|
5.1.3. Vaikų fizinio vystymosi ypatumai
Antraisias ir trečiaisiais
gyvenimo metais vaiko raidoje įvyksta didelių
permainų. Nepaprastai lavėja vaiko judėjimo
įgūdžiai. Jis išmoksta ropoti,
vaikščioti, bėgioti, šokti, laipioti, nors ir
nevikriai. Vaikščiojimas praplečia vaiko
tolimąją erdvę. Vaikas tampa fiziškai
proporcingas, jo raumenys sutvirtėja, stuburas
išsitiesia. Jis vis geriau pažįsta savo
kūną ir jo galimybes. Išlavėjęs geresnis
vaiko pusiausvyros, laiko skirstymo ir ritmo pojūtis.
Muzikinė veikla gali
padėti mažyliui stiprinti judėjimo
įgūdžius. Įgijęs ritmo jausmą, kuris
ilgainiui padės derinti fizinį aktyvumą ir
socialinį bendravimą, mažylis išmoks
žinomų melodijų ir dainų pagrindu kurti
kasdienį ritmą, suformuosiantį pagrindinius saugaus,
patikimo gyvenimo principus.
Nepakankama nervinių
procesų koncentracija. Mažylis negali ilgai domėtis
viena veikla. Greitai atsiranda išorinis slopinimas, sutrinka
dėmesys. Vienerių-trejų metų vaikas yra labai
judrus, daug laksto, šokinėja, bet greitai nuvargsta, kai
reikia ilgai vienodai judėti, eiti, kai nėra
sąlygų aktyviai veikti. Todėl svarbu dažnai
keisti vaiko veiklą ir laipsniškai mokyti susikaupti.
Tyrimai rodo, kad aktyvus
judėjimas pagal muziką yra veiksmingesnis nei pasyvus
muzikos klausymas. Kai aktyvus judėjimas kyla iš
natūralių, vaiko pagal muziką sukurtų
judesių, jie darosi įvairesni, o vaikas geriau suvokia
pačią muziką. Ritmiškas judėjimas su
mažyliu gali padėti jam suderinti judesius ir motorines
funkcijas, sudominti jį kūno veikla. Taip pagerės
vaiko koordinacija, jis pradės teigiamai vertinti savo
kūną.
Augdami vaikai
šokinėja, bėgioja ir visaip juda pagal muziką.
Ankstyvoje vaikystėje dainuodami gerai žinomas
judriąsias daineles, šokdami pagal ritmą ir kurdami
muzikines pasakas vaikai įpranta mokytis geriausiai –
per fizinius pojūčius.
JAV mokslininkė K. Volf
atliko eksperimentą, siekdama ištirti, kaip
muzikinės pratybos veikia vaiko suvokimą ir motorinį
vystymąsi (ropojimo, vaikščiojimo, piešimo,
karpymo įgūdžius, gebėjimą planuoti ir
atlikti veiksmą). Dešimties metų jos tyrimai
įrodė, kad dainavimas ir muzikos ritmas gali
ženkliai pagerinti vaikų motoriką.
Remdamiesi K. Volf ir kt.
tyrimais, ankstyvojo amžiaus vaikų ugdytojai siūlo
vaikus pasisodinus ant kelių dainuoti jiems, kartu
švelniai tapšnojant jo rankas ar kojas dainelės
ritmu. Ritmiškai kalbindami ir lengvai šokdindami
vaiką mes laviname jo motoriką, suteikiame teigiamų
emocijų.
Pastaraisiais
dešimtmečiais vaikai ypač daug laiko praleidžia
namuose žiūrėdami televizorių. Muzika,
sklindanti iš televizoriaus, vaiką dažnai
priverčia sustoti, ritmiškai judėti, šokti,
juoktis, čiauškėti. Sunku įsivaizduoti, kad
ši muzika gali būti žalinga vaikui, jei matome, kad
ji vaikui patinka. Tačiau televizija gali ir pakenkti. Ji gali
sukelti neurologinį pasyvumą, užuot padėjusi
aktyviai mokytis. Ilgą laiką žiūrėdami
televiziją, vaikai trumpiau žaidžia lauke,
mažiau juda. Tokia pasyvi veikla yra nepaprastai kenksminga
vaikams, nes judėti vaikui yra būtinybė, o
judėjimo įgūdžiai yra susiję su
pažintiniu tobulėjimu. 1981 m. buvo tikrinama šimto
Mičigano pirmokų ir paauglių gebėjimas
palaikyti pastovų ritmą – tai įgūdis, nuo
kurio priklauso daug kitų su laiku susijusių
įgūdžių: judėjimas, šokis, muzika,
kalbos raida, skaitymas, sportas, organizavimas ir planavimas.
Tyrimo rezultatai parodė, kad tik 25 procentai
pirmaklasių galėjo išlaikyti pastovų
ritmą, tarp paauglių 88 procentai buvo merginos ir 66
procentai – vaikinai. Po dešimties metų
pirmaklasių procentas nukrito iki 15, paauglių
merginų – iki 48, vaikinų – iki 30. Tik 10
procentų patikrintų vaikų darželio
auklėtinių galėjo išlaikyti pastovų
ritmą. Kadangi pirmas laikotarpis lavinti šiam paprastam
fiziniam suvokimui tęsiasi nuo gimimo iki 7 metų, galima
drąsiai sakyti, kad dauguma testo neišlaikiusių
paauglių jautėsi nustebę ir nusivylę, kad
negalėjo atlikti tokios paprastos užduoties.
Toliau: 5.2. Muzikos
reikšmė vaikų nuo vienerių iki trejų
metų ugdymui
| |