|
1.2. Ankstyvojo muzikinio ugdymo tradicijos Lietuvoje
1.2.1. Ankstyvasis
muzikinis ugdymas liaudies pedagogikoje
Lietuvių kultūroje
liaudies dainos užima labai svarbią vietą.
Neatsitiktinai Lietuva vadinama dainų šalimi. Senajame
Lietuvos kaime buvo dainuojama visais gyvenimo atvejais. Tai buvo
žmonių gyvenimo būdas. Apie tai byloja ypač
didelė liaudies dainų žanrų įvairovė.
Kiekviena gyvenimo aplinkybė ugdė tipiškas
dainų žanrų grupes. Garsinis intonacinis pasaulis,
melodinis mąstymas buvo tarp svarbiausių žmogaus
dvasinės raiškos, bendravimo, protinės veiklos
formų. Dainose sukaupta pagrindinė emocionalioji tautos
atmintis: estetinė ir dorovinė pasaulėjauta,
kilniausi jausmai, mintys, nuostatos, tikėjimai, fantazija,
istoriniai įvykiai ir kt.
Senajame Lietuvos kaime buvo
sukurta savita vaiko muzikinio ugdymo sistema, glaudžiai
susieta su bendruoju vaiko ugdymu. Žmonėms buvo
žinomi visi ankstyvojo vaiko ugdymo metodai, kuriuos dabar
galime rasti užsienio mokslininkų darbuose. Gimus
kūdikiui motina myluodavo, šnekindavo jį, dainuodavo
daineles, žaidinimus, raminimus, lopšines. Ir
kūdikis viską suprasdavo. Žinoma, ne
žodžius, o intonacijas, palydimas motinos žvilgsnio,
veido išraiškos, rankų prisilietimo. Taigi,
kalbinimo intonacijoms tekdavo kone lemiama reikšmė
formuojant pirminį mažylio pasaulio įvaizdį,
diegiant atitinkamas nuostatas.
Mūsų tauta turėjo
ir tolesnio vaiko augimo ir brendimo laikotarpio ugdymo
metodiką. Jis augo apsuptas melodinės kalbos, jausmingai
atliekamų dainų. Vaikas žaisdamas, ganydamas
įsimindavo beveik viską, ką dainuoja suaugusieji,
gerai įsiklausydavo net į dainų atlikimo
manierą. Skambanti aplinka nejučiomis suformuodavo jo
klausą, etines ir estetines pažiūras, kurios jam
pasidarydavo suprantamos ir reikalingos. Kai paauglystėje
suaugusieji jį priimdavo į savo būrį, jis
netrukdavo pritapti prie bendros dainos, nes dainų
repertuarą ir dainavimo manierą jau žinojo. Taigi
muzikinė aplinka vaiką supo nuo pat mažens ir buvo
lyg koks modelis, idealas, kurio jis turi siekti, kad
neišsiskirtų iš visų.
Todėl didžiuliame
liaudies poetinės kūrybos lobyne vaikų folkloras
užima nedidelę, bet svarbią ir savitą
vietą. Jis skiriasi nuo kitų tautosakos
rūšių bei žanrų tuo, kad jo adresatas, o
iš dalies ir atlikėjas yra vaikas, su savo
psichinėmis ir fizinėmis ypatybėmis, specifiniais
poreikiais, savitomis meninio imlumo galiomis.
Vaikų dainų
grupę sudaro:
-
suaugusiųjų sukurtos dainos specialiai
vaikams,
-
pačių vaikų kūryba.
Dauguma vaikų dainų yra
suaugusiųjų kūryba:
lopšinės, žaidinimai, gyvūnijos
apdainavimai, formulinės dainos. Juos suaugusieji
kūrė specialiai vaikams, pritaikydami žodžius
ir vaizdus jų sąmonei.
Pačių
vaikų kūryba: piemenų dainos,
erzinimai, skaičiuotės, žaidimų
dainos.
Bet ir čia
suaugusiųjų bei vaikų kūryba susipina, jos
neįmanoma griežtai atskirti.
Lietuvių liaudis
kūrė vaikams labai gerai jausdama jų
psichologiją, grožio ir gėrio suvokimo galimybes.
Muzikos kūriniai, kurie buvo kuriami vaikams, turėjo
aiškius didaktinius tikslus. Dainos, žaidimai, rateliai,
žaidinimai buvo kuriami ne tik estetiniam vaiko
pasigėrėjimui, bet ir doroviniais, pažintiniais
tikslais. Šie kūriniai turėjo vienaip ar kitaip
vaiką auklėti. Liaudis suvokė, kad auklėjant
mažus vaikus bausmės, nuobodūs pamokslavimai
mažai efektyvūs. Kas kita daina.
Daina vaikui visada turėjo
tiesioginį, o ne tarpinį vaidmenį. Muzikos
kūriniai, veikdami emocinę vaiko sferą,
sužadindami teigiamas reakcijas, padėdavo įsijausti
į jų tekstus, kurie atitinkamai nukreipdavo vaiko mintis.
Suaugusieji matė to poveikio rezultatą iš
karto:
- dainuojant lopšinę, vaikas greičiau
užmiega,
- žaidinamas – džiūgauja,
- daina pajuoktas – greičiau atsisako blogo
poelgio,
- dainuojant apie paukštelį, jis geriau įsimena jo
pavadinimą.
Žinias apie aplinką
mažieji taip pat įsimena geriau, kai jos perteikiamos
eiliuotai, o dar geriau – dainuojant.
Pirmiesiems vaiko gyvenimo
metams daugiausia skiriamos lopšinės ir
žaidinimai – dainelės su judesiais. Šios
dainelės dainuojamos intymiai bendraujant su vaiku: migdant,
maitinant, rengiant, raminant. Švelniais mažybiniais
žodžiais motina apdainuoja savo meilę vaikui,
supažindina su aplinka, gyvūnija ir kt. Dainelių
melodija primityvi, teksto struktūra daugiausia atitinka
kalbinį bendravimą su vaiku. Nors pirmaisiais
mėnesiais kūdikis dar nesupranta teksto, bet
dainelės melodija, balso intonacija, kuria daina atliekama,
padeda jam dainelės turinį suvokti emociškai. Taip
prasideda muzikos suvokimo patirtis.
Antrąjį
pusmetį jau dainuojamos žaidinimų dainelės
su judesiais. Jomis siekiama vaiką užimti ir
pralinksminti. Žaidinimais jos vadinamos todėl, kad jas
atliekant vaikas yra žaidinamas suaugusiųjų, o ne
žaidžia savarankiškai. Vaikas pamažu pratinamas
kartu dainuoti ir atlikti kai kuriuos judesius savarankiškai
(ploti, trepsėti, siūbuoti į šalis ir kt.).
Kontrastingi judesiai, paprasta melodija, linksmas tekstas,
humoristinės situacijos vaikui patinka. Jis
džiūgauja, kvatoja, prašo kartoti ir pats bando
atlikti judesius. [1]
Žaidinimuose taip pat
susipina judesys, melodija ir žodis. Tik skirtingai negu
lopšinėse, judesiais yra imituojamas apdainuojamas
veiksmas. Sąlygiškai galime išskirti dvi grupes
žaidinimų – dainuojamų su judesiais ir be
jų.
Žaidinimai su judesiais:
katutės, mylavimai, kykavimai.
Žaidinimai be
judesių: raminimai, juokinimai.
Žaidinimuose su judesiu
dainuojant arba rečituojant atliekamas nedidelės apimties
tekstas ir daromi tam tikri judesiai su vaiku: jis myluojamas,
supamas, glostomas, kutenamas, jodinamas ant suaugusiojo kojos ar
kelių, švelniai kratomas, žaidžiama jo
rankutėmis, pirštais. Judesiai pralinksmina
mažylį, sukelia žvitrumą, lavina
dėmesį ir koordinaciją. Judesiais atliekamas
savotiškas masažas, skatinantis raumenų
įsitempimą bei atsipalaidavimą, vidaus organų
veiklos aktyvumą, galūnių judrumą. Mokslininkai
įrodė, kad tarp vaiko pirštelių miklumo ir
kalbos vystymosi yra tiesioginis ryšys: kuo judresni,
lankstesni, jautresni pirštukai, tuo greičiau ir daugiau
žodžių išmoksta mažylis,
taisyklingesnė jo dikcija ir artikuliacija. Rankų
paslankumo lavinimas jas masažuojant, lankstant
pirštukus, atliekant smulkius judesius skatina kalbos
centrų smegenyse aktyvumą. Itin teigiamai centrinę
nervų sistemą veikia glostymas (ypač galvytės).
Žaisdamas su vaiku suaugusysis sukuria labai teigiamą
emocinį gerumo lauką, vienodai gerai abu veikiantį.
Be to, žaidinimai vaikui yra ir tikra aplinkos pažinimo
priemonė, nes juose atsispindi ta tikrovė, kurią
pajėgus suvokti vienerių, trejų metų vaikas. Be
to, žaidinimų gyvumas, žaismingumas, o kartu ir
konkretumas labai atitinka vaiko „mąstymą
vaizdais“.
Pagrindinis
ankstyvojoamžiaus vaikų muzikinio ugdymo uždavinys
– intonacinio žodyno sukūrimas. Mažų
vaikų muzikiniam lavinimui reikia paprastų melodijų.
Todėl pirmosiose dainelėse vaikams dominuoja
mažosios tercijos intervalas, apipintas sekundinėmis
slinktimis, vienodas ritminis judėjimas, nesudėtinga
forma bei struktūra. Vaikų liaudies dainos savo
paprastumu mažai skiriasi nuo natūralios vaikų
kalbos, todėl jos daug greičiau sužadina vaikų
emocijas, lengviau įsimenamos. Liaudies dainų dainavimas
padeda teisingai formuoti balsą, įtvirtinti pagrindinius
muzikinius vaizdinius, skatina muzikinę kūrybą.
Vaikai jau ankstyvojoje
vaikystėje pradeda čiauškėti, cypauti,
pamėgdžioti įvairius garsus. Dainuojamasis balsas
atsiranda iš mažylio krykštavimo, gugavimo ir
kitų neartikuliuotų garsų. Šiuo metu labai
svarbus suaugusiųjų padrąsinimas ir dialogas, nes
vaikas turi įgimtą savybę pamėgdžioti,
imituoti aplinkinių judesius, kalbą ir net intonacijas,
ir tai gali padėti skatinti kai kuriuos muzikinius
įgūdžius. Be padrąsinimo, taip pat labai
svarbu, kad vaikai savo aplinkoje kuo dažniau
girdėtų aplinkinių dainavimą, nes
girdėdami įvairius intonacinius, ritminius darinius,
kartu ir savotišką modelį, vėliau juo
remdamiesi jie išplėtos savo vokalines galimybes.
Lietuvių liaudies vaikų
dainos yra labai svarbi nacionalinės kultūros dalis.
Todėl šios dainos užima pagrindinę vietą
ir šiuolaikinio mažųjų muzikinio ir dorovinio
auklėjimo, kūrybinių galių ugdymo šeimoje
ir darželyje srityje, nes liaudies daina vaikystėje
suvokiama geriausiai. Paprasti jos vaizdai, konkrečios
nuotaikos, aiškios emocinės būsenos labiausiai
atitinka mažųjų mąstymo ypatumus. Vaikas, nuo
pat mažens girdėdamas ir pagal išgales atlikdamas
liaudies daineles, ratelius, kitus kūrinius, susiformuoja tam
tikrus estetiškai vertingus muzikos etalonus, kurie visą
gyvenimą išlieka pagrindiniais muzikos vertinimo
svertais. Dėl sinkretinio suvokimo vaikas kūrinį
suvokia kaip vientisą, aiškią vertybę, taip
praturtindamas savo dvasinį pasaulį.
Toliau: 1.2.2.
Ankstyvasis muzikinis ugdymas Lietuvos darželiuose
| |