|
4.2. Kūdikio reakcija į muziką
Muzikos poreikį žmogui
tyrinėję mokslininkai nustatė, kad naujagimio
poreikis muzikai pasireiškia nuo pat pirmųjų
dienų. Kūdikio klausa, lytėjimas ir regėjimas
vystosi pirmiausia. Ypač jautri yra kūdikio klausa, nes
ji, kaip ir lytėjimas, turi tam tikrą prenatalinio
laikotarpio patyrimą.
Anatominiu požiūriu
naujagimių klausa pakankamai išsivysčiusi. Bet
pirmosiomis savaitėmis vidinėje ausyje dar esama
skysčio. Kol šis skystis nerezorbuojasi, naujagimis girdi
dusliai. Smegenų struktūros, atsakingos už
garsinės informacijos priėmimą ir perdirbimą,
dar nepakankamai išsivysčiusios, jų vystymasis
tęsiasi iki 2 metų.
Yra daug įrodymų, kad
kūdikiai ateina į šį pasaulį su puikiais
gebėjimais girdėti. Pirmą mėnesį
kūdikis dar nerodo specifinių reakcijų į
muziką. Tačiau jis krūpteli nuo stipresnio garso,
sugeba nustatyti garso šaltinio kryptį. Baigiantis
pirmajai gyvenimo savaitei, kūdikis jau geba atskirti motinos
balsą iš kitų balsų. Motinos dainuojamos
lopšinės jį ramina. Švelnus motinos dainavimas
jam tampa emocinio bendravimo su suaugusiuoju priemone.
Kūdikiui svarbus ne tik
mamos, bet ir tėvo kalbėjimas, dainavimas. Kalbinamas
suaugusiųjų jis judina rankytes ir kojytes kalbos ritmu.
Dviejų mėnesių nustoja judėti ir suklūsta,
kai tik išgirsta žmogaus balsą arba muzikos
garsus.
Tyrimais buvo nustatyta
įgimta kūdikio regos ir klausos koordinacija.
Kūdikio regėjimas ir klausa nuo pat gimimo yra
tarpusavyje susiję, regėjimas padeda klausai nustatyti
garso šaltinį.
Trijų
mėnesių mažylis akimis gyvai seka judantį
objektą ir pasuka į jį galvą. Dažnai
kūdikis pasisuka į garso pusę. Išgirdęs
garsą nuščiūva. Keturių
mėnesių kūdikis sąmoningai išskiria
garsus, krykščia ir spygauja iš malonumo.
Pastebėta, kad kūdikiai
demonstruoja jautrumą diapazonui ir muzikos intensyvumui: per
paskutinius tris nėštumo mėnesius ir tris
mėnesius po gimimo pastebima, kad embrionai ir naujagimiai
geriau skiria žemus garsus nei aukštus. Tačiau jau
šeštąjį gyvenimo mėnesį kūdikiai
yra jautrūs ir aukštiems garsams kaip ir suaugusieji,
jiems net labiau patinka klausytis aukštų garsų.
Mažyliams ypač patinka muzikos kūriniai, kuriuos
atlieka sopranas, o ne altas. Naujagimis labiau reaguoja į
dainą, atliekamą moters balsu, negu į tą
pačią melodiją, atliekamą muzikos
instrumentu.
Kūdikio gebėjimas
girdėti sparčiai auga. Net ir esant daliniam ausų
užkimštumui, naujagimis reaguoja į vidutinio
stiprumo garsus, tai rodo kvėpavimo ir pulso pokyčiai.
Naujagimiai girdi tik apie 50 decibelų stiprumo garsus. Tai
yra intensyvesnis nei standartinis lygis, kurį normaliai girdi
suaugęs žmogus. Trijų mėnesių kūdikis
reaguoja jau į tylesnius (43 dB), o aštuonių
mėnesių – net į 34 dB garsus. Taigi
kūdikių gebėjimas suvokti muzikos intensyvumą
ir garso aukštumą gerėja su tolesne vaiko raida.
Per pirmuosius gyvenimo metus
didžioji dauguma vaikų yra jautrūs muzikai ir
reaguoja į muzikinius dirgiklius. Keturių –
penkių mėnesių kūdikiai geba skirti kai kuriuos
garsus, įsiklauso į intonaciją, jaučia
melodijos krypties ir ritmo pokyčius. Reaguoja į muzikos
pobūdį: džiaugiasi, surimtėja, spurda. Šio
amžiaus kūdikiai jau pradeda guguoti ir skleisti
pirmuosius tikslingus vokalinius garsus. Guguodami ir veblendami
jie savitu būdu eksperimentuoja muzikos garsais ir
intonacijomis.
Tačiau garso
aukščio suvokimas suprantamas daug plačiau nei
skirstymas aukštas-žemas. Suvokiant muziką
kūdikiams daug svarbiau melodijos judėjimo kryptis,
melodijos kontūras nei pavieniai garsai. Taip yra todėl,
kad informacija apie muziką remiasi muzikos kontūru arba
kylančiomis ir besileidžiančiomis intonacijomis.
Šie melodijos kontūrai, kurie aptinkami
lopšinėse ir kūdikiams skirtoje kalboje, yra
svarbūs, nes perteikia emocinę informaciją.
Literatūroje galime rasti pavyzdžių, kad
įvairios melodijos sukelia skirtingą kūdikių
elgesį. Pvz., imituojant varpelio melodiją, dažnai
aptinkamą žaidimų dainelėse ir mamos kalbos
intonacijose, siekiama atkreipti kūdikio dėmesį, o
dainuojant „krintančias“ melodijas, būdingas
lopšinėms ir tėvų kalbai, siekiama nuraminti
vaiką.
Taigi garso aukštis ir
melodijos kontūras pirmaisiais gyvenimo metais turi
svarbią reikšmę kūdikio elgsenai. Muzikos
poveikio naujagimių elgesiui tyrimai parodė, kad
naujagimiai, girdėdami muziką, mažiau juda, jų
širdies ritmas darosi ramesnis. Muzika taip pat teigiamai
veikia deguonies pasisavinimą, širdies bei kvėpavimo
ritmą, mažina stresų lygį bei
sergamumą.
Tyrimai parodė, kad
kūdikis ne tik užfiksuoja jį pasiekusius garsus, bet
ir mokosi iš jų. Paprasčiausia mokymosi forma yra
įpratimas, kuris atsiranda kartojant informaciją.
Kūdikiai parodo įpratimą pirmą kartą
reaguodami į naują garsą (pvz., smarkiau
čiulpdami iš buteliuko), o vėliau jam kartojantis
nustoja reaguoti. Tada vėl reaguoja į naują
garsą. Tyrimai parodė, kad paskutiniuosius tris
nėštumo mėnesius vaisius taip pat įpranta prie
dažnai kartojamo garso, be to, judesiais reaguoja į
pasikeitusį dirgiklį.
Toliau: 4.3.
Kūdikio kalbos vystymasis
| |