|
2.1. Šiuolaikinės muzikinio ugdymo teorijos
2.1.1. E. J.
Dalcroze‘o muzikinio lavinimo sistema
Šveicarų kompozitorius
ir pedagogas Emile Jacque Dalcroze sukūrė muzikinio
ugdymo sistemą, kuri remiasi ritmo taikymu ugdant vaiko
muzikalumą. Kurdamas metodiką, Dalcroze siekė
muzikinio ugdymo visybiškumo. Jis ieškojo būdo,
padaryti muzikos mokymą tikrai muzikalų, t. y. kad jis
būtų paremtas žmogaus emocine reakcija ir
turtintų jausmus. Pedagogo nuomone, suteikti muzikos mokymui
emocionalumo galima tik emociniu būdu įsisavinant
muziką. Išraiškos priemonių pažinimas
neturi slopinti emocinio santykio su muzika. Dalcroze
pabrėždavo, kad pats svarbiausias dalykas mokant muzikos
– jos išankstinis pažinimas klausa. Muzikalumo
neįmanoma ugdyti ignoruojant jautrų muzikos
suvokimą. Tik suvokimas klausa suteikia vaikui muzikalumo
pamatus, tik šiuo pagrindu galimas jo sėkmingas tolesnis
mokymas ir lavinimas.
Muzikos ištakos ir pagrindas
– ritmas – lengviausiai įsisavinamas analizuojant
plastinio judesio vaizdą. Be ritmo pajautimo kūnu negali
būti atkurtas muzikinis ritmas, – teigė E. J.
Dalcroze. Tačiau ritmo sąvoka neapsiribojo ritmo
piešinio, metro ir tempo visumos supratimu. Ritmą E. J.
Dalcroze suvokė plačiausia prasme, t. y. kaip ritmo
piešinių, akcentų ryšį su visais muzikos
elementais, kūrinių struktūra ir forma bei,
svarbiausia, jų išraiškos pobūdžiu.
Ritmas yra susijęs su
judesiu, kurį galima laikyti smegenų veiklos rezultatu.
Muzikos ir plastinių judesių ritmas turi bendrą
pagrindą – judėjimą. Todėl labai svarbu
muziką išgirsti ne tik ausimi, bet ir pajausti visu
kūnu, nes tai stiprina muzikos išgyvenimą. E. J.
Dalcroze teigė, kad sudėtingu raumenų ir
nervų tinklu žmogaus kūnas yra sujungtas su
smegenimis ir kad fizinės reakcijos į muziką
treniravimas yra pati tikslingiausia priemonė ugdyti muzikos
ir ritmo pojūtį.
E. J. Dalcroze, lavindamas ir
tobulindamas mokinių nervų sistemą ir raumenų
veiklą, siekė ugdyti vaiko asmenybę, meninį
skonį bei poreikį muzikai turtinti dvasinį
gyvenimą.
Žinomiausias E. J.
Dalcroze‘o metodas yra euritmija.
[1]
Vienas iš pagrindinių
euritmikos mokymo principų yra tas, kad garsas gali būti
transformuotas į judesį, o judesys į garsą.
Euritmija ugdo sugebėjimą reaguoti į muziką
kinestetiniu būdu, o klausos lavinimo arba solfedžio
tikslas yra ugdyti vidinę klausą. Manoma, kad vidinę
klausą vaikas įgyja tada, kai sugeba mąstyti ir
girdėti melodiją ar ritmą be instrumento ar balso
pagalbos. Derinant euritmikos ir solfedžio mokymo metodus,
lavinami klausymo, natų skaitymo ir rašymo, muzikos
kūrinių analizavimo, jutimo, judėjimo, improvizavimo
įgūdžiai, per pratybas lavinama absoliučioji
klausa ir gebėjimas improvizuoti.
E. J. Dalcroze ypač
pabrėžė, kad vaiko muzikalumas visada yra
individualaus pobūdžio. Jis kėlė tikslą
muzikos suvokimo ir specialių ritminių pratimų
pagrindu sužadinti vaiko asmeninį ritmą. Jo teigimu,
kiekvieno vaiko emocinio ir motorinio reagavimo į muziką
formos yra skirtingos. Pedagogas savo metodu stengėsi ugdyti
kiekvieno vaiko asmenines savybes pagal jo psichofizinius
ypatumus.
E. J. Dalcroze sukūrė
ritminių pratimų rinkinį, sudarytą
laipsniškai sunkėjančia tvarka. Jis skirtas vaikams
nuo penkerių metų. Vaikai tuos pratimus atlieka pagal
atitinkamą muziką. Pedagogas niekada nesistengė
mokyti tiesioginės imitacijos būdu. Norėdamas jiems
padėti, jis propagavo improvizaciją kaip svarbią
muzikinio lavinimo dalį.
E. J. Dalcroze‘o mokymo
metodo pratybos reikalauja vaiko reakcijos: šokti, ploti
rankomis, judinti jas, diriguoti, dainuoti, groti instrumentais.
Dažniausiai šiuos pratimus vaikai laiko žaidimu. O
geram žaidimui būtina jautri klausa, didelis susikaupimas
ir beveik staigus reagavimas į muziką. Pedagogas
pabrėžė, kad ritmo pratybų metu vaikas turi
jausti džiaugsmą. Tik tada vaiko siela atsivers ir patirs
ugdomąjį poveikį. Nors E. J. Dalcroze‘o
pamokose imitacija neakcentuojama, vis dėlto mokytojas
mokiniams yra pavyzdys. Kartais mokytojas dalyvauja euritmijos
pratybose, pats muša būgną ar ritmą arba jam
akompanuoja mokinys. Abiem atvejais vaikai gali stebėti ir
imituoti pedagogo judesių grakštumą,
pusiausvyrą ir lankstumą. Mokant E. J. Dalcroze‘o
metodu imitacija yra netiesioginė ir ypač daug laiko jai
neskiriama, kadangi tikslas yra kuo greičiau suteikti
mokiniams muzikinės raiškos laisvę.
E. J. Dalcroze‘o sukurtas
euritmijos metodas iki šiol plačiai taikomas ne tik
žymaus pedagogo tėvynėje, bet ir visame
pasaulyje.
Toliau: 2.1.2. C.
Orffo muzikinio ugdymo sistema
| |