|
3.5. Prenatalinio muzikinio ugdymo metodikos
3.5.1. M. Lazarevo ankstyvojo muzikinio
ugdymo koncepcija
Akademikas Michail Lazarev yra
sukūręs ankstyvojo muzikinio ugdymo koncepciją ir
pavadinęs ją „Sveikatą formuojančios
veiklos teorija“, kuri orientuota į
nėščiąsias ir jaunas motinas bei jų
mažylius. Šios koncepcijos tikslas – aktyvinti
gemalo motorikos centrus ir ankstyvąją psichoemocinę
brandą, gerinti nėščiosios savijautą,
ruošti ją gimdymui ir sveiko vaiko auklėjimui.
M. Lazarev sukūrė
originalų psichofiziologinio vaisiaus vystymosi optimizavimo
metodą Sonatal (http://www.sonatal.ru),
kuris įgyvendinamas muzika. Sonatal –
lotyniškai sonus –
„garsas“, Michail Lazarev
natal – „gimęs“ –
reiškia „gimimo muzika“. (
http://www.sonatal.ru/index.html
)
Metodo pagrindą sudaro dvi
tarpusavyje susijusios programos, apimančios devynis
„sveikatingus“ muzikinio poveikio komponentus:
- formuojama maitinimo krūtimi dominantė, septynių
maitinimo kartų bioritmas;
- siekiama emocinio motinos atjaunėjimo;
- mokoma aktyvinti kvėpavimą ir kraujotaką;
- šalinami nėščiosios stresai, formuojamas
būsimojo vaiko psichologinis portretas;
- atliekami euritminiai pratimai;
- dainuojamos lopšinės, perduodant
įvairiausią informaciją vaisiaus
pasąmonei;
- muzika perduodamas vibracinis poveikis vaisiui, rengiant
jį būsimajam režimui švietimo
institucijose;
- klausomasi klasikinės muzikos, kuri skatina vaisiaus
emocinę evoliuciją;
- motinos raiška įvairiais muzikos instrumentais
plėtoja vaisiaus tembrinę klausą.
Visų pirma metodas skirtas
kūdikio asmenybei prenataliniu periodu formuoti. Be to,
sprendžiami motinos ir kūdikio, kaip vieno organizmo,
psichinės ir fizinės sveikatos uždaviniai.
Šį metodą dar galima pavadinti sensomotorinio
intelekto vystymo metodu. Metodas remiasi žmogaus
psichofizinio vystymosi algoritmu: garsas-vaizdas-judesys.
Atsižvelgiama į tai, kad kūdikio galvos smegenų
žievės girdėjimo (ar klausymosi) zona prieš
gimimą yra labiausiai išsivysčiusi, o regimoji
pradeda ženkliai vystytis tik po gimimo. Todėl
logiška manyti, kad gyvenimo veiklos proceso optimizavimą
reikia pradėti nuo ankstyviausių psichofiziologinių
struktūrų stimuliavimo, t. y. pradžioje nuo klausos,
po to – regėjimo. Be to, judesys turi užbaigti bet
kurį sveikatinimo procesą. Kitais žodžiais
tariant, metodas paremtas būsimo kūdikio vystymosi ir
sveikatinimo modeliavimu emociniu – kvėpavimo –
judėjimo būdu su muzikinio poveikio pagalba. Šiame
metode taikomi visi trys muzikos poveikio žmogaus organizmui
veiksniai:
- psichologinis-estetinis (asociacijos, emocijos,
vaizdiniai),
- fiziologinis (funkcinis, kuriuo galima treniruoti atskiras
organizmo funkcijas),
- vibracinis (vibracijos, kaip fizinis reiškinys, daro
vibracinį poveikį vaisiaus ląstelėms,
aktyvindamas įvairius jų biocheminius procesus).
Labai svarbus muzikinio poveikio
veiksnys yra pačios motinos balsas ir jos dainavimas. Ši
treniruotė skirta aktyvinti vaisiaus veiklą muzikos,
kalbos, kvėpavimo ir judėjimo pratimais; formuoti
ankstyvas emocines reakcijas, adekvačias suvokiamiems
dirgikliams, formuoti pirminius ryšius tarp muzikos
garsų, emocijų, kvėpavimo ir judėjimo.
Galiausiai šis metodas
skirtas emociniam kvėpavimo reguliavimui, kuris yra vienas
iš svarbiausių mechanizmų kūdikiui normaliai
vystytis.
Remiantis amerikiečių
psichologo Johno Pirso klasifikacija, kad pirmas trimestras
laikomas „judėjimo smegenų“ periodu, antrasis
– „emocinių smegenų“ periodu,
trečiasis – „intelektualių
smegenų“ periodu, Sonatal metodą galima
suskirstyti į tris dalis:
M. Lazarev pateikia ir kai kurias
rekomendacijas motinoms:
Muzikos
klausymas
. Muzikos klausyti būsimoji motina
turėtų iš grotuvo, kuris pritvirtintas prie pilvo
arba būti netoli garso kolonėlės. Būtina
muzikos klausyti kasdien po 20 – 30 min. vienu ir tuo
pačiu laiku, geriausia tarp 17–18 val., garsas turi
būti šiek tiek stipresnis nei įprasta (25–35
dB).
Dainavimas.
Būsimos motinos
turėtų dainuoti viso nėštumo metu,
pradėdamos pirmosiomis savaitėmis. Rekomenduojamos
specialiai sukurtos vaikiškos dainelės. Be to,
rekomenduojama groti vaikiškais pučiamaisiais
instrumentais, dainuoti akompanuojant gitarai ar pačiai groti
gitara.
Skaityti
vaikiškas pasakas ir eilėraščius
. Skaitant kreiptis į kūdikį (pageidautina
eilėmis).
Judėjimas pagal
muziką
. Rekomenduojama tiek judėti pagal
atliekamas vaikiškas daineles, tiek ir atlikti specialią
ritminę gimnastiką (15–20 min. kasdien), taip pat
ir laisvai judėti pagal klausomą mėgstamą
muziką.
Pasivaikščiojimai.
Rekomenduojama pasivaikščiojimų metu klausyti
muzikos arba dainuoti ir deklamuoti eilėraščius.
Kvėpavimo
gimnastika
. Ji turi būti paremta ritminiais ir
garsiniais pratimais (10–15 min.).
Visos šiuos kursus
lankiusios motinos pažymėjo artimą dvasinį
ryšį su kūdikiu, ryškesnius jo muzikinius
gebėjimus, dominuojančias teigiamas emocijas ir
padidėjusį bendrą vaikų kūrybinį
aktyvumą. Remdamasis savo ir užsienio mokslininkų
tyrimais, M. Lazarev teigia, kad besivystančios smegenys
priima visokius garsus, kurie pasiekia vaisių tiek iš
vidaus, tiek ir iš išorės per motinos pilvo
sienelę. Dėl tokio vidinio stimuliavimo gimė labai
daug vaikų, kurie skiriasi nuo savo bendraamžių
geresniu psichofiziniu išsivystymu. Tokie vaikai turi
padidėjusį savisaugos instinktą ir ankstesnę
socialinę adaptaciją.
Sonatal metodas
aprobuotas daugelyje Rusijos miestų. Juose yra sukaupta
didžiulė prenatalinio muzikinio ugdymo patirtis. Čia
moterų konsultacijose privalomų etatų
sąrašuose reikšmingą vietą užima ir
muzikos specialistas. Jo kabinete yra pianinas, įvairių
ritminių bei melodinių mušamųjų muzikos
instrumentų, vaizdo ir garso aparatūros. Čia
susirinkusios būsimos motinos atlieka kvėpavimo ir
ritminės gimnastikos pratimus, klausosi muzikos, pačios
muzikuoja. Šių institucijų medikai teigia, kad
mažėja vaikų sergamumas, labai sumažėjo
kūdikių mirtingumas bei geresnė motinų
sveikata.
Toliau: 3.5.2. T. Morimoto
prenatalinio muzikinio ugdymo programa
| |