1.1.5. M. Montessori pedagoginės idėjos
XX a. pradžioje
visuomenėje kilus naujos humanistinės pedagogikos
poreikiui buvo sukurtos M. Montessori ir R. Steiner ugdymo
sistemos, kurios darė įtaką ir tuometinei muzikinio
ugdymo situacijai.
Maria Montessori, išskirdama
„jautriuosius“ vaiko lavinimo periodus, gerokai
pakoregavo visuomenės suvokimą apie
ankstyvąjį ugdymą: jis gali
prasidėti, kai vaikui sukanka vieneri - dveji metai.
Kartu ši sistema reikalauja ir naujų darbo metodų,
tinkamų mažųjų ugdytinių amžiaus
tarpsniui.
Muzika M. Montessori sistemoje
suvokiama kaip neatsiejama paruoštos aplinkos dalis, kuri
lavina muzikinius gebėjimus, padeda atsiskleisti
saviraiškai ir ją formuoja. Muzikinis ugdymas suprantamas
kaip neatskiriama vaiko kasdienės aplinkos bei integruotojo
ugdymo dalis.
Muzikinį auklėjimą
ji skirstė į tris etapus:
- Dėmesio vaiką supantiems garsams ugdymas.
- Metroritmikos pajauta.
- Melodinės klausos lavinimas.
Pirmajame etape,
mokslininkės nuomone, labai svarbu, kad vaiką suptų
gera muzika. Vaiką reikia „panardinti“ į
muziką, bet tai reikia daryti atsargiai, neprimestinai,
neįkyriai. Muzikos kūrinėliai turi būti trumpi,
melodingi, turi skambėti tyliai ir ramiai. Dėmesį ir
klausą, jos nuomone, aktyvina ir „tylos
klausymas“.
Antrajame etape praktikuojami
judesiai pagal muziką – supaprastintas E. J.
Dalcroze‘o sistemos elementų naudojimas.
Trečiajame etape
įvedama daug specialių instrumentų, su kuriais
vaikai grodami ugdo savo muzikinius gabumus.
Šioje muzikinėje
sistemoje išskirtinę vietą užima muzikinės
didaktinės priemonės: varpeliai, metalofonai,
„nebyliosios klaviatūros“ ir kiti žaisliniai
instrumentai. M. Montessori ikimokyklinio amžiaus
grupių vaikai muzikinius poreikius gali tenkinti bet
kokiu laiku, čia pat grupėje – nėra
apibrėžto laiko bei nustatytos vietos muzikos pratyboms.
Daugiausia dėmesio pedagogė skyrė vaiko interesams,
kategoriškai atmetė autoritarizmą. Dėl
šių savybių ir orientacijos į ugdytinio
raišką M. Montessori sistema ir šiandien
reikšminga muzikos pedagogikos plėtotei.
Toliau: 1.1.6. R.
Steinerio pedagoginės idėjos
|