|
5.2. Muzikos reikšmė vaikų nuo vienerių iki
trejų metų ugdymui
5.2.1. Vaikų kalbos
lavinimas
5.2.1.1. Vaikų
kalbos raida
Pirmųjų gyvenimo
metų pabaigoje vaikas jau daug ką supranta, kas jam
sakoma, bet dar mažai gali pats pasakyti, nes negali
ištarti visų garsų. Per kitus dvejus metus, vis
intensyviau bendraudamas su žmonėmis bei norėdamas
išreikšti savo patyrimą, vaikas vis daugiau kalba,
kūrybiškai perimdamas gimtosios kalbos
struktūrą, tobulindamas ją. Psichologai
stebėję ir tyrę vaiko žodyno plėtotę,
pastebėjo, kad yra labai daug ženklių
individualių skirtumų ir pagal vartojamų
žodžių skaičių, ir pagal amžių.
V. Prejer nurodo, kad dvejų metų vaiko žodynas
svyruoja nuo 175 iki 1500. V. Glebuvienės stebėjimai
rodo, kad maždaug iki vienerių metų ir 3
mėnesių vaikai išmoksta iki 50
žodžių, iki vienerių metų ir 6
mėnesių – 100 žodžių, o
antrųjų metų pabaigoje vaiko žodyną sudaro
400-700 žodžių. Dvejų metų vaiko
dviejų trijų žodžių junginys perteikia
daug daugiau informacijos, nes yra reikšminga ir jungtis tarp
žodžių.
Sugebėjimas kalbėti
iš esmės pakeičia vaiko mąstymą,
tarpasmeninį bendravimą, savęs suvokimą.
Ikikalbinio gyvenimo laikotarpiu vaikas pažino pasaulį
tik tiesiogiai – jutimais, veiksmais. Nuo
vienerių-dvejų metų amžiaus tarp vaiko ir jo
veiksmo įsiterpia žodis.
B. F. Skinner nuomone, vaiko
kalbos raida yra paremta imitacijos ir elgesio pastiprinimo
būdu. Vograudamas vaikas atsitiktinai arba
pamėgdžiodamas ištaria įvairius garsus, o
tėvai visokeriopai tai skatina. Skatinimas lemia, kokie
garsai ir jų junginiai pradeda vyrauti vaiko kalboje. A.
Bandura teigia, kad kalbos išmokimas priklauso nuo
stebėjimo ir imitacijos, tačiau, jo nuomone,
pastiprinimas nėra būtinas.
Pirmieji vaiko ištarti
žodžiai yra daiktavardžiai, žymintys vaikui
svarbius ir įdomius objektus. Po daiktavardžių
atsiranda veiksmažodžiai, išreiškiantys
akivaizdų judėjimą. Priklausomai nuo konteksto,
vienas ir tas pats žodis gali turėti kelias
reikšmes. Pavyzdžiui, žodelis „ne“
reiškia ir neigimą, ir protestą, ir atsisakymą,
ir konstatavimą, kad kažkas neįvyko, kažko
nėra.
Vaiko vartojamas žodynas yra
visada siauresnis už pasyvųjį, t. y. vaikai daugiau
supranta nei pasako, taigi pavieniai žodžiai gali
reikšti mintį. Todėl vaiko kalbą būtinai
papildo veido išraiška, gestai. Visa tai kartu
sudaro sakinį.
Dvejų metų mažylis
sugeba žodžiais išreikšti savo norus,
būsenas. Žaisdamas jis vienas skaito knygutes, atkreipia
dėmesį į trumpus tekstus po paveikslėliais. B.
Halliday teigia, kad dvejų metų vaiko kalba atlieka dvi
funkcijas: yra vaiko priemonė valdyti pasaulį ir
leidžia mokytis, kaupti patirtį.
Toliau: 5.2.1.2.
Vaikų kalbos lavinimas muzika
| |