|
5.2.2.2. Klausymas ir judėjimas pagal muziką
Jei pradedantiems
vaikščioti vaikams suteikiama tokia galimybė, jie
sugeba susitelkti į klausymąsi, įdėmiai ir gana
ilgai klausytis muzikos. Kai vaikai iš tiesų klausosi
susitelkę, išplėtę akis, įsmeigę
žvilgsnį į vieną tašką ir
budrūs, jie beveik nejuda. Tai ypač dažnai
atsitinka, kai jie stebi muzikos atlikėją.
Kai skamba muzikos
įrašas, kur yra vietos judėti, vaikai paprastai
į ją reaguojama fiziškai. Pradedantys
vaikščioti vaikai sulenkę kelius,
šokčiodami šoka pagal muziką. Kitas
būdingas tokio amžiaus vaikų judesys –
išskėtus abi rankas į šonus lėtai suktis
vietoje. Tai taip pat vienas pagrindinių mažų
vaikų judėjimo, kai jie šoka pagal muziką,
būdų.
Pradedantys vaikščioti
vaikai juda nuolat. Tačiau jie vis dar mėgsta
užsiropšti suaugusiesiems ant kelių, kad pastarieji
juos pasuptų ir pašokdintų. Tai ir toliau
išlaiko ryšį tarp suaugusiojo ir pradedančio
vaikščioti vaiko. Tokius ypatingus momentus
reikėtų vertinti ir išnaudoti.
Pradėję
vaikščioti vaikai lavina pagrindinius savo judesius.
Vaikai tiria, ką gali nuveikti jų kūnai. Jie ne tik
mokosi vaikščioti, bet ir lankstosi, tiesiasi, linguoja,
trepsi kojomis, ploja, purto ir judina savo kūno dalis.
Šiuos kūno judesius galima tirti muzika. Įtraukdamas
šiuos judesius į pritarimą dainoms bei klausomai
muzikai, ugdytojas sukuria vaikui judesių repertuarą.
Šio amžiaus vaikams
taip pat reikia judesių pavyzdžių ir
idėjų. Ugdytojai gali rodyti judesių
pavyzdžius, judėdami už vaikus pagal dainas,
skanduotes ir muzikos įrašus. Jų atliekami judesiai
turėtų atitikti vaikų išsivystymą bei
galimybes. Tai reiškia, kad tie judesiai turi būti
paprasti. Nors vaikščioti pradedantys vaikai gali
stengtis pamėgdžioti suaugusiojo judesius, nereikia
tikėtis, kad jie tiksliai juos atkartos. Vaikai mokosi
judėti, ir dėmesį reikia skirti judėjimo pagal
muziką procesui, o ne rezultatui. Judesius galima atlikti
įvairiai. Tai gali būti:
- rankų ar kojų pirštų judinimas pagal
žaidimus pirštais ar ritmines skanduotes;
- rankų ir kojų arba viso kūno judinimas, kai
dainuojama daina ar grojamas muzikos įrašas;
- organizuoti judesiai pagal dainą ar instrumentinės
muzikos kūrinį. Tai judesiai, dėl kurių
susitarta iš anksto, prieš pradedant groti muziką.
Paprastai juos sugalvoja pats pedagogas, pasiūlydamas vaikams
pažygiuoti, patrepsėti ar kt.;
- laisvi, improvizaciniai judesiai pagal dainuojamą ar
grojamą įrašytą muzikos kūrinį.
Vaikščioti pradedantys
vaikai, išgirdę muziką, į ją reaguoja
„šokdami“. Vaikai taip pat atlieka judesius, kai
jie čiauška muziką patys sau (Gordon, 1990).
Vienerių dvejų metų vaikai mėgsta
žaidinimus ir žaidimus pirštais. Daugelį
klausymo ir judėjimo veiksmų, pradėtų kartu su
kūdikiais, reikėtų tęsti kartu su
vaikščioti pradedančiais vaikais. Skirtumas tik
toks, kad kūdikiai muzikinėje veikloje dalyvauja
pasyviai, o vaikščioti pradedantys vaikai – daug
aktyviau.
Kai vaikai jau pradeda
vaikštinėti, jie gali dalyvauti paprastuose rateliuose.
Z. Kodály judėjimui patarė naudoti dainuojamuosius
žaidimus, ratelius ir šokius, žaidinimus ir liaudies
dainas. Jis buvo įsitikinęs, kad vaiko kūnas geriau
reaguoja į muziką, kurią atlieka pats vaikas, negu
į išorinio šaltinio skleidžiamą
muziką. Kuo lėtesnė muzika, tuo sunkiau vaikui
pajusti metrą. Dirbant su vaikais, kurie tik pradeda mokytis
judėti pagal muziką, reikėtų groti
ištraukas, kurių tempas būtų nuo
vidutiniško iki greito.
Maždaug pusantrų
dvejų metų amžiaus vaikai pradeda naudotis
vaizduote. Todėl jie gali apsimesti, kad juda kaip
gyvūnai ar mašinos. Pedagogai gali groti muziką,
reiškiančią įvairius gyvūnus, o vaikai
gali judėti taip, kaip, jų nuomone, judėtų tas
gyvūnas. Tai atveria visiškai naują judesių
galimybių sritį.
Judesius galima atlikti tiek su
muzika, tiek be jos. Kai groja muzika, judėdami vaikai ją
girdi, tačiau tai nereiškia, kad jie muzikos klausosi.
Judėjimas pagal muziką ir muzikos klausymas yra du
skirtingi veiksmai. Todėl pedagogas turi nuspręsti, koks
vieno ar kito muzikinio kūrinio grojimo tikslas. Klausydamas
muzikos vaikas kreipia į muziką dėmesį, ir
muzika nėra vien fonas ar akompanimentas veiklai.
Judėjimas gali būti muzikos, kurios klausosi vaikai,
akompanimentas, tačiau tokiu atveju judesiais muzika yra
interpretuojama. Visai kitų tikslų siekiama, kai
dainuojant dainą prie jos pridedamas judesys arba kai muzika
yra akompanimentas ėjimui, bėgimui, šokavimui ar
šokinėjimui.
Be judėjimo klausant
muzikos, reikėtų groti muziką vien klausymui, net
kai nenumatyta jokia judėjimo veikla. Vaikų nereikia
versti klausytis, kita vertus, muzikos nereikia išjungti vien
todėl, kad suaugusysis mano, jog vaikas nekreipia į
ją dėmesio. Kaip pabrėžia E. Gordon, per daug
muzikos vaikui nepakenks; vaikui kenkia per mažai muzikos.
Muzikai groti reikėtų
parinkti tokį laiką, kuris sustiprintų veiklos
atmosferą. Muzika gali skambėti kaip fonas, kai vaikai
valgo, ruošiasi eiti miegoti. Girdėdami jau
pažįstamą muziką, vaikai lengviau sutelkia
dėmesį į ją. Reikia priminti, kad šio
amžiaus vaikams labai patinka kartojimas, nes mes visi geriau
jaučiamės susidurdami su žinomais dalykais.
Pradedantiems vaikščioti vaikams priimtini visi muzikos
stiliai. Ugdytojai turėtų tuo pasinaudoti ir pateikti
vaikams daugelio skirtingų kultūrų, stilių ir
tonacijų muziką. Muzika gali skambėti visą
dieną bei kai vaikui miegant. E. Gordono nuomone, vaikas
greičiau perima savo tautos kultūrą, jei jam miegant
skamba muzika. Labai svarbu, kad muzika klausymui ar judėjimui
pagal ją būtų parinkta apgalvotai.
Siekiant paskatinti aktyvų
vaiko klausymąsi, reikia skatinti juos išgirsti ir
kartoti aplinkoje girdimus gamtos ir mechaninius garsus,
reikšti juos įvairia intonacija. Tai leis mažyliui
pajusti, kad ritmas ir įvairaus aukštumo garsų yra
ne tik muzikos kūriniuose ar žmonių kalboje, bet ir
įprastoje aplinkoje. Geriau klausydamasis vaikas išmoks
susikaupti, tiksliau atkartoti girdimus garsus. Tai sustiprins
mažylio kalbinius įgūdžius, greičiau
lavės jo protas ir galimybė prisiderinti prie kitų
žmonių.
Toliau: 5.2.2.3.
Grojimas garsą skleidžiančiais daiktais
| |