1.1.3. J. J. Rousseau pedagoginės idėjos
Maždaug po 100 metų
prancūzų filosofas Jean Jacque Rousseau savo
švietimo koncepcijoje toliau plėtojo J. A. Komenskio
ankstyvosios vaikystės sampratos idėjas.
Šio filosofo teigimu,
švietimas turi remtis patirtimi, vykti natūralioje
aplinkoje ir suaugusiajam darant mažiausią
įtaką. Tai reiškia, kad auklėjant reikia
derintis prie vaiko prigimties, atsižvelgti į vaiko
amžiaus ypatybes. Jis pabrėžė, kad gamta nori,
jog prieš suaugdami vaikai turi pabūti vaikais. Filosofas
manė, jog auklėjimą vaikai gauna iš
trijų šaltinių:
Auklėjimas bus tinkamas tada, kai visi trys
veiksniai veiks suderintai.
Vaikų ugdymą J. J.
Rousseau skirstė į keturis laikotarpius:
Kiekvienai vaiko natūraliojo
vystymosi pakopai jis stengėsi rasti vadovaujantį
pradą. Į jį nagrinėjamuoju auklėjimo
laikotarpiu ir turi būti kreipiama daugiausia dėmesio.
Muzikai jis taip pat skyrė reikšmingą vietą,
nes ji esanti efektyvus būdas giliausioms emocijoms
išreikšti gryna ir paprasta forma.
J. J. Rousseau ypač
rūpėjo, kad mokant vaikus būtų atrenkama
tinkama muzika. Ji turėtų būti
išraiškinga, įdomi to amžiaus vaikams ir tokia
pat paprasta kaip ir jo mintys. J. J. Rousseau siūlo parinkti
vaikams dainuoti paprastas, nedramatiškas dainas,
nekeliančias išorinių emocijų. Dainų
žodžiai turi būti paprasti, o dainos turi tenkinti
vaikų reikmes, interesus, patraukti jų dėmesį.
Pirmenybę jis teikia ne religinėms, o pasaulietinėms
dainoms, bet jei tokių nėra, tai dainos turi
būtiparašytos specialiai vaikams.
J. J. Rousseau iškelia
elementarios kūrybos svarbą. Anot jo, kiekvieną
vaiką galima mokyti melodijos kompozicijos. Mąstytojas
kelia svarbią idėją – pirma reikia
sužadinti meilę muzikai ir tik tada mokyti jos
rašto. Jis tikina, jog visa muzikinė veikla turi
būti kupina džiaugsmingo nusiteikimo ir teikti
malonumą dvasiai. Kalbėdamas apie natūraliojo ir
laisvojo muzikos mokymo principą, jis nurodė: mokykite,
kaip norite, bet kad tai būtų tik džiaugsmas.
Toliau: 1.1.4. J. H.
Pestalozzio pedagoginės idėjos
|