|
3.1. Prenatalinio muzikinio ugdymo istorinės
ištakos
Nuo seniausių laikų
žmonės jautė vibracijos, ritmo ir garsų
galią. Pasiekdama žmogaus protą per ausis, muzika
veikia daugybę nervinių struktūrų.
Paskutiniais praėjusio
amžiaus metais ypač susidomėta ir imtas
tyrinėti vaiko ankstyvasis ugdymas iki gimimo.
Įsitvirtino sąvoka „prenatalinis“ laikotarpis
(pre – prieš, natales –
gimimas), reiškiantis nėštumo laikotarpį.
Tyrinėtojai optimistiškai žvelgia į
prenatalinio ugdymo galimybes. Manoma, kad šioje raidoje
vaisiaus individualus patyrimas gali turėti didelę
reikšmę ne tik vėlesniam ikimokykliniam tarpsniui,
bet ir visam žmogaus vystymuisi. Tai priklauso nuo to, kokiu
laikotarpiu jis įgytas.
Kad muzikos garsai veikia gemalo
ląsteles, buvo žinoma jau senovėje. Pvz., dar
prieš du tūkstančius metų Kinijoje buvo
siekiama daryti poveikį dar negimusiam kūdikiui –
nėščiosios kasdien po keletą valandų
dainuodavo, o susirinkusi giminė dainuodavo
nėščiajai ir būsimajam kūdikiui specialiai
sukurtas dainas. Japonijoje nėščiosios gyvendavo
specialiose bendrijose, kurios būdavo įsikūrusios
gražioje vietoje. Čia būdavo užsiimama
estetiniu ir muzikiniu būsimosios motinos ir jos kūdikio
lavinimu. Šiaurės Europoje dar išlikusi tradicija
nėščioms moterims sėdint ant savo namo
laiptelių dainuoti liaudies ir religines dainas. Polinezijoje
ir dabar praktikuojami specialūs
nėščiųjų šokiai ir ritminiai
judesiai. Lietuvoje taip pat buvo tradicija melodijomis kalbinti
dar negimusį kūdikį.
Amerikoje ir Vakarų Europoje
ugdomosiomis prenatalinio laikotarpio galimybėmis
susidomėta daugiau nei prieš dvidešimt metų.
Atliekami įvairūs moksliniai tyrimai, kuriasi
prenatalinio muzikinio ugdymo mokyklėlės, kursai
būsimosioms motinoms.
Lietuvoje ši tema dar
mažai tyrinėta. Nuo 1998 metų Kaune veikia
Prenatalinio muzikinio ugdymo asociacija. Jos prezidentė Asta
Kerulytė-Morkūnienė. Vilniuje įsteigta Mamos
muzikos mokykla (vadovai A. Piličiauskas ir L.
Navickienė), vykdanti prenatalinio muzikinio ugdymo
programą. A. Piličiauskas, propaguojantis
prenatalinį muzikinį ugdymą Lietuvoje, remdamasis
užsienio mokslininkų tyrimais, pabrėžia, kad
kryptingas prenatalinis muzikinis ugdymas daro didžiulę
teigiamą įtaką embriono, vaisiaus, kūdikio,
vaiko raidai. Jo nuomone, muzikinis ugdymas šiuo laikotarpiu
yra idealus, išskirtinai visuminis (holistinis) teigiamas
poveikis asmenybės vystymuisi. Muzikos ritmai, intonacijos,
motinos dainavimo tembras, klausomi įrašai rezonanso
principu aktyvina, apkrauna embriono, vaisiaus nervų centrus,
taigi formuoja smegenų funkcines sistemas. Per pastaruosius
penkerius metus įvairiuose Lietuvos miestuose imta organizuoti
būsimųjų mamų estetinio lavinimo
mokyklas.
Toliau: 3.2. Muzikos
įtaka vaisiaus vystymuisi
| |