5.1.2. Vaikų psichinės raidos ypatumai
Psichologai teigia, kad vienas
ryškiausių ankstyvojo amžiaus vaikų
psichinės raidos ypatumų yra jo emocinė sfera.
Į supantį pasaulį mažylis reaguoja pirmiausia
emociškai, o tik paskui pasireiškia jo intelektas. Kuo
stipresnis dirgiklis, tuo emocingiau vaikas į jį
reaguoja.
Tyrimai parodė, kad dėl
įspūdžių stokos mažyliai pradeda jausti
emocijų badą. Vyraujant tik primityvioms įgimtoms
emocijoms, nepatenkintos emocijos pradeda pamažu gesti.
Užtrunka vaiko psichinis vystymasis, išlieka tik
primityvi emocija – tenkinimasis maistu. Kadangi šis
poreikis tenkinamas be jokios įtampos, emocijų nebelieka.
Susidaro gilios, sunkios vaiko vystymosi anomalijos.
Ugdymo uždavinys –
neskatinti ilgalaikių neigiamų emocijų vystymosi,
stimuliuoti teigiamas emocijas. Žaidimo, bendravimo su
suaugusiaisiais džiaugsmas aktyvina vaiką, palaiko jo
iniciatyvumą, smalsumą.
Dar prieš gimdamas
kūdikis jautė motinos ir kitų artimųjų
emocijas. Šie įspūdžiai sukūrė jo
bendrą emocijų modelį, pagal kurį jis
suvokė pasaulį. Antraisiais gyvenimo metais, mokydamasis
vaikščioti, mažylis gali savarankiškai
tyrinėti aplinką. Jis turi galimybę liesti, matyti,
girdėti, jausti skonį, purtyti, barškinti bei
daužyti įvairius daiktus, tuo perteikdamas smegenims daug
informacijos. Todėl įvyksta didelis pažinimo
šuolis – jis nustoja reaguoti vien į dirgiklius ir
ima apmąstyti daiktus, veiksmus, žmones,
idėjas. Taigi turtėja vaiko emocinis pasaulis.
Vienas iš pažinimo ir
emocijų gausinimo šaltinių yra muzika. Klausymasis
įvairios muzikos, kurdamas ją mažylis ne tik taps
protingesnis, bet ir geriau suvoks bei kontroliuos savo
emocijas.
Vaikas turi suvokti ir
išmokti valdyti savo emocijas. Tarp dešimtojo ir
aštuonioliktojo vaiko gyvenimo mėnesių
emocijos pradeda sietis su mąstymu. Tai slopina
jaudinimąsi ir leidžia valdyti emocijas.
Iki trejų metų vaikas
patirs visas emocines būsenas. Šio amžiaus vaikai
dažniausiai būna nusiteikę džiaugsmingai,
tačiau neretai juos apima agresijos, pykčio, graudinimosi
bei visko neigimo būsenos. Tokiais atvejais, kai
žodžių kartais pritrūksta, D. Campbello
nuomone, muzika gali padėti vaikui tirti, išreikšti,
išlaisvinti savo emocijas. Muzika gali paskatinti emocinį
įsijautimą ir nuraminti įaudrintas emocijas.
Nors iki trejų metų
vaikas jau neblogai supranta jausmų pasaulį,
netikėta emocija gali išmušti jį iš
pusiausvyros. Tokiu atveju jį geriausiai nuramins
pažįstama muzika.
Autorius siūlo leisti vaikui
vienam klausyti muzikos, groti vaikiškais muzikos
instrumentais ir laisvai reikšti savo džiaugsmą.
Paprasti muzikos instrumentai yra puiki priemonė vaiko
muzikiniams eksperimentams. Kuriant muziką dviese taip pat
galima dalintis emocijomis.
Tyrimų duomenimis, muzika
stipriai veikia ne tik nuotaiką, bet ir suvokimą bei
elgesį. Rami muzika gana greitai nuslopina netinkamą ar
kitus trikdantį vaikų elgesį. Per didelis
susijaudinimas, per greitas judėjimas, negalėjimas
nusėdėti vietoje gali būti kliūtis pačiam
vaikui. D. Campbell siūlo tokį vaiką pasisodinti ant
kelių ir dainuoti pažįstamą melodiją
švelniai mušant priglaustą prie jo
būgnelį. Išorinis muzikos ritmas suderina
vaiko kūną ir jis nurimsta.
Toliau: 5.1.3.
Vaikų fizinio vystymosi ypatumai
|