|
5.2.1.2. Vaikų kalbos lavinimas muzika
Visa sakytinė kalba yra
ritminga ir melodinga. Vaikai iš prigimties žaidžia
žodžiais – tiek ritmikos, tiek melodijos
požiūriu. Todėl suaugusysis gali pasinaudoti
šiuo natūraliu žaidimu ir padėti vaikui
atkreipti dėmesį į kalbos skambesį.
Maždaug tuo laiku, kai
vienerių sulaukęs mažylis pradeda
vaikščioti, jis pamažu ima tyrinėti pirmuosius
pažįstamus kalbos ir dainų žodžius. Dabar
jis moka ne tik mėgautis muzikiniu žodžių
skambesiu, bet ir sieti juos su reikšmėmis. Dažnai
klausydamasis geros muzikos vaikas tars tikslesnius,
įvairesnius kalbos ir muzikos garsus. Dabar jo muzikinius
gebėjimus ypač skatina suaugusiojo dainavimas, pilnas
įvairiausių kalbos garsų. Tyrimai rodo, kad
kūdikiams ne mažiau nei suaugusiesiems muzika ir ritmas
padeda įtvirtinti visas atmintyje glūdinčias
sąvokas ir žodžius. Vieno tyrimo metu
paaiškėjo, kad trijų mėnesių
kūdikiai, klausydamiesi pažįstamos muzikos,
geriausiai atsimena, kaip suptis lovytėje, ypač jei ta
muzika grojo jiems besimokant suptis. Dėl tos pačios
priežasties žodžius katytė, pelytė,
pyragėlis, tokius dažnus vaikiškose
dainelėse, vaikai išmoksta pirmiausia.
Dažnai dainuodami ir
žaisdami ritminius žaidimus su vaiku, turtinsime jo
žodyną ir stiprinsime judėjimo
įgūdžius. Geriausia dainuoti trumpas, paprastas, su
besikartojančiais žodžiais dainas tam tikro
aukščio balsu. Amerikiečių mokslininkas P.
Madol rašo, kad vaikiškos dainelės puikiai parodo,
kaip vaikas susipažįsta su kalba. Šiose
dainelėse išryškinamas garsas ir maloniai skambantys
žodžių junginiai: jie fonetiškai vaizdingi ir
juokingi. Suvokdamas šias daineles kaip žaidimą,
vaikas skatinamas klausytis, mokytis ir tarti žodžius.
Todėl vaikiškos dainelės yra tarsi tarpininkas,
pereinant iš kūdikio nežodinio pasaulio į
suaugusiųjų žodinio bendravimo pasaulį.
Žmonių bendravimas
prasideda ne žodžiais, o kūno kalba. Tikras
bendravimas vyksta per fizinį kalbos pojūtį. Deja,
suaugusieji kalbėdami dažniausiai tai pamiršta: su
vaikais kalba monotoniškai, vartodami bespalvius
žodžius, visai negestikuliuodami. Vaikai praranda
progą klausytis visapusiškai.
Pats žodis apima
maždaug tik dešimtadalį savo reikšmės.
Likusioji reikšmės dalis priklauso nuo kalbos melodingumo
– ritmų, lyriškumo ir tembro. Stengdamasis
veiksmingai bendrauti, vaikas kaip galėdamas studijuoja
suaugusiojo balsą. Todėl skaityti ar pasakoti pasaką
reikėtų kuo išraiškingiau. To esmė –
kalbos melodingumu padrąsinti vaiką, sužadinti ir
išmokyti jį naujų žodžių.
Supažindinti vaikus su
ritminiais žmonių kalbos ypatumais yra daug
būdų. Rimuoti eilėraščiai – tai
kalbos pavyzdys, pasiekiantis mus fiziškai ir nukreipiantis
dėmesį į žodžių garsus. Šalia
rimuotų eilėraščių reikėtų
skaityti vaikams daug knygučių, kurių tekstas
rimuotas. Svarbu paaiškinti vaikui, kad rimuoti
žodžiai įdomesni, juos lengviau išmokti. Kai
vaikas pradeda atpažinti rimus, jam ima labai patikti rimuota
mūsų kalba ir rimuotos aplinkinių kalbos
frazės. Vaikas daug lengviau mokysis, leidžiant jam
pačiam sugalvoti kuo daugiau rimuotų tekstų.
Fiziškai patirdamas
žodžių ritmą, vaikas toliau lavins savo kalbos
jausmą. Drąsindami vaiką ritmiškai judėti
pagal vaikiškas daineles, galime ploti atskirų jam
žinomų ir vartojamų žodžių
ritmą. Pvz. vai-kas, le-dai, o-buo-lys, vo-ve-rė ir t.
t.
Mes jaučiame kalbos
ritmą ir jos ypatumus. Mūsų jaučiama
žodžių prasmė ne tik paskatina muzikinį
jautrumą, bet ir lavina kompleksinį mąstymą,
gebėjimą atskirti mintis ir kurti sudėtingesnes,
holistines sąvokas. Kitaip tariant, raiški kalba suderina
mąstymą.
Vaikiški
eilėraščiai ir dainelės skatina vaikus aktyviai
klausytis, mokytis ir pradėti dainuoti. Kiekvienoje
dainelėje yra ir naujų žodžių. Nuo
seniausių laikų vaikiškos dainelės mokė
vaikus pagrindinių žodžių, ugdė skaitymo
ir matematikos įgūdžių parodydamos, kad mokytis
gali būti linksma ir naudinga.
Atlikta daugybė tyrimų,
rodančių, kad organizuotas muzikos mokymas grupėse
turtina mažylių žodyną, gerina kalbinius
gebėjimus, abstraktųjį sąvokinį
mąstymą, žaidimų improvizaciją,
orginalumą ir socialinę sąveiką. Muzikos
dėka kalba darosi sudėtingesnė. Melodija padeda
įsiminti. Todėl vaikas gali pakartoti ištisas dainos
frazes, kur tekstas yra sudėtingesnis negu natūrali vaiko
šneka, o vėliau vartoti ir savo kalboje. Daugelyje
dainų žodžiai grupuojami ir vardijami – taip
vaikas susipažįsta su naujais žodžiais. Vaikas
gali pradėti kurti dainas ir pasakoti paties sukurtas
istorijas ar reikšti jausmus, paskatintas žinomų ar
paties sukurtų melodijų.
Kalbos mokymasis turi būti
veiksmingas, todėl vaikams reikia malonių
įspūdžių. Kasdien vaikams reikėtų
garsiai skaityti ir dainuoti, mokyti naujų dainelių su
naujais žodžiais. Paprašykime papasakoti apie savo
kasdienius įspūdžius, sukurti dainelę apie
juos. Skatinkime pačius vaikus kurti
eilėraštukus.
Iš pradžių galima
pasirinkti linksmas vaikiškas daineles, ritmišką
sūpavimą, šokdinimą ant kelių ir
klasikinius įrašus, kad suteiktume vaikui harmonijos,
džiaugsmo ir sužadintume jo protą. Ankstyvosiose
vaikiškose dainelėse, liaudies dainose, klasikinėje
muzikoje glūdi visi pagrindiniai kalbos ritmai ir modeliai,
nesvarbu, kokia kalba jie būtų atliekami. Taigi,
pratindami vaiką vertinti muziką, padėsime jo
smegenims suvokti sudėtingą kalbos
struktūrą.
Žodžių
išdėstymas dainuojamame tekste turi išlaikyti
natūralų šnekamosios kalbos ritmą,
kirčiavimą (sutampantį su muzikiniais
kirčiais), melodinę liniją, kvėpavimą.
Taip daina tampa lengva bei patogi atlikti ir gali padėti
vaikui išmokti kalbėti. Todėl reikėtų
vengti dainų, iškraipančių
šnekamąją kalbą.
Greičiausiai, lengviausiai
ir teisingiausiai išmokstami tie kūriniai, kuriuose
pasikartoja teksto, melodinės ar ritminės
frazės.
Jau seniai įrodyta, kad tarp
vaiko pirštelių miklumo ir jo kalbos vystymosi yra
tiesioginis ryšys. Ritmiškai ploti, lankstyti
pirštelius, jais barbenti į kietą paviršių
ir pan. Labai padeda įvairūs tautosakos kūriniai:
skaičiuotės, mėgdžiojimai, žaidinimai.
Trejų metų vaikas
jaučia labai stiprų ryšį tarp muzikos ir
mąstymo, ypač jei klausosi muzikos nuo pirmųjų
dienų. Pradėjęs reikšti jausmus, vaikas
dažniausiai pasirenka garsus iš savo aplinkos.
Natūralūs muzikos ritmai, išraiškingos
melodijos ir jausminis pasitenkinimas suteikia vaikui
nepaprastų išraiškos ir atlikimo galimybių,
atspindinčių tai, ką jis nori pasakyti. Dėl to
trejų metų vaikai kuo puikiausiai gali savo mintis
išdainuoti.
Muzikos ir saviraiškos
ryšys vaikams yra įgimtas. Šio amžiaus vaikams
jau nebeužtenka tik klausytis muzikos. Jie jau nori dainuoti
kartu, šokti pagal muziką, dainai pasibaigus dainuoti
toliau arba sukurti savo dainelę. Kitaip tariant, vaikai,
pasinaudodami muzikos energija, nori kurti kažką
nauja.
Norint paskatinti
mažylių tobulėjimą, rekomenduojama
panagrinėti jų dainuojamos dainelės
žodžius. Tuo sužadinamas kūrybinis vaikų
mąstymas. Vienas iš būdų - padainuoti
žinomą dainelę, praleidžiant kiekvienos
eilutės paskutinį žodį: tegu jį
įterpia vaikai. Vėliau galima dainuoti naują
dainelę. Praleidus paskutinę eilutę, vaikams
siūloma dainelę užbaigti. Galima kurti savas
daineles: apie žmones, daiktus ar užsiėmimus –
tai paskatins vaikus mąstyti bei sužadins meilę
kalbai.
Šiuo laikotarpiu muzika gali
padėti mažyliui suvokti ir išmokti kasdien
pasitaikančių neaiškių žodžių.
Aiškūs muzikos ritmai, skirtingo aukštumo garsai ir
emocinė įtaiga leis vaikui tobulėti visose srityse.
Jis gali žaisti žodžiais bei kitais garsais, lavinti
savo kalbinius gebėjimus natūraliai ir su džiaugsmu.
Jis gali tyrinėti savo ir kitų žmonių emocijas.
Be to, muzika mažyliui, susidūrusiam su kalbiniu
ribotumu, primena, kad bendraujant žodžiai nėra
svarbiausi. Vaiko atmintyje išliks emocijos, ritmas, tonas ir
kiti nežodinės informacijos šaltiniai.
Toliau: 5.2.2.
Vaikų nuo vienerių iki trejų metų muzikinio
ugdymo ypatumai
| |