5.2.2.3. Grojimas garsą skleidžiančiais
daiktais
Ankstyvaisiais savo gyvenimo
metais vaikas apie pasaulį turi sužinoti tiek
žinių, kiek tik gali. Kad susikurtų
kokybišką muzikinį žodyną, jis turi
įsisavinti kuo daugiau muzikos garsų, įskaitant
kultūros, kuriai vaikas priklauso, muziką. Net kai
atrodo, kad vaikas nekreipia dėmesio, jis girdi daugumą
savo aplinkos garsų (Gordon, 1990). Ugdytojo darbas –
sudaryti turtingą ir įvairią muzikinę
aplinką, leidžiančią vaikui įsisavinti
pasaulio garsus.
Dauguma kūdikių
naudojamų daiktų traukia ir pradedančių
vaikščioti vaikų dėmesį. Šiuo metu
vystosi smulkiosios motorikos įgūdžiai.
Mažyliai sutelkia dėmesį į mažus daiktus
ir mokosi juos paimti pirštais. Savo besivystančius
manipuliacinius gebėjimus jie naudoja siekdami iš
įvairių šaltinių išgauti garsus.
Todėl reikėtų duoti vaikams garsą
skleidžiančių daiktų ar muzikinių
žaislų. Garsų įvairovė paskatins jo
protą sukurti priežasties ir padarinio sąvokas. Kai
mažylis pradeda belsti į visus po ranka
pasitaikančius daiktus, nereikia jų atimti. Geriau
pagroti kartu, parodyti, kaip galima sukurti trumpas ritmiškas
melodijas. Pamokyti vaiką belsti gražiai ir tyliai.
Daiktai gali būti specialiai
sukurti ir parinkti, kad skleistų įdomų garsą,
tačiau tinka ir bet kokie vaikų randami daiktai. Vaikai
sugriebia ir purto, daužo vieną daiktą į
kitą ar į kokį nors paviršių; šie
veiksmai būdingi ir vėlyvajam kūdikystės
laikotarpiui. Labai dažnai nereguliarūs smūgiai ar
taukštelėjimai pereina į trumpus reguliaraus ritmo
stuksenimus, kurie baigiami pauze. Tokia
„ritmo-pauzės“ struktūra būdinga
kūdikių ir vaikščioti pradedančių
vaikų veiksmams.
Vienerių trejų
metų amžiaus vaikams galima duoti ir suaugusiojo
padarytų žaislų – juos lengva pagaminti ir jie
nebrangūs. Garsą skleidžiančių daiktų
galimybės priklauso tik nuo vaiku besirūpinančio
asmens vaizduotės.
Pradedantys vaikščioti
vaikai paprastai žaidžia panašius žaidimus:
vaikai sėdi šalia ar netoli vienas kito ir
žaidžia su tokiais pat ar panašiais žaislais,
bet tarpusavyje nebendrauja. Vaikai gali mėgdžioti vienas
kito žaidimą, bet jie žaidžia atskirai.
Pradedantys vaikščioti vaikai nesidalija žaislais.
Todėl ugdytojai turi duoti daug vaikams skirtų
muzikinių žaislų. Visada gerai ant lentynos
turėti du vienodus garsą skleidžiančius
žaislus. Keičiant įvairius žaislus,
išlaikomas naujumo pojūtis.
Pasitikrinkite sukauptas
žinias: Savikontrolės
klausimai
3 užduotis
Literatūra
6 tema. Muzikos terapijos
samprata
|