|
3.2. Muzikos įtaka vaisiaus vystymuisi
Norint ištirti kaip muzika
veikia žmogų, būtina prisiminti keletą muzikos
prigimties aspektų. Muzika yra garsas, o garsą sukelia
virpesiai. Visa mus supanti aplinka yra vienokio ar kitokio
dažnio, tempo virpesiai. Jie veikia žmogų, o
ypač augantį, besiformuojantį vaisių
prenataliniu laikotarpiu. Kaip teigia M. Lazarevas, muzikos sukelti
virpesiai atlieka mikromasažą, kuris stimuliuoja,
optimizuoja ir gerina vaisiaus psichofizinį vystymąsi.
Todėl mokslininkai daro prielaidą, jog tinkamas
muzikavimas nėštumo metu ir po gimimo lemia
sveikesnių vaikų gimimą ir augimą.
Daugiau nei prieš
šimtą metų mokslininkai atkreipė
dėmesį, kad naujagimio smegenyse yra tam tikras procentas
atrofavusių neuronų. Buvo iškelta hipotezė, kad
šie neuronai atrofavosi dėl to, kad jie nebuvo
išnaudoti vaisiaus buvimo įsčiose metu.
Kita vertus, mokslininkai teigia,
kad galvos smegenų nervinių ląstelių
skaičius didele dalimi lemia intelektinio išsivystymo
lygį bei vaiko psichinę brandą.
Dėl to paskutiniais
dešimtmečiais Europoje, o vėliau ir Amerikoje, kilo
idėja apie žmogaus ugdymo tikslingumą jau
prenataliniu periodu siekiant išsaugoti ir išvystyti
didžiausią skaičių galvos smegenų
neuronų.
Atsiradus naujai medicinos
aparatūrai, susidarė galimybė stebėti vaisiaus
būseną ir elgesį.
Remiantis D. Myers (2000),
žmogaus prenatalinis laikotarpis skirstomas į šiuos
periodus:
- zigota (gr. Zygote – sujungta į porą)
– ląstelė, susidariusi nuo apsivaisinimo iki 2
savaičių;
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%B0
- embrionas (gr. Embryon – gemalas)
– nuo 2 iki 8 savaičių;
Žmogaus embrionas penktą
savaitę http://de.wikipedia.org/wiki/Embryo
- vaisius – nuo 9 savaičių iki gimimo.
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BB%D0%BE%D0%B4_%28%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%8F%29
Žinoma, kad jaučiamas
keturių mėnesių vaisiaus širdies pulsas –
nuo 120 iki 160 dūžių per minutę, t. y.
širdis pradeda plakti gerokai anksčiau, nei atlikti savo
pagrindinę – siurblio – funkciją. Penkių
savaičių vaisius jau reaguoja į stimulus. Su
specialios aparatūros pagalba įrodyta, kad prisilietimas
prie jo kūnelio sukelia atsakomąją reakciją
judesiu. Nuo aštuntos vystymosi savaitės jaučiamas
ryškus vaisiaus smegenų ląstelių augimas. Nuo
dvyliktos savaitės vaisiaus veidas pradeda įgauti savitus
bruožus ir veido mimika reaguoja į tai, kas vyksta
jį supančioje aplinkoje.
Vestibuliarinė sistema
sparčiai progresuoja dėl aktyvių vaisiaus
judesių įsčiose. Jau pirmame trimestre ultragarsu
pastebimi tam tikri reguliarūs judesiai: pasilenkimai,
pasisukimai ir t. t. (Van Dongen, Goudie, 1980). Judesiai atrodo
lyg gracingas kūlverstis, palenkiant nugarą, kaklą,
pasukant galvą, mojuojant rankomis ir skėsčiojant
kojomis. Tuo metu, kai kūdikis pasisuka įsčiose,
širdies rimtas staiga pagreitėja. L. de Mause (1982)
glaustai aprašo kūdikio reakcijas antrame trimestre:
„tuo metu įsčiose vaisius ramiai plūduriuoja,
spardosi, sukinėjasi, dūsauja, griebiasi už bambos,
susijaudina nuo garsų, nurimsta, kai mama tyliai kalba,
miegodamas siūbuojasi tuo metu kada mama
vaikščioja“.
1982 m. japonų mokslininkai
hidrofonu nustatė, kad įsčiose būdamas vaisius
girdi viską, kas vyksta tiek motinos viduje, tiek ir
išorėje. Pirmiausia klauso kūnu, vėliau
ausimis. Ausys yra pirmasis įsčiose išsivystantis
organas.
Jau septintą dieną
gydytojai atpažįsta besivystančias embriono ausis.
Nors ausys pradeda vystytis trečią savaitę po
apvaisinimo, reikia dar keturių mėnesių ar daugiau,
kad atsirastų jų ryšiai su smegenimis, kad jos
visiškai susiformuotų ir vaisius galėtų
girdėti.
Apie penktą
nėštumo mėnesį kūdikio klausos sistemos
ryšiai yra pakankamai subrendę, tad smegenys gali kuo
puikiausiai apdoroti garsą. Dvidešimt ketvirtą
savaitę kūdikis jau pradeda aktyviai klausytis.
Žinoma, kad vaisius girdi ir reaguoja į garsą
maždaug nuo šešioliktos savaitės (Shahidullah,
Hepper, 1992). Kaip tik tada visiškai susiformuoja ausies
sraigė. Subrendusios sinapsės susiformuoja apie
dvidešimt ketvirtą ir dvidešimt aštuntą
savaitę. Dėl tos priežasties didžioji dalis
prenatalinio stimuliavimo programų paprastai pradedamos nuo
trečio trimestro.
Vaisiaus aplinka
triukšminga. Nuolatinis kraujo pulsavimas, kvėpavimo
kaita, žemas pilvo gurgėjimas, skysčių
judėjimas įsčiose bei netoli jų ir visa
nustelbiantis nepaliaujamas motinos širdies plakimas. Garsai,
sklindantys per kraują į placentą, gimdoje gali
būti girdimi labai garsiai – 50-60 dB, kartais gali
siekti net 80 dB.
Skystis geriau negu oras perduoda
garso svyravimus. Todėl garsai lengvai pasiekia vaisiaus
klausą. Visi garsai, kurie pasiekia vaisių, yra
prislopinti. Vaisių pasiekia iki 30 procentų silpnesnis
garsas, nes gimdos garsai sukuria apsauginę dangą.
Ryškiausias vaisių pasiekiantis garsas yra motinos
širdies veikla. G. Crayg rašo, kad vaisius girdi tik tuos
garsus, kurie pagal jėgą prilygsta garsumui motinos
viduje. Daugelio mokslininkų tyrimais įrodyta, kad
kūdikiai prisimena ir atpažįsta savo motinos
širdies plakimą. Jis išlieka jiems labai svarbus. L.
Salk (1960) įrodė, kad naujagimiai ligoninėje
girdėdami širdies veiklos garso įrašus geriau
vystėsi ir greičiau priaugo svorio. Be to, jų
kvėpavimas buvo gilesnis ir reguliaresnis nei kitų
naujagimių. Kiekviena mama intuityviai žino, kad
sunerimusį kūdikį reikia glausti prie
krūtinės. Pastebėta, kad vaikelis labiausiai
glaudžiasi prie kairės pusės – kur plaka
motinos širdis. Vėl girdimas mamos širdies plakimas
kūdikį sugrąžina į jam saugų
pasaulį – tai jį ramina. Motinos širdies
plakimas kūdikiui – saugumo garantas.
Ankstyvojo muzikinio ugdymo
studijoje (A. Kerulytė) buvo atliktas stebėjimas –
prie verkiančio mažylio buvo pastatomas metronomas, kurio
ritmas atitinka ramioje būsenoje esančios mamos
širdies plakimą. Girdėdamas šį ritmą
mažylis nurimdavo. Tuo ypač džiaugėsi tie,
kuriems tekdavo prižiūrėti vaiką nesant
mamų. Taigi daugelį dalykų naujagimis atsineša
iš gyvenimo iki gimimo.
Klausos nervas, perduodantis
informaciją iš ausų į smegenis, yra pirmas
kūno jutimo nervas, kuris pradeda funkcionuoti. Jis nustato
ryšį su visais kūno raumenimis per kūdikio
smegenų kamieną, veikiantį vestibuliarinę
sistemą, nuo kurios priklauso raumenų judesiai ir
pusiausvyra. Taigi ausys turi nepaprastą poveikį fiziniam
kūno vystymuisi, kuris paveikia vaiko pusiausvyrą ir
lankstumą.
Dar negimęs vaikas gali
suvokti informaciją, emociškai reaguoti į dirgiklius
ir net mokytis dar būdamas įsčiose. Šia
nuojauta buvo tikima jau senosiose Kinijos ir Japonijos
kultūrose, kai vaiko amžių nutarta skaičiuoti
nuo jo pradėjimo. Šimtametė Azijos tae-gio praktika
remiasi besivystančio kūdikio ugdymu duodant
nėščiosioms klausantis muzikos.
Kiekviena motina žino, kad
besivystantys kūdikiai ne vien klausosi išorinių
garsų, bet ir reaguoja į juos (stiprus spyris roko
koncerte arba garsiai klausantis muzikos). Mokslininkai
įrodė, kad labai stiprūs garsai spartina
kūdikio širdies ritmą, dažnai sukeldami
išgąstį. Žinoma, kad kūdikiai
įsčiose užsidengia ausis nuo didelio triukšmo.
Nauji garsai trumpam sulėtina kūdikio širdies
ritmą, jis susidomi.
Mokslininkai tyrimais
įrodė, kad vaisius gali girdėti muziką.
Anksčiausiai vaisius reaguoja į muzikos tempo
pokyčius. C. Olds (1986) atliko tyrimą, kuriuo
įrodė, kad kūdikiai, būdami įsčiose,
ne tik girdi muziką, bet ir širdies pulso pokyčiais
reaguoja į skirtingus jo tempus. Lėta ir rami muzika
išlaiko ramų širdies pulsą, greita –
pagreitina. Panašius tyrimus atliko D. J. Shetler (1989). Jis
pranešė, kad net 33 procentai jo tirtų dar
negimusių kūdikių reaguodavo į greitos ir
lėtos muzikos pokyčius. Tai laikoma pačiu
anksčiausiu ir primityviausiu vaisiaus reagavimu į
muziką. Kitas mokslininkas, V. Laily, teigė, kad nuo 25
savaitės vaisius net pašoka, staiga
išgirdęs timpanus orkestro koncerto metu. M. Clements
(1977) Londono gimdymo namuose ištyrė, kad 4–5
mėnesių vaisių labai ramina Vivaldžio ir
Mocarto muzika, tačiau priešingai veikia Bethoveno ir
Bramso muzika. Trečio trimestro metu būdami
įsčiose kūdikiai reaguoja į vibroakustinius
garsus. Nuo tokių garsų pagreitėja jų pulsas,
jie judina rankytes, tiesia kojytes bei sukioja galvą
(Whitwell, 1999).
Apie dar negimusio kūdikio
gebėjimus suvokti informaciją ir ją vėliau
prisiminti, netgi nesąmoningai, buvo įrodyta taip pat
moksliškai. Daugybė tyrimų parodė, kad
naujagimiai aiškiai atpažįsta ir mėgsta
muziką, kurios klausėsi ir dainavo jų
besilaukiančios motinos. Išgirdęs jam jau
pažįstamą melodiją susikaupia, nustoja verkti.
P. Hepper (1991) tyrė dvi naujagimių grupes: viena
iš jų paskutinius nėštumo mėnesius nuolat
girdėjo muilo operos melodiją. Kada kūdikiai
išgirsdavo pažįstamą muilo operos
melodiją, lėtėjo jų širdies ritmas,
judesiai ir elgsena darėsi ramesnė. Toks elgesys nebuvo
pastebėtas kitoje kūdikių grupėje. Šis
pažinimo džiaugsmas kūdikius ramina, džiugina.
Ontario filharmonijos orkestro dirigentas B. Brott pasakoja:
„Pamenu, dar jaunas dirigavau orkestrui, atlikusiam
vieną naują, man nežinomą kūrinį. Tik
staiga violončelės partija pasirodė labai
pažįstama. Net nevartęs natų žinojau,
kokia tai melodija. Papasakojau apie tai motinai –
violončelininkei. Vos ji sužinojo, kokį
kūrinį turiu galvoje, tuoj pat suprato:
violončelės partija, kurią mokėjau mintinai,
buvo kaip tik ta pati, kurią mama atliko būdama
nėščia. Šio kūrinio ji niekada daugiau
nebegrojo“.
Vieno tyrimo metu motinų
pilvas buvo švelniai virpinamas, kad nesukeltų
kūdikių reakcijos. Šį masažą
lydėjo stiprus garsas, privertęs juos judėti. Kelis
kartus sujungus švelnų virpesį su stipriu garsu,
kūdikiai pradėjo atskirai reaguoti į
virpėjimą, parodydami, kad išmoko sieti jį su
stipriu garsu.
Faktas, kad kūdikiai jau
įsčiose klausosi, mokosi ir atsimena muziką bei
garsus, rodo mokslininkams, kad muzikos klausymasis iki gimimo gali
būti taikomas norint paspartinti jų vystymąsi ir
galbūt palengvinti ar iki minimumo sumažinti kai kuriuos
lėtesnio vystymosi atvejus.
Toliau: 3.2.1. Motinos balso
reikšmė vaisiui
| |