|
2.2. Šiuolaikinės ankstyvojo muzikinio ugdymo
teorijos
2.2.1. S. Suzukio
muzikinio ugdymo koncepcija
Garsus japonų pedagogas
Shinichi Suzuki yra vienas iš pedagogų,
mokslininkų, propaguojančių ankstyvąjį
muzikinį ugdymą. Pagrindinis jo muzikinio ugdymo
tikslas – suteikti muzikavimo džiaugsmą visiems
to norintiems vaikams ir išugdyti juos harmoningomis,
gyvenimą ir kitus žmones mylinčiomis
asmenybėmis.
Pagrindinis S. Suzukio ir
tradicinės pedagogikos skirtumas – požiūris
į žmogaus talentingumą. Mokslininkai teigia, kad
talentas yra įgimtas, paveldėtas. S. Suzuki
iškėlė mintį, kad žmogaus talentas yra ne
įgimtas, o įgyjamas ir priklauso nuo gyvenamosios ir
ugdomosios aplinkos. Kiekvienas vaikas gimsta su beribe potencija
išsiugdyti talentą bet kurioje srityje, jei tam sudaromos
tinkamos sąlygos. Šią mintį jis pagrindė
daugybe gyvenimo pavyzdžių bei savo ir sekėjų
pedagogine praktika. S. Suzuki daro išvadą, kad visos
žmogaus galimybės jame pačiame, ir tik nuo aplinkos,
pradedant kūdikystės tarpsniu, priklauso, ar jo talentas
bus atskleistas. Kokia ugdomoji aplinka bus sukurta augančiam
vaikui, tokią jis ir perims.
Didžiausias viltis
mokslininkas siejo su kūdikiais: suaugę žmonės,
jo įsitikinimu, yra iš dalies arba visai praradę
prigimtinį imlumą, padedantį vaikams išsiugdyti
bet kurios mokslo ar meno srities talentą.
Taigi, pradinė žmogaus
formavimosi stadija yra lemtingiausias laikotarpis, nulemiantis
žmogaus ateitį. Todėl visų vaiko ugdytojų,
supančių vaiką, pareiga – sudaryti palankias
sąlygas įgimtiems talentams atsiskleisti. Tam
turėtų pasitarnauti vizualinės, audialinės,
kinestetinės ir kitokios metodinės priemonės. S.
Suzuki, dirbdamas pedagoginį darbą su vaikais,
pradėjo praktikuoti muzikinio talento lavinimą. Jis
praktiškai įrodė, kad pradedant lavinti
muzikinį talentą nuo gimimo, įmanoma išlavinti
kiekvieno vaiko muzikinį jautrumą ir gebėjimus.
Pagrindė,kad žmonės turi nuostabų
gebėjimą kūdikystėje prisitaikyti prie aplinkos
ir kad vaikai apdovanoti beribiu potencialu lavintis. S. Suzuki
rašė: „Aš nepradėjau šio
judėjimo muzikantams ugdymti. Jei kiekvienas miestietis
galėtų augti kaip muzikai jautrus asmuo su meninėmis
savybėmis, kas naudinga žmogui, visa tauta taptų
geresnė. Aš nuoširdžiai viliuosi, kad ateis
laikas, kai kiekvienas Žemės žmogus turės
šį meninį polinkį.“
Pasak S. Suzukio, ankstyvasis
muzikinis ugdymas turėtų prasidėti nuo gimimo, o jo
šalininkų nuomone, – jau prenataliniame
amžiuje. Ankstyvasis muzikinis lavinimas – itin
palanki terpė vaikų gebėjimams formuoti, kai tai
daroma tinkamu metodu. Šis metodas pavadintas
„Motinos kalbos“
metodu.
Mokslininkas atskleidžia
„Motinos kalbos“ metodo, kuriuo pasiekiami
sėkmingi rezultatai, esmę – mokyti vaikus
muzikos (o ir kitų dalykų) taip, kaip mokome
kūdikį kalbėti gimtąja kalba. Taikant
šį metodą vaikas mokomas smuikuoti tais pačiais
būdais kaip ir kalbėti. S. Suzuki pastebėjo, kad
vaikai išmoksta gimtosios kalbos su tam tikromis
vietinėmis intonacijomis, ir visada sėkmingai. Pedagogo
įsitikinimu, visi vaikai gali išmokti groti muzikos
instrumentais taip pat lengvai ir natūraliai kaip ir
kalbėti. Pirmiausia šis metodas pradėtas taikyti
mokant groti smuiku 2 – 4 m. vaikus. Vėliau buvo
pritaikytas ir mokantis groti fortepijonu, violončele bei
kitais instrumentais. Buvo diegiama ir ankstyvojo vokalinio
muzikavimo praktika, kurią galima pradėti nuo gimimo.
Remdamasis lingvistinės
kalbos įvaldymo nuoseklumu, Sh. Suzuki nustatė
šešis muzikinės kalbos išmokimo etapus.
Vadinasi, kaip kūdikis nuo
gimimo savo aplinkoje girdėdamas gimtąją kalbą
išmoksta ją ir kaupia lingvistinius
įgūdžius, taip ir muzikinė aplinka
sėkmingai suformuoja vaiko muzikinius gebėjimus.
Tačiau ir ankstyvojo ugdymo procese, o ir vėliau,
ypač svarbios ir kitos nuostatos:
- mokydamasis muzikos vaikas neturi patirti
nesėkmių;
- pažangos greitį diktuoja vaikas, o ne programos ar
mokytojų ambicijos;
- mokytojo pateiktas pavyzdys turi būti kuo tobulesnis,
taisyklingesnis, nes per jį išugdomi pirminiai
įgūdžiai, formuosiantys kitus
įgūdžius;
- maloni mokymosi atmosfera visada turi lydėti šį
procesą.
Taigi galima pažymėti
ir tam tikrus S. Suzuki siūlomo metodo privalumus. Be abejo,
pirmasis iš jų tas, kad mokymasis prasideda labai
anksti. Taip pat svarbu, kad pirmiausia lavinamas
dėmesio sukaupimas, koncentracija, gebėjimas save
kontroliuoti, kas vėliau pravers ne vien mokantis
muzikos. Lavinama atmintis, skatinant atkartoti girdimus
kūrinius ir mokytojo teikiamus pavyzdžius. Lavinama
smulkioji motorika ir judesių koordinacija. Lavėja ir
vaiko imlumas kartoti pateiktą pavyzdį. Ne
paskutinėje vietoje ir bendražmogiškųjų
savybių tobulėjimas: vaikas skatinamas visur
įžvelgti grožį. Šeimos nariams dalyvaujant
pamokose tarp jų užsimezga glaudesni ryšiai,
pagrįsti ne vien tarpusavio meile, bet ir bendru darbu,
bendrais tikslais. Taigi tam tikru aspektu užtikrinamas ir
harmoningesnis šeimyninis gyvenimas. Dėl
vyraujančios pakilios nuotaikos pamokose vaikai niekad nebijo
jų lankyti, tad iš mokomojo proceso eliminuojama
įtampa ir baimė. Nuolat palaikomas ir giriamas net
už menkiausius pasiekimus ir dedamas pastangas, vaikas
išmoksta gerbti save, jausti savo vertę, auga harmoningu
ir laimingu žmogumi.
S. Suzuki iškelia
ypatingą sociokultūrinės aplinkos reikšmę
vaiko muzikiniam ugdymuisi. Klausytis aukštos meninės
vertės kūrinių rekomenduojama nuo
kūdikystės. Vaikams ne tik siūloma klausytis
įrašų, bet ir lankytis garsių
atlikėjų koncertuose, nes gyvas muzikos atlikimas
pasižymi didesne įtaiga bei emociniu poveikiu.
Ypatingas dėmesys skiriamas
vaiko saviraiškos ir savirealizacijos poreikio stiprinimui.
Pasitikėjimas savimi ir kūrybiškumas yra
aukščiausia vaiko savirealizacijos pakopa. Todėl S.
Suzukio sistemoje vaikai nuolat skatinami viešai demonstruoti
savo pasiekimus, kuo daugiau koncertuoti. Kolektyvinis muzikavimas
koncertų metu bei mokantis smuikuoti grupėse spartina
vaiko socializacijos procesą, stiprina asmeninės
atsakomybės jausmą.
S. Suzukio muzikinio ugdymo
sistema yra vienas ryškiausių humanistinės
pedagogikos pavyzdžių. Ji orientuota į laisvą
vaiko ugdymąsi, atsižvelgiant į jo individualius
muzikinius gabumus ir poreikius. Tačiau S. Suzukio sistema
neapsiriboja vien tik vaiko muzikiniu ugdymu. Čia siekiama
brandinti savarankišką, veiklią ir harmoningą
asmenybę, kuri galėtų nevaržomai save
realizuoti ne tik per muzikavimą, bet ir per kitą
kūrybinę veiklą.
S. Suzukio metodas tapo
populiarus visame pasaulyje, ypač JAV, Skandinavijos
šalyse. Jis vis populiaresnis tampa ir Lietuvoje.
Toliau: 2.2.2. E.
Gordono muzikinio ugdymo koncepcija
| |