|
5.1. Vaikų nuo vienerių iki trejų metų
psichofizinė raida
5.1.1. Vaikų nuo
vienerių iki trejų metų smegenų
vystymasis
Mokslininkų teigimu,
žmogaus smegenų augimas 5/6 dalimis yra postnatalinis.
Dvejų metų vaikas yra nuėjęs
didesniąją šio kelio dalį, nes jo galvos
smegenys sveria 50 proc. suaugusiojo smegenų svorio. J.
Cummings duomenimis, dešinysis galvos smegenų pusrutulis
labai intensyviai bręsta iki 1,5 metų ir nebe taip
sparčiai iki trejų metų amžiaus. Tyrimais
nustatyta, kad dešinysis galvos smegenų pusrutulis labiau
atsakingas už bendravimo, tarpasmeninių santykių
sferą, o kairysis – už kalbinius gebėjimus.
Nuo dvejų metų nervinių ląstelių dydis ir
išsišakojimas tolygiai panašėja į
suaugusio žmogaus – kiekvienas neuronas turi
tūkstančius ryšių su kitomis nervinėmis
ląstelėmis. Tolygiau nei iki šiol bręsta tam
tikros smegenų dalys, mielinizuojasi ryšiai tarp
įvairių galvos smegenų žievės
sričių ir tarp smegenų kamieno bei žievės.
Tai leidžia geriau perduoti nervinius impulsus ir sudaro
sąlygas naujai vystymosi pakopai – vaikas pradeda
kalbėti, tiksliau koordinuoti judesius, valingai reguliuoti
savo elgesį.
Kiekvienas vaikas yra
genetiškai paveldėjęs tam tikrą raidos
programą: jam augant, bręstant jo nervų sistemai,
įgyjama vis naujų, sudėtingesnių
įgūdžių ir gebėjimų. Kai kurie
gebėjimai universalūs, juos įgyja kiekvienas vaikas.
Šie gebėjimai paprastai vystosi nuosekliai ir labai
nedaug priklauso nuo ugdymo sąlygų. Kiti gebėjimai
ir įgūdžiai yra labai individualūs, todėl
jų plėtojimasis labai priklauso nuo vaiko veiklos,
artimųjų emocinio ryšio, bendravimo, jį
supančios aplinkos.
Mokslininkai įrodė
didžiulę aplinkos įtaką vaiko brendimui,
augimui ir jo asmeninių savybių skleidimuisi. Todėl
svarbu mažyliui sudaryti įspūdžių
gausią aplinką, kuri skatintų ir stimuliuotų jo
įgūdžių bei gebėjimų raidą.
Toliau: 5.1.2.
Vaikų psichinės raidos ypatumai
| |