|
1.1.4. J. H. Pestalozzio pedagoginės idėjos
Dar po 50 metų
šveicarų švietėjas Johan Heinrich
Pestalozzi sukūrė mokymo metodą, kurį
taikė eksperimentinėse mokyklose. Jis į mokymo
planą įtraukė tradicinius ir naudingus mokymo
dalykus. Muzika šioje sistemoje užėmė
svarbią vietą. Pasak J. H. Pestalozzio, muzika –
tai kelias, siejantis vaiką su grožiu; stiprus jausmas,
skatinantis bendradarbiauti ir teikiantis atgaivą mokymosi
procese.
Remiantis nuostata, kad muzika
yra itin svarbi vaikų emocinei harmonijos, moralinių
savybių, pilietiškumo ugdymo palaikymo priemonė, J.
H. Pestalozzio dėka XIX a. muzika buvo įtraukta
į pradinių mokyklų mokymo planus. Auklėjimo
tikslas, anot J. H. Pestalozzio – išugdyti visas
įgimtas žmogaus jėgas ir sugebėjimus, be to,
išugdyti įvairiapusiškai bei harmoningai.
Pagrindinis auklėjimo
principas yra auklėjimas atsižvelgiant į vaiko
prigimtį. Auklėtojo poveikis vaikui turi derintis su
vaiko prigimtimi. Pedagogas neturi slopinti augančio
žmogaus natūralaus vystymosi, o privalo nukreipti jį
teisinga linkme bei pašalinti kliūtis ir netinkamas
įtakas.
J. H. Pestalozzi, priešingai
nei J. J. Rousseau, neidealizavo vaiko prigimties. Jis manė,
„jeigu gamtos dedamos pastangos žmogaus jėgoms
išugdyti paliekamos be paramos, jos lėtai išlaisvina
žmones nuo jutiminių-gyvuliškų
savybių“.
Taip suprasdamas auklėjimo
esmę, J. H. Pestalozzi stengėsi sukurti naujus
auklėjimo metodus, padedančius išplėtoti
žmogaus jėgas, atsižvelgiant į jo
prigimtį. Vaiko auklėjimas, jo nuomone, turi
prasidėti nuo jo gimimo dienos. Vaiko gimimo valanda yra
pirmoji jo mokymo valanda, – teigė pedagogas. Todėl
pedagogika turi suteikti motinai teisingus auklėjimo metodus,
o pedagogikos menas – tiek supaprastinti pačią
metodiką, kad ja galėtų naudotis bet kuri motina. Jo
nuomone, mokymas turi prasidėti namuose, „ant motinos
kelių“. Patirtis turi būti aukščiau
teorijos, todėl ir muzikos mokyti jis siūlė
pradėti nuo dainavimo. Prigimtį atitinkantis
auklėjimas, pradėtas šeimoje, vėliau turi
būti tęsiamas mokykloje.
Didysis pedagogas
iškėlė motinos lopšinės svarbą
auklėjant vaiką. Jis rašė, kad motinos
lopšinės ugdo vaiko kultūros jausmą, lavina jo
psichines funkcijas. Todėl, jo nuomone, būtina sukurti
sistemą kaskart sudėtingesnių muzikos
kūrinių, kurių mokymasis per ilgą laiką
leistų išugdyti vaiko sugebėjimus ir skonį. Jis
pabrėžė tautinės dainos reikšmę ir
reikalavo „žingsnis po žingsnio kartu su motinos
lopšinėmis mokyti liaudies dainų“.
Tačiau J. H. Pestaozzi
neapsiribojo tik dainavimu mokant muzikos. Jis pabrėžia,
kad vaikai privalo mokytis ir muzikos rašto. Muzikos
raštas išmokstamas remiantis patirtimi, įgyta
dainuojant liaudies dainas. Būtent J. H. Pestalozziui
priklauso posakis „nuo garso prie ženklo“.
Prie vaikų ikimokyklinio bei
muzikinio ugdymo prisidėjo ir J. H. Pestalozzio mokinys bei
sekėjas, vienas iš vaikų darželio
įkūrėjų, F. W. Froebel. Jis taip pat
teigė, kad vaikai mokosi įgydami patirties ir patys
veikdami. Ikimokyklinio amžiaus vaiko svarbiausia veikla
– žaidimas, todėl ir mokyti reikia
žaidžiant. Knygoje „Motinos žaidimai ir
auklės dainos“ jis pateikia metodikas, patarimus
mokytojui, daug žaidimų, eilių, dainų, kurios
plačiai naudojamos ugdymo procese. Nors vaiko muzikiniam
lavinimui jis skyrė daug dėmesio, svarbiausias ugdymo
tikslas jo koncepcijoje – ugdyti moralę, todėl
muziką jis naudojo tik kaip ugdymo priemonę.
Toliau: 1.1.5. M.
Montessori pedagoginės idėjos
| |