|
4.4. Kūdikio muzikiniai gabumai
XX a. pirmojoje pusėje
vyravo nuomonė (Revesz, 1925; Seashore, 1930), kad muzikiniai
gabumai yra įgimti ir lavinimo procese nekinta. Pedagogai dar
ir šiandien dažnai remiasi šiais teiginiais,
norėdami pateisinti savo nenorą dirbti su mažiau
gabumų turinčiais vaikais. Tačiau B. Teplov
sukūrė teoriją, įrodančią, kad
muzikiniai gabumai formuojasi veikloje, įgimtos yra tik
anatominės fiziologinės žmogaus savybės,
lemiančios jų raidą.
Pastaruoju metu pasaulyje
plačiai žinomi amerikiečių muzikos pedagogo ir
psichologo E. Gordono muzikinių gabumų tyrimai. Jo
teigimu, nė vienas vaikas negimsta be intelekto, tad nė
vienas vaikas negimsta be mažiausių muzikinių
gabumų. Kūdikių muzikiniai gabumai, kaip rodo
tyrimai, gana skirtingi. Pasak E. Gordono (kalbama apie
vaikus, nepatyrusius prenatalinio muzikinio ugdymo),
68 procentai vaikų gimsta su vidutiniais muzikiniais
gabumais, apie 16 procentų – su ryškesniais
nei vidutinai ir 16 % – su menkesniais nei vidutiniai
muzikiniai gabumai. Muzikiniai gabumai yra prigimties ir lavinimo
rezultatas: abu šie veiksniai kol kas nežinomu santykiu
lemia individo muzikinius gabumus.
Vaikui gimus, be daugelio
kitų asmenybės savybių, atsiskleidžia ir
muzikiniai gabumai. Jie nesikeičia tol, kol vaikas patenka
į tinkamą muzikinę aplinką. Tik sukūrus
tinkamą muzikinę aplinką tie gabumai ima
atsiskleisti, plėtotis, kol pasiekia prigimtų gabumų
lygį. Šiuos E. Gordono teiginius patvirtina S. Suzukio
eksperimentinė patirtis, kuri liudija, kad kone visi
kūdikiai yra muzikalūs ir tinkamai juos ugdant galima
išugdyti net absoliučią jų klausą.
Todėl E. Gordon rašė: kuo ilgiau uždelsite
suteikdami tinkamą ir turtingą muzikinę
aplinką, tuo mažiau vaikas turės galimybių
suprasti ir pamilti muziką visam gyvenimui. Tiesiog nebus kaip
kompensuoti tų prarastų galimybių, kurias
vaikystėje gera muzikinė aplinka būtų suteikusi
(Gordon, Cameron, 1999).
H. Gardner teigia, kad vaiko
muzikalumo, jo muzikinių gebėjimų raidai įtakos
gali turėti ne vienas, bet mažiausiai trys skirtingi
veiksniai:
- muzikali prigimtis,
- turtinga jį supanti muzikinė aplinka,
- tikslingas ir metodiškas vaiko lavinimas.
Ankstyvieji vaikystės
muzikiniai įspūdžiai, ypač pačių
vaikų dalyvavimas muzikinėje veikloje, skatina
intensyvesnį neuronų tinklo plėtojimąsi. O tai
daro nepaprastai didelę įtaką vėlesniems
muzikos suvokimo procesams. Naujausi psichoneurologiniai tyrimai
atskleidė, kad vaikystės muzikiniai
įspūdžiai, kaip ir kiti mokymosi patyrimai, palieka
žymę smegenų žievėje, formuodami jos
vidinę struktūrą. Nustatyta, kad ankstyvoji
muzikinė patirtis daro ypatingą įtaką tolesnei
muzikinių gabumų raidai.
Turtinga muzikinė aplinka ir
tinkamas muzikinis ugdymas teigiamai veikia ne tik vaiko
muzikalumą, bet ir kitas jo intelekto sritis –
kalbinius, erdvinius, kinestezinius, socialinius ir net
matematinius gebėjimus.
Kalbinis ir muzikinis
intelektas susiformuoja anksčiausiai. Todėl lygiai
taip pat kaip ir kalbą vaikai nuo pat mažumės turi
girdėti ir jausti muziką – būtent tada, kai
pradeda ją suvokti. Žinoma, jeigu atitinkamos
neuroninės jungtys neišsivystė pakankamai anksti,
vėliau jos susidarys kur kas sunkiau. Tinkamiausias laikas
šiems junginiams vystyti ir išlaikyti yra pirmieji
gyvenimo mėnesiai. Neuroninių jungčių tinklo
susidarymą ypač skatina turtinga muzikinė aplinka ir
paties vaiko muzikinė veikla.
Toliau: 4.5. Muzika
neišnešiotiems kūdikiams
| |