|
2.1.2. C. Orffo muzikinio ugdymo sistema
C. Orff sukūrė
vaikų muzikinio ugdymo sistemą, gavusią
pavadinimą „Schulverk“.
[1] Tai penkių tomų ritmizuotų
žodžių, deklamacijų, ritminių
pratimų, miniatiūrinių ir stambesnės apimties
vokalinių-instrumentinių kūrinių, skirtų
dainuoti, groti, improvizuoti besimokantiems muzikos vaikams.
Šis metodas pritaikytas vaikams nuo ketverių metų.
Metodas sukurtas remiantis geriausiais psichologijos, pedagogikos,
muzikinio lavinimo pedagogų laimėjimais. C. Orff,
remdamasis patirtimi teigė, kad labai nemuzikalių
vaikų pasitaiko retai ir visada galima rasti būdų,
kaip plėtoti kiekvieno vaiko muzikinius gabumus. Jo nuomone,
puoselėjant vaiko muzikalumą ypač svarbus pedagogo
vaidmuo.
C. Orff teigė, kad muzikinis
vaikų ugdymas negali apsiriboti tik muzikinių vaikų
gabumų lavinimu, įgūdžių formavimu. Muzika
vaikams turi būti pateikiama taip, kad žadintų
jų humaniškus jausmus: gerumą,
sąžiningumą, savigarbą, drąsą ir kt.
Jo manymu, muzikinis vaikų ugdymas turi prasidėti nuo
„elementarios muzikos". Elementarioji muzika – tai ne
tiesiog muzika: ji susijusi su judesiu, šokiu ir
žodžiu; ją reikia pačiam kurti ir į
ją reikia įsitraukti ne kaip klausytojui, o kaip
dalyviui. Todėl maži vaikai su muzikos instrumentais tik
žaidžia, patys ieško garsų, atlieka ritminius
pratimus. Jie daugiau dainuoja, atlieka ritmikos ir
išraiškos judesius, žaidžia ritmizuotais
žodžiais. C. Orff teigia, kad muzika neatsiejama nuo
judesio ir kalbos įgūdžių, įgytų
vaikystėje. Per kalbos ritmus ir rečitavimus, dainas,
spontaniškus ir tikslingus judesius vaikai atranda ir
išreiškia muzikines sąvokas. Ritmas – tik
pradžia, o galutinis C. Orffo mokymo tikslas
– ugdyti kūrybišką muzikavimą gebant
improvizuoti.
Natūralūs vaikų
judesiai – reikšmingas C. Orffo muzikinio lavinimo
komponentas. Mokytojo ar kitų mokinių žaidybiniais
veiksmais atliekamą muziką skatinama perteikti
šokinėjimu, šuoliavimu, sukimusi ir bėgiojimu.
Dėmesys kreipiamas į vaikų judesių formos ir
ritmo savitumus. Judesys atspindimas muzikos, muzika –
judesio, siekiant, kad jie natūraliai susilietų.
C. Orff ir jo sekėjai
pripažįsta, kad svarbiausias veiksnys perteikti
muziką yra klausa. Mokiniai skatinami įsiklausyti į
aplinkos garsus bei juos analizuoti. Taip siekiama lavinti
muzikinę klausą, kuri vėliau atvers kelią vaiko
kūrybai.
C. Orffo nuomone, vienas iš
svarbiausių muzikinės kultūros, muzikinio
auklėjimo tikslų – skatinti vaiką nuo
mažens suaugti su šiomis gyvomis muzikos ištakomis,
pažinti muzikos pradžių pradžią,
išmokti iš žodžio, ritmo, judesio sukurti
elementariąją muziką. Jo nuomone, jei vaiko
muzikiniame ugdyme nėra „elementariojo muzikavimo“
etapo, o mokoma tik interpretuoti, jei vaikas nepatiria, kaip
kuriama muzika, tai tvirtų muzikalumo pagrindų
neįmanoma sukurti.
C. Orffo pagrindinis pedagoginis
principas – kūryba kaip tikslas ir
būdas ugdyti žmogų. Tai muzikinio folkloro
tradicijomis paremta muzika. Vaiko kūrybingumas ugdomas
muzikuojant elementariais muzikos instrumentais, veikiant
įvairiais būdais (varijuojant, improvizuojant, kuriant).
Šiuo tikslu C. Orff sukūrė specialų
instrumentų rinkinį, kuris vadinamas Orffo
instrumentarijumi. C. Orffo ir jo bendradarbio K. Sakso
atrinkti muzikos instrumentai pasižymi paprastumu, grojimo
patogumu, jie nereikalauja sudėtingos grojimo technikos.
Instrumentai labai gražiai skamba, gerai dera su rankų
judesiais bei dainavimu. Tai įvairūs melodiniai bei
ritminiai mušamieji, mediniai pučiamieji bei
styginiai.
C. Orffo instrumentai ir metodika
sudaro sąlygas vaikams sugalvoti ir atlikti elementarias
kompozicijas. Muzikavimu siekiama lavinti vaiko muzikalumo
pagrindus – muzikinę klausą ir muzikinio ritmo
pajautimą. Todėl muzikavimo tikslas – ne
demonstruoti kam nors savo improvizacijas ir kūrybą, o
pati muzikinė meninė veikla. Ji stimuliuoja vaikų
muzikinę kūrybą, teikia kolektyvinio muzikavimo ir
saviraiškos džiaugsmą.
C. Orffo sistemos privalumas yra
priemonių, veiklos rūšių sintetiškumas ir
meniškumas. Šios sistemos lopšys –
muzikinis antikos teatras, kur kūno judėjimas,
pantomima, žodis, vaidyba, ritmas, improvizacija, grojimas,
dainavimas sudaro vientisą junginį. C. Orffo sistema
remiasi pačiu natūraliausiu vaiko poreikiu –
poreikiu judėti, improvizuoti įvairiais ritmais,
naudojant įvairius kūno judesius, įvairius
instrumentus, solfedžiuoti, dainuoti.
Pagrindinė C. Orffo
idėja – ugdyti vaiką, įtraukiant jį
į kūrybinę veiklą elementariojo muzikavimo
būdu. Ši idėja persmelkė XX a. muzikos
pedagogiką, ji reikšmingai praturtino muzikinio ugdymo
priemonių arsenalą. C. Orffo pedagoginės idėjos
turėjo įtakos ir kuriant Lietuvos muzikinio ugdymo
sistemą.
Toliau: 2.1.3. Z.
Kodaly muzikinio ugdymo sistema
| |