5.2.2.3. Grojimas garsą skleidžiančiais daiktais

Ankstyvaisiais savo gyvenimo metais vaikas apie pasaulį turi sužinoti tiek žinių, kiek tik gali. Kad susikurtų kokybišką muzikinį žodyną, jis turi įsisavinti kuo daugiau muzikos garsų, įskaitant kultūros, kuriai vaikas priklauso, muziką. Net kai atrodo, kad vaikas nekreipia dėmesio, jis girdi daugumą savo aplinkos garsų (Gordon, 1990). Ugdytojo darbas – sudaryti turtingą ir įvairią muzikinę aplinką, leidžiančią vaikui įsisavinti pasaulio garsus.

Dauguma kūdikių naudojamų daiktų traukia ir pradedančių vaikščioti vaikų dėmesį. Šiuo metu vystosi smulkiosios motorikos įgūdžiai. Mažyliai sutelkia dėmesį į mažus daiktus ir mokosi juos paimti pirštais. Savo besivystančius manipuliacinius gebėjimus jie naudoja siekdami iš įvairių šaltinių išgauti garsus. Todėl reikėtų duoti vaikams garsą skleidžiančių daiktų ar muzikinių žaislų. Garsų įvairovė paskatins jo protą sukurti priežasties ir padarinio sąvokas. Kai mažylis pradeda belsti į visus po ranka pasitaikančius daiktus, nereikia jų atimti. Geriau pagroti kartu, parodyti, kaip galima sukurti trumpas ritmiškas melodijas. Pamokyti vaiką belsti gražiai ir tyliai.

Daiktai gali būti specialiai sukurti ir parinkti, kad skleistų įdomų garsą, tačiau tinka ir bet kokie vaikų randami daiktai. Vaikai sugriebia ir purto, daužo vieną daiktą į kitą ar į kokį nors paviršių; šie veiksmai būdingi ir vėlyvajam kūdikystės laikotarpiui. Labai dažnai nereguliarūs smūgiai ar taukštelėjimai pereina į trumpus reguliaraus ritmo stuksenimus, kurie baigiami pauze. Tokia „ritmo-pauzės“ struktūra būdinga kūdikių ir vaikščioti pradedančių vaikų veiksmams.

Vienerių trejų metų amžiaus vaikams galima duoti ir suaugusiojo padarytų žaislų – juos lengva pagaminti ir jie nebrangūs. Garsą skleidžiančių daiktų galimybės priklauso tik nuo vaiku besirūpinančio asmens vaizduotės.

Pradedantys vaikščioti vaikai paprastai žaidžia panašius žaidimus: vaikai sėdi šalia ar netoli vienas kito ir žaidžia su tokiais pat ar panašiais žaislais, bet tarpusavyje nebendrauja. Vaikai gali mėgdžioti vienas kito žaidimą, bet jie žaidžia atskirai. Pradedantys vaikščioti vaikai nesidalija žaislais. Todėl ugdytojai turi duoti daug vaikams skirtų muzikinių žaislų. Visada gerai ant lentynos turėti du vienodus garsą skleidžiančius žaislus. Keičiant įvairius žaislus, išlaikomas naujumo pojūtis. 

Pasitikrinkite sukauptas žinias: Savikontrolės klausimai

3 užduotis

Literatūra

6 tema. Muzikos terapijos samprata