specialybės programa, taigi atsiras ir profesionalių
muzikos terapeutų, kurie integruosis į specialiojo
ugdymo, invalidų reabilitacijos, psichoterapijos ar
biomedicinos specialistų komandų darbą ir bus
įteisinta muzikos terapeuto profesija.
Pasitikrinkite sukauptas
žinias: Savikontrolės
klausimai
Literatūra
8 tema. Specialiųjų
poreikių vaikų raidos ir ugdymo(si) sutrikimų
ypatumai
| |