|
5.2.2.1. Dainavimo įgūdžių lavinimas
Vienerių metų ir
vyresni vaikai jau daug aktyviau reaguoja į muziką.
Šio amžiaus vaikai mokosi įsitraukti į
muziką, dainuoti ir judėti pagal ją. Sudėtingi
dainuojamojo balso tyrimai parodė, kad dainuoti -
išmokstamas gebėjimas, prasidedantis ankstyvojoje
vaikystėje. Todėl labai svarbu jau šiame
amžiuje pradėti lavinti vaikų dainuojamąjį
balsą. Kaip reikia su vaikais kalbėti nuo pat gimimo, jei
norime, kad jie išmoktų kalbėti, taip reikia jiems
dainuoti, jei norime, kad jie išmoktų dainuoti.
Aplinkoje, kurioje dainuojama, laiką leidžiantys vaikai
pradeda lavinti savo pačių gebėjimą
dainuoti.
Vienerių pusantrų
metų vaikai vis aktyviau reaguoja į muziką
žingsniuodami, siūbuodami, plodami. Jie ir toliau
eksperimentuoja įvairaus aukščio garsais.
Atskirų apibrėžto aukštumo garsų šio
amžiaus vaikai dar nedainuoja. Skirtingo aukščio
garsus tarp savęs jungia glissando.
Jei aplinka muzikaliai turtinga,
maždaug nuo pusantrų iki trejų metų
amžiaus vaikai pamažu išmoksta padainuoti atskirus
konkretaus aukštumo garsus. Antriesiems gyvenimo metams
įpusėjus, vaikai pradeda kurti melodinius darinius.
Pradžioje šie dariniai būna tercijos, vėliau
kvartos ir net kvintos intervalo apimtyje. Kaip pažymi E.
Velička, tai spontaniškų, improvizuotų
dainelių laikotarpis – vaikai improvizuoja tam tikrais
muzikiniais intervalais grįstus dainelių fragmentus. Tos
dainos dar nėra aiškios struktūros ir joms beveik
nebūdinga tonacija ir metras.
Dvejų su puse trejų
metų vaikai bando pamėgdžioti populiarias, daug
kartų girdėtas dainas. Vaikščioti pradedantis
vaikas ir toliau daugiausia mokosi girdėdamas, tačiau jau
pradeda iš klausytojo virsti muzikos dalyviu (Gordon, 1990).
Neatsižvelgiant į tai, ar vaikas vystosi normaliai, ar
ne, šios reakcijos priklauso nuo vaiko aplinkos muzikalumo.
Siekdami padėti pradedantiems vaikščioti vaikams
lavinti dainuojamąjį balsą, suaugusieji
turėtų dainuoti „jiems, su jais ir už
juos“, kiek tik įmanoma.
Mažyliams reikėtų
dainuoti įvairias dainas - įvairių dermių ir
stilių. Be to, vaikams reikia išgirsti dainas, kurių
jie dar negali padainuoti. Pradedantiems vaikščioti
vaikams labai svarbus yra kartojimas. Tai matome, kai mažas
vaikas nori, kad jam ir vėl paskaitytų
mėgstamiausią pasaką arba daugybę kartų
dainuotų tą pačią dainą.
Vaikams mokyti ugdytojai
turėtų parinkti tokias dainas, kurias vaikai
galėtų dainuoti namie su mama, tėčiu ar kitais
šeimos nariais arba draugais. Tinkamiausios dainos,
padedančios vaikams naudotis savo dainuojamuoju balsu
paprastai yra trumpos, nesudėtingos, jų diapazonas
siauras, jose daug pakartojimų ir jos tinka mažo vaiko
balso diapazonui. Geriausia su mažais vaikais dainuoti
paprastas dainas, tokias kaip liaudies dainos ir dainelės
vaikams.
Pradedančių
vaikščioti vaikų pedagogų dainų
repertuaras neprivalo būti labai platus. Tačiau jis turi
būti kokybiškas ir įvairus, kad būtų verta
jį dažnai kartoti. Kaip ir dainuodamas kūdikiams,
pedagogas turi kartu su vaikais dainuoti improvizuotas dainas,
apibūdinančias tai, ką jie veikia. Tai galima daryti
monotoniškai dainuojant. Pavyzdžiui, vaikščioti
pradedantys vaikai eksperimentuoja su savo nepriklausomybe,
todėl jie ne visada linkę bendradarbiauti. Jei jiems
linksmai dainuosite apie tai, ką jie turėtų
padaryti, kokius dalykus atlikti, vaikai gali pozityviau į jus
reaguoti. Vaikams nerūpi suaugusiojo balso kokybė. Jiems
tiesiog patinka, kai suaugusysis jiems dainuoja.
Visi šie veiksmai padės
tvirtą muzikinį pagrindą, kuris parengs vaiką
būsimoms muzikinėms patirtims.
Toliau: 5.2.2.2.
Klausymas ir judėjimas pagal muziką
| |