|
3.4. Prenatalinio muzikinio ugdymo reikšmė
kūdikiui
Amerikiečių (B.
Longman), rusų (M. Lazarev) ir kitų šalių
mokslininkai nustatė, kad prenatalinio muzikinio ugdymo
įtaka akivaizdi visų pirma būsimojo kūdikio
sveikatai: ryškiai mažėja kūdikių
mirtingumas, maždaug 2,5–3 kartus – sergamumas.
Patekę į vaikų darželį, tokie vaikai
gerokai greičiau adaptuojasi. Pvz., jų dvasinei, emocinei
aklimatizacijai pakanka 2–4 dienų (o prenataliniu
periodu neugdyti jų bendraamžiai paprastai verkšlena
3–4 savaites), jie nebijo naujų patalpų ar
nepažįstamo žmogaus.
Ryškus prenatalinio
muzikinio ugdymo poveikis ir bendram būsimojo kūdikio
intelektualiniam vystymuisi, jo protinei brandai: trejų
metų vaiko išprusimas labai dažnai prilygsta
šešiamečio pirmaklasio gebėjimams skaityti,
rašyti, skaičiuoti, abstrahuoti, klasifikuoti daiktus.
Šie ikimokyklinukai mielai atsakinėja į
suaugusiųjų klausimus ir pasakoja apie save,
kalbėdami vartoja girdėtas patarles, mėgsta
humorą, moka daug eilėraščių, žino
savo adresą, kaip pasiekti namus. Todėl neatsitiktinai
jų intelekto tyrimo testų, adaptuotų paprastiems
ikimokyklinukams, rezultatai yra stulbinančiai geri (IQ =
160), adekvatūs talentingo subjekto požymiams.
Vaiko ankstyvojo vystymosi
asociacijos įkūrėjas ir prezidentas Ibuka Masaru
teigia, kad prenataliniu periodu ugdyti vaikai pasižymi
išskirtiniais muzikiniais gabumais: jie dažniausiai
gimsta turėdami absoliučią klausą, lengvai
mokosi smuikuoti, skambinti fortepijonu.
Kadangi įrodyta, kad motinos
įsčiose esantis vaisius tam tikrame etape geba priimti
išorinio pasaulio signalus ir atitinkamai į juos
reaguoti, todėl manoma, kad būsimieji tėvai gali
formuoti savo kūdikio asmenybę, o naujagimis ateina
į pasaulį jau sukaupęs tam tikrą
informaciją.
Tyrimai rodo, kad asmenybės
charakterio bruožai pradeda formuotis dar motinos
įsčiose. Potraukis kam nors, pasibjaurėjimas arba
baimė neretai yra prenatalinio laikotarpio padarinys.
Z. Rinkevičius
pabrėžia, kad pirmapradis emocinis pasąmoninis
patyrimas yra visybinis. Jis daro įtaką vaisiaus
vystymuisi – jo neurofiziologinei raidai bei emocinio
intelekto brandai ir spartai, nepatiriant negatyvių
padarinių. Nuo pat pradžios tobulinami ne atskiri
gabumai, o kuriama visuma – visybinė dvasinės
esmės pajauta. Visybiškai veikiant ritmo intonacijomis,
muzika, kalbėjimu, judesiais, apkraunamos ir ugdomos ne
pavienės smegenų funkcijos, o emocinių poveikių
aprėpiamos labai gausios ir sistemiškai susijusios
smegenų sritys. Formuojasi ne elementarios, dalinės
smegenų funkcijos, o jų junginiai, kurie nulemia
harmoningą fizinę, psichinę ir dvasinę
raidą (Rinkevičius, 2006).
Toliau: 3.5.
Prenatalinio muzikinio ugdymo metodikos
| |