|
4.3. Kūdikio kalbos vystymasis
Kalbos vystymasis
ženkliausias antraisiais gyvenimo metais. Tačiau norint,
kad vaikas išmoktų kalbėti, jam reikia sveikų
kalbos ir klausos organų, normalaus psichinio vystymosi ir
žmonių dėmesio. Garsinė saviraiška
kūdikystėje – labai svarbus ir būtinas
kalbos mokymosi etapas.
Vaikui gimus, kalbos receptoriai
ir artikuliacijos aparatas anatominiu fiziologiniu atžvilgiu
yra susiformavę, bet naudojami lavėja toliau. Kartu
bręsta ir atitinkami smegenų centrai.
Kūdikio nervinių
ląstelių tinklai vystydamiesi turi atkoduoti daugybę
garsų, tarp jų kalbą ir muziką. Nors
mažyliai nesupranta žodžių, jie stengiasi
suvokti garsų prasmę. Pamažu kūdikiai pradeda
suprasti žodžių reikšmes dar
nepradėję kalbėti. Tai stimuliuoja kalbos
nervinių ląstelių jungtis, kurios savo ruožtu
siunčia signalus smegenims, kad šie išlaikytų
jas ateičiai.
Kalbos vystymuisi esminę
reikšmę turi regos ir klausos koordinacija.
Girdėdami žmogaus balsą, kūdikiai sugeba
nustatyti jo buvomo vietą, ar garsą skleidžia
žmogus, kurį jie mato kalbant.
Svarbu, kad tėvai kalbindami
savo kūdikį būtų arti jo, nes vaikas mato tik
apie 30 centimetrų atstumu. Be to, suaugusiojo veidas turi
būti labai išraiškingas. Vaikas daugiausia susidomi
išraiškinga veido mimika ir dainavimu.
A. Gučas teigia, kad jau
trijų mėnesių kūdikis iš atskirų
garsų pereina į ištęstinį
žaidimą garsais. Penkių mėnesių
kūdikis šneka pats su savimi, guguoja,
krykščia, tarška. Šneka ir guguoja
dažniausiai tada, kai lieka vienas, kai maloni ir jauki
nuotaika. Jis eksperimentuoja savo balsu ir garsais. Tarimo ir
girdėjimo įspūdis kūdikiui teikia
malonumą, todėl tuos garsus kartoja ilgesnį
laiką. Tai turi didelę reikšmę, nes
vėliau, mokydamasis kalbėti, naujus skiemenis ar
žodžius taria panašius į klausa suvokiamus
garsus. Čiauškėdamas vaikas įpranta suvokti
savo paties garsus. Taip lavėja jo akustinė
analizė.
Šešių
mėnesių kūdikis jau gali nustatyti, iš kurios
pusės sklinda garsas. Jis jau skiria malonius ir nemalonius
garsus. Su dėmesiu klausosi garsų ir
žodžių, kuriuos girdi tariant kitus žmones.
Kūdikis nenuilstamai treniruoja savo balsą, turi
jautrią klausą ir yra labai pastabus.
Kūdikiai dar neskiria
muzikos garsų ir kalbos garsų. Todėl labai svarbu,
kad šiame etape jie girdėtų kuo daugiau muzikos,
rimuotų tekstų, judėtų pagal muziką iki
tol, kol pradeda ištarti ne tik garsus, garsų junginius,
bet ir žodžius.
Pirmoji kūdikio kalba yra ne
žodinė, o intonacinė, kuria jis supranta
artimuosius. Šios kalbos dėka jį taip pat geriau
supranta motina, artimieji. Kūdikiui intonacinė kalba yra
tuo artimesnė ir suprantamesnė, kuo didesnę
muzikinio intonavimo patirtį įgijo prenataliniu
laikotarpiu.
Klausant kiekvieno
kalbančiojo su kūdikiu, išgirstame, kad jų
kalba intuityviai pasikeičia į kūdikiams
būdingą kalbą. Dažniausiai suaugusieji su
vaikais kalba paprastais žodžiais, trumpomis
frazėmis, kurias keliskart pakartoja. Kalbama lėtai,
išlaikant ilgesnes pauzes taip kalbą paverčiant
ritmiškesne, keičia kalbėjimo toną
(aukštyn, žemyn) (Papousek, 1996). Sėkmingas
bendravimas su kūdikiu priklauso nuo kalbos muzikalumo.
Žodžiai neturi didelės reikšmės. Tos
pačios kalbėjimo su kūdikiu charakteristikos yra
atpažįstamos tarp skirtingų kalbų ir
kultūrų. Kūdikiai nuo gimimo momento sugeba
įsijausti ir suprasti muzikinį kalbėjimo
stilių. Akivaizdu, kad mažas vaikas negali suprasti
konkrečių žodžių prasmės, tačiau
motinos padedamas jis mokosi suvokti jų emocinį
turinį. Pamažu kūdikiai ima suprasti
žodžių reikšmes, dar nepradėję
kalbėti. Tai stimuliuoja kalbos nervinių
ląstelių jungtis, kurios savo ruožtu siunčia
signalus smegenims, kad šie išlaikytų juos
ateičiai.
Z. Rinkevičius
pabrėžia, kad kūdikiui jo motinos kalba svarbi ne
tik dėl semantinio turinio ar kalbėjimo formos. Jam
svarbi pati kalbėjimo raiška. Mamos balsas pratęsia
emocinį komfortą, buvimą kartu dar prieš
gimimą. Tai teikia kūdikiui pasitikėjimo,
mažina baimės pavojus.
Garsų bagažas
visiškai susidaro iki vienerių metų amžiaus.
Dvylikos mėnesių kūdikiai praranda
gebėjimą skirti garsus, nebūdingus jų kalbai, o
čiauškėdami jie išmoksta savo kalbos
garsų.
11–12 mėnesį
įvyksta esminis garsinės saviraiškos
lūžis. Iki to momento kūdikis savo tariamais
garsiais daugiausia praneša apie savo poreikius ir nuolat
kartoja ką išmokęs. O dabar jau bando su savo
išmoktais ir daug sykių girdėtais skiemenimis
susieti „prasmę“.
V. Glebuvienė ir kiti
mokslininkai nustatė, kad lavinant kūdikio kalbą
veiksmingiausi bendravimo su vaiku būdai yra:
- Kūdikio kalbinimas glamonėjant, žaidinant. Toks
vaiko garsų skatinimo būdas yra veiksmingiausias visais
vaikų amžiaus mėnesiais.
- Malonus kalbinimas.
- Skatinimas mėgdžioti tariamus garsus.
- Vaikų čiauškėjimo ir suaugusiųjų
kalbos įrašų klausymasis.
Mokslininkai taip pat siūlo
tėvams kuo daugiau kalbėti savo kūdikiui, skaityti
jam rimuotus tekstus. Kaip ypač veiksmingą priemonę,
lavinant vaiko kalbinius gebėjimus, jie išskiria
dainavimą. M. K. Ang teigia, kad dainavimas yra vienas iš
efektyviausių būdų bendraujant su savo
kūdikiu.
Bendravimas per
dainavimą gali būti suskirstytas į kelias
dalis:
-
Dainuoti mažyliui trumpas daineles arba
tik keletą posmelių. Tikslas – sudominti, atkreipti
jo dėmesį. Reikėtų pasirinkti dainas, su
žodžiais, kuriuos, motinos nuomone, turėtų,
išgirsti jos kūdikis. Šiuo atveju svarbiausi yra
žodžiai.
-
Dainuoti tik tuos dainos žodžius, kurių
norime kūdikį išmokyti. Geriausia dainuoti,
kai tik kūdikis prabunda. Pvz., mokant kūdikį
įsiminti jo vardą, galima dainuoti „tu esi
Raselė, Raselė tavo vardas“. Galima dainuoti bet
kokią melodiją, kuri tiktų kūdikio vardui.
- Siūloma pasisodinus kūdikį ant
kelių dainuoti jam linksmas, „nesąmoningas
daineles“, kur nėra jokio prasmingo teksto,
šokdinant kūdikį pagal dainelės
ritmą.
Klausa, lytėjimu ir
regėjimu patiriamos teigiamos emocijos, motinos fizinio ir
dvasinio artumo pajauta – pirmoji ir būtiniausia
kūdikio harmoningo vystymosi sąlyga, užtikrinanti
jam saugumą ir ryšį su šeima ir visu
pasauliu.
Toliau: 4.4.
Kūdikio muzikiniai gabumai
| |