|
1.2.2. Ankstyvasis muzikinis ugdymas Lietuvos
darželiuose
Šimtmečius
ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo reikalai tiek
Lietuvoje, tiek ir kitose pasaulio šalyse buvo palikti
šeimai. Tačiau suintensyvėjusi pramoninė gamyba
pakeitė žmonių gyvenimą: gamyboje
užimtiems tėvams kilo vaikų priežiūros
poreikis. Atsirado būtinybė kurti ikimokyklines
įstaigas, kurios gimdytojų darbo metu bent iš dalies
atliktų šeimos funkcijas vaikams.
Pirmasis vaikų darželis
Lietuvoje įkurtas 1847 m. Klaipėdoje. Manoma, kad
šios įstaigos uostamiestyje pirmiausia atsirado
neatsitiktinai: čia išaugo nemažai pramonės
įmonių, išsiplėtė uostas, suaktyvėjo
prekyba. Tad padidėjęs gyventojų užimtumas
gamyboje suaktyvino visuomeninių ikimokyklinių
įstaigų poreikį. Didžiojoje Lietuvoje pirmasis
vaikų darželis atidarytas 1915 m. Kretingoje. Šis
bei vėliau atsidarę darželiai dirbo pagal F.
Froebeliometodiką. Froebelis siekė, kad visi vaikai
būtų rengiami mokyklai ikimokyklinėse institucijose,
numatė konkrečias įvairiapusės, sistemingos,
nereglamentuotos vaiko veiklos, auklėjimo bei mokymo
priemones.
Atkūrus nepriklausomą
Lietuvos valstybę visuomenė ieškojo naujų
būdų vaikų būčiai gerinti. Tačiau
pradžioje vaikų darželiai kūrėsi gana
vangiai, nes įtakos turėjo susiformavusi visuomenės
nuomonė, jog ikimokyklinio auklėjimo funkcijos
išskirtinai priklauso tik šeimai. Pedagoginėje
spaudoje rašoma: „Tėvai ne vien tik turi teisę
ir pareigą auklėti savo vaikus, bet toji teisė ir
pareiga vien tik tėvams tepriklauso“. Vaikų likimu
pradėjo rūpintis įvairios draugijos ir
organizacijos. Plito visuomeninio ikimokyklinio ugdymo idėjos.
Šių ugdymo institucijų veiklą buvo siekiama
grįsti pedagogikos teorija. Domėtasi užsienio,
ypač Vakarų Europos, mokslo laimėjimais.
Išsamiau buvo studijuojamos įvairios pedagoginės
srovės bei kryptys, pasaulyje išgarsėjusios
ikimokyklinio ugdymo sistemos (F. Froebelio, M.
Montessori, O. Decroli).
Pamažu darželis
įgijo visuomenės pripažinimą ir
pasitikėjimą. Praktiškai darželiuose buvo
ugdoma įvairia veikla, siekta ją individualizuoti,
diferencijuoti bei integruoti. Ryškėjo savita
ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo sistema, kuri buvo
vadinama „mišriąja“,
„natūraliąja“. Vaikai buvo auklėjami
gėrio, grožio, tautiškumo dvasia.
Reikšmingą vaidmenį apibrėžiant
svarbiausias vaikų ugdymo kryptis suvaidino prof. V.Gučo
parengta knyga „Vaikų darželio pedagogika“
– tautinio vaikų darželio teorinis
pagrindas. O. Norušytės knygoje
„Priešmokykliniai metai vaikų darželyje“
daug dėmesio skiriama religiniam, tautiniam ir muzikiniam
vaikų ugdymui. Akcentuojamos tos pačios pagrindinės
muzikinės vaikų veiklos formos ir rūšys kaip ir
dabartiniame darželyje. Tai muzikos pamokėlės,
šventės ir pramogos, muzika įvairioje vaiko veikloje
bei dainavimas, ritmika, grojimas ir kūryba.
Muzikinis ugdymas vaikų
darželiuose vykdavo reguliariai. Tačiau iki 1940
metų vaikų darželiai buvo steigiami tik miestuose.
Kaimo vaikai ir toliau buvo auklėjami šeimoje, ir jų
muzikinis ugdymas priklausė nuo šeimos muzikinės
aplinkos. Tačiau, kaip rodo rašytiniai šaltiniai,
mažamečiai nebuvo per daug nuskriausti muzikinio
auklėjimo požiūriu, nes šeimose buvo stiprios
muzikavimo tradicijos, daug dainuojama.
Pokario metais ikimokyklinio
ugdymo sistema pradėta kurti iš naujo. Ikimokyklinės
įstaigos tapo pirmąja švietimo sistemos grandimi,
išlaikoma valstybės. Pokariu svarbus buvo kiekvieno
žmogaus indėlis atkuriant karo suirutės
sugriautą šalies ūkį ir ekonomiką. Taigi
nebuvo galimybės vaiką auklėti šeimoje,
todėl išaugo ikimokyklinių įstaigų
poreikis. Pradėta masiškai steigti lopšelius
darželius. Visos ikimokyklinės įstaigos dirbo pagal
vieną tipinę programą.
Ikireforminiame darželyje
vaikai buvo paklusnūs suaugusiųjų nuorodų ir
užduočių vykdytojai, vyravo griežtos
struktūros „akademinė pamokėlė“,
kuriai vadovavo auklėtoja. Muzikos pamokėles vesdavo
muzikos pedagogės. Šiose pamokėlėse, šalia
kitų tautų muzikos kūrinių, buvo dainuojamos
lietuvių liaudies dainos, šokami rateliai,
žaidžiami liaudies žaidimai. Muzikinio ugdymo
programos buvo nuolat tobulinamos. Jose konkrečiai
suformuluoti muzikinio lavinimo ir auklėjimo uždaviniai,
nuosekliai išdėstyta mokymo medžiaga visam vaiko
buvimo darželyje laikotarpiui, atnaujinta muzikinio
auklėjimo metodika, repertuaras papildytas tautinės
muzikos kūriniais. Pastaraisiais metais, diegiant
švietimo reformos uždavinius, muzikinio ugdymo turinyje
dominuoja lietuvių liaudies muzika.
Pasitikrinkite sukauptas
žinias: Savikontrolės klausimai
Atlikite pirmąją
užduotį: 1
užduotis
Literatūra
2 tema.
Ankstyvojo muzikinio ugdymo teorijų raida
| |