|
5.2.2. Vaikų nuo vienerių iki trejų metų
muzikinio ugdymo ypatumai
Pradedantys vaikščioti
vaikai mėgsta įvairius dalykus, kuriuos mes vadiname
muzika. Jie su dideliu malonumu įpina juos į
kasdienius žaidimus, kuriuos žaidžia su aplinkui
esančiais daiktais ir žmonėmis. Vaikai
spontaniškai taria garsus, dainuoja, kartoja girdėtas
dainas, artikuliuoja žodžius, šoka,
įdėmiai klausosi muzikos garsų, reaguoja į
kitų asmenų grojamą muziką, randa visokių
įdomių garsų, kuriuos skleidžia ir ploja ar
muša tam tikros struktūros ritmą.
Pradedantis vaikščioti
vaikas maždaug tuo pačiu metu išmoksta ir
vaikščioti, ir kalbėti. Šie nauji
gebėjimai atveria vaikui didžiules galimybes tirti ir
sąveikauti su aplinka. Nenugalimas vaiko noras žaisti su
viskuo, kas yra aplink, atrasti įvairių daiktų
galimybes, spontaniškumas ir nenuspėjamumas gali kelti
naujus reikalavimus juo besirūpinančiam suaugusiajam.
Trejų metų vaiko
muzikinis čiauškėjimas yra tiek pat svarbus
būsimiems vaiko muzikiniams gebėjimams, kiek jo kalbinis
čiauškėjimas - jo kalbiniams gebėjimams. Kaip
greitai vaikas pereina iš muzikinio čiauškėjimo
etapo ir pradeda aktyviai dalyvauti muzikoje, gali nulemti, koks
muzikalus jis bus visą likusį savo gyvenimą (Gordon,
1990).
Nuo pat gimimo girdėdamas
kalbą, vaikas pradeda kartoti girdimus kalbos garsus.
Suaugusieji jam atlygina dėmesiu ir tolesniu kalbinimu. Tai
kūdikį padrąsina. Į muzikinių gabumų
vystymosi procesą taip pat įeina muzikinio
čiauškėjimo periodas. Tai svarbi veikla, kadangi
vaikas praplečia savo gebėjimą girdėti ir
suvokti muziką, kai jis skleidžia muzikinį
čiauškėjimą.
Dažnai muzikinis vaikų
čiauškėjimas neturi nieko bendra su jų
girdėta muzika. Šiame etape vaikai juda ir
čiauška savo pačių garsais (Gordon, 1990).
Vaiką drąsinant jis pradeda tarti žodžius.
Iš muzikinio čiauškėjimo atsiranda dainų
fragmentai. Mokytojai gali skatinti muzikinį
čiauškėjimą taip pat, kaip skatina kalbinį
čiauškėjimą, atsakydami į jį,
mėgdžiodami vaiko skleidžiamus garsus ir girdami jo
muzikinius bandymus. Atkreipdamas dėmesį, mokytojas
parodo vaikui, kad pritaria, jam ir laiko jo veiksmus
svarbiais.
Deja, tėvai ir mokytojai
dažnai neatpažįsta muzikinio
čiauškėjimo, priešingai nei kalbinio. Dėl
to daugelis vaikų mažiau skatinami, jiems nedainuojama,
savo aplinkoje jie negirdi muzikos tiek, kiek kalbos. Tiems vaikams
sunku sklandžiai pereiti muzikinio čiauškėjimo
etapą (Gordon, 1990).
Muzikinių gabumų raidai
ir kokybei turi reikšmės emocijos ir besiformuojanti
vaiko vaizduotė. Labai svarbu, kad iki trejų metų
vaikas galėtų sukaupti kuo daugiau muzikinių
įspūdžių, klausydamasis įvairios muzikos,
ir būtų lavinami jo jutiminiai muzikiniai
gebėjimai.
Pastaraisiais
dešimtmečiais įvairiose užsienio šalyse
buvo kuriamos muzikinės programos mažyliams:
„Muzika kartu“, „Muzika vaikams“,
„Muzikinis darželis“, „Muzika
mažyliams“, „Suzuki“ ir kt. Jų
pagrindinis tikslas – suvienyti jaunas šeimas naujoje
muzikinėje aplinkoje, primenant tėvams jų
vaikystėje girdėtas dainas, kurias jie gali vėl
dainuoti su savo vaikais, skatinti vaikus džiaugtis
muzika.
Bendras muzikavimas su
šeimos nariais padeda sutvirtinti emocinius ryšius,
stiprina buvimo kartu malonumą, bendrą
saviraišką.
Jei mažylis lanko vaikų
grupę, muzika padeda geriau adaptuotis naujoje aplinkoje,
išgyventi išsiskyrimo su artimaisiais nerimą. Muzika
labai praturtina ugdymo procesą, nes emocingas jos turinys
stipriai veikia vaiko sąmonę.
Mokslininkai ir ankstyvojo
amžiaus vaikų ugdytojai siūlo tokius muzikinio
ugdymo būdus:
- kalbinti ir žaidinti vaiką, melodizuojant ir
ritmizuojant buitinę kalbą, naudojant kuo įvairesnes
balso intonacijas;
- nešioti, sūpuoti, šokdinti vaiką,
leidžiant jam pajusti ritmišką kūno
judėjimą, ritmo ir tempo įvairumą.
Mėgdžioti vaiko judesius ir skatinti atlikti
sudėtingesnius;
- kartu su vaiku klausytis įvairios muzikos
įrašų bei gyvai atliekamos muzikos. Skatinti
vaiką bent truputį padainuoti kartu;
- muzikos įrašų klausytis aktyviai judant,
pamėgdžiojant muzikos išraiškos priemonių
(tempo, aukštumo, dinamikos) pokyčius;
- mažyliui nuolat dainuoti įvairias melodijas ir
daineles, skatinti jį balsu ar judesiu atsakyti į
išgirstą melodinį ar ritminį motyvą;
- skatinti vaikus išgirsti ir pakartoti aplinkoje
girdimus gamtos ir mechaninius garsus, išreikšti juos
įvairia intonacija;
- duoti vaikui garsą skleidžiančių daikų
ar muzikinių žaislų.
- su vaiku muzikuoti visiems šeimos nariams.
Toliau: 5.2.2.1.
Dainavimo įgūdžių lavinimas
| |