|
1.1.6. R. Steinerio pedagoginės idėjos
Rudolfo Steinerio, arba
vadinamoji Valdorfo mokykla, kuri buvo įkurta Štutgarte,
Vokietijoje, itin daug dėmesio skyrė asmenybės
dvasinei laisvei. Šios sistemos mokymo
tikslas – padėti atsiskleisti individualioms
dvasios jėgoms: pirmiausia jausmams, mąstymui, valiai.
Pastaroji suprantama platesne prasme – kaip vidinė
žmogaus energija.
R. Steinerio nuomone, dvasios
jėgos įvairiais amžiaus tarpsniais reiškiasi
savitai ir sudaro prielaidas vienoms ar kitoms dvasios
savybėms ugdyti. Kadangi vaikas ryškiai keičiasi
maždaug kas septynerius metus, schematiškai vaiko ugdymo
periodizaciją R. Steiner suskirsto taip:
- 0-7 – valia,
- 7-14 – jausmai,
- 14-21 – mąstymas.
Taigi pirmasis vaiko
gyvenimo tarpsnis – nuo gimimo iki septynerių metų
– labiausiai tinka vaiko valiai ugdyti. Šio amžiaus
vaikas nenustygstantis. Tą požymį R. Steiner
traktuoja kaip dvasios jėgų išraišką
fiziniame kūne, poveikį jam. Mokytojui labai svarbu
tinkamai organizuoti tą judėjimą.
Šiame amžiuje labai
svarbūs pojūčiai. Vaikas susilieja su tuo, ką
mato, o susiliedamas mėgdžioja. Todėl labai svarbu,
kad šalia vaiko būtų geras žmogus, kad vaikas
turėtų ką mėgdžioti. Todėl
tėvai, auklėtojai turi būti tokie, kokius nori
matyti vaikus.
R. Steinerio nuomone,
įspūdžiai, kuriuos patiria vaikas, veikia jo
kūną. Pavyzdžiui, jei tėvas nuolat pyksta,
vaikas reaguoja: keičiasi jo kvėpavimas, kraujo apytaka.
Taigi tėvo pyktis palieka pėdsakus vaiko kūne.
Šiame amžiaus tarpsnyje
„užprogramuojami“ kūno organai, o vėliau
jie susiformuoja taisyklingai arba netaisyklingai. Tai fizinio
kūno formavimosi, augimo laikotarpis. Tam didelę
įtaką turi aplinka. Todėl tėvų,
pedagogų pareiga sukurti tokią aplinką, kuri
padėtų taisyklingai formuotis kūnui. Vaiko
kūnui įtakos turi ne tik įspūdžiai, bet ir
nusistovėjusios suaugusiojo dvasinės savybės.
Sveikas vaiko kūnas poreikiais išreiškia tai, ko jam
reikia. Todėl pedagogas siūlo sekti vaiko norus,
suteikiančius vaikui džiaugsmo. Džiaugsmas ir
pasitenkinimas – tai jėgos, skatinančios normaliai
augti fizinį kūną. Todėl šiuo tarpsniu R.
Steinerio šalininkai daugiausia dėmesio skiria kūno
judesiui, ritmui, mėgdžiojimui, žaidimui.
R. Steiner pabrėžia,
jog ankstyvojoje vaikystėje ypač svarbu, kad vaikas
pojūčiais patirtų ritmą. Todėl šiuo
laikotarpiu svarbi ugdymo priemonė yra ritmiškos
vaikiškos dainos. Pojūčiams gražus skambesys
yra svarbiau negu prasmė. Kuo daugiau vaikas patirs
spalvingų, džiugių, regimų ir girdimų
įspūdžių, tuo geriau. Labai svarbią
formuojančiąją galią turi ir muzikos lydimas
šokio judesys.
Šios žymiausių
Europos švietėjų idėjos lėmė ir
muzikinio ugdymo teorijos bei praktikos
plėtrą.
E. J. Dalcroze‘o, C. Orffo, Z. Kodaly, S. Suzukio, E. Gordono
ir kt. muzikinio ugdymo koncepcijos – tai XX amžiaus
atradimai, kurie padarė įtaką tradicinei muzikinio
ugdymo sistemai Vakarų Europoje, Amerikoje ir kt.
šalyse.
Toliau: 1.2.
Ankstyvojo muzikinio ugdymo tradicijos Lietuvoje
| |