|
1.1.2. J. A. Komenskio pedagoginės idėjos
Janas Amosas Komenskis
(lot. Comenius) – pirmasis vientisos švietimo sistemos
projekto Europoje parengėjas, siūlęs mokant vaikus
atsižvelgti į jo prigimtį. Jis nustatė
visų laipsnių mokyklų periodizaciją ir
sukūrė mokymo turinį:
- kūdikystės laikotarpiu – motinos mokykla,
- vaikystės – gimtosios kalbos,
- paauglystės – lotyniškoji, arba gimnazija,
- jaunystės – akademija.
Visose Komenskio nurodytose
ugdymo pakopose muzikinis ugdymas užima ženklią
vietą. Pedagogas pabrėžia dainavimo ir muzikos
reikšmę ir tvirtina, kad be to neįmanoma
išugdyti harmoningą sielą. Mokslininkas teigia, kad
muzika nuo pat žmogaus gimimo yra natūraliausias dalykas:
vaikui malonu klausytis dainos, kanklių ar kitų
instrumentų, tad reikia leisti jais groti, kad ausis
priprastų prie melodijų.
Vaikams iki
šešerių metų imtinai jis siūlo
„motinos mokyklą“, kuri, jo nuomone, esanti
ikimokyklinis auklėjimas, motinos vadovaujamas.
Pedagogo nuomone, muzikinis
ugdymas turi prasidėti nuo pat kūdikio gimimo. Kuo ilgiau
tėvai uždels muzikinį vaiko lavinimą, tuo
didesnė žala bus daroma vaikui, o jo muzikiniai
gebėjimai menkės. Tačiau J. A. Komenskis siūlo
neskubinti ir pirmaisiais metais leisti vaikams klausyti
natūralių garsų, kurie daro netiesioginį
poveikį.
J. A. Komenskio manymu, ugdymo
sėkmė priklauso nuo teisingo suaugusiųjų
vadovavimo. Be suaugusiųjų vaikui sunku atrasti
jausmų ir sąvokų pasaulį. Svarbiausias vaidmuo
čia tenka tėvams ir auklėtojams. Kadangi ugdymas
prasideda šeimoje, tėvai yra pirmieji vaiko ugdytojai.
Jau šeimoje vaikai turi mokytis bendrauti, žaisti,
dainuoti, skaičiuoti. Pasak J. A. Komenskio, svarbiausia
ugdymo sąlyga – sukurti vaiko sieloje džiugią
nuotaiką. Todėl tėvai privalo siekti, kad vaikams
netrūktų malonumų. Pavyzdžiui, jau pirmaisiais
metais jų nuotaika pakyla nuo lopšinės melodijos,
rankų judesio... Antraisiais, trečiaisiais ir
vėlesniais metais tai vyksta maloniai žaidžiant,
bėgiojant, klausant muzikos... Tai, kas malonu klausai,
regėjimui ir kitiems pojūčiams, stiprina vaiko
sielą ir kūną (Komenskis).
Antraisiais metais, pedagogo
nuomone, vaikams malonumą kelia įvairiausia muzika,
dainavimas, grojimas muzikos instrumentais. Todėl pamažu
vaikams reikia padėti, kad jų „klausą ir
širdį džiugintų sąskambis ir
harmonija“. Motinoms jispatarė skatinti
kūdikių vokalizaciją
(čiauškėjimą, gugavimą) ir duoti jiems
garsus skleidžiančių žaislų, skatino ir
pačias motinas dainuoti vaikams ar su jais paprastas
melodijas. Ši ankstyvoji muzikinė patirtis turėjo
padėti tolesnio muzikos rašto ir grojimo muzikos
instrumentais mokymo pagrindą.
Trečiaisiais ir
ketvirtaisiais gyvenimo metais vaikų muzikalumą, anot J.
A. Komenskio, ypač ugdo klausymas. Vaikas nejučia
įsiklauso į svetimo balso garsus ir prisitaiko prie
bendro dainavimo šeimoje. Kai šeimoje giedama, reikia
paraginti vaikus giedoti kartu. J. A. Komenskis teigia, kad
svarbiausi šiam amžiui tinkantys muzikos kūriniai
yra vaikiškos liaudies dainos ir lopšinės.
J. A. Komenskis
įsitikinęs, kad muzika, su kuria vaikas susilieja
ankstyvoje vaikystėje, įsismelkia į jo sielą ir
sudaro meninio skonio pagrindą. Todėl jis rekomenduoja
auklėms dainuoti kuo daugiau dainelių ir
lopšinių. „Tegu auklės dainuoja jas vaikams ne
tik dėl to, kad jie greičiau užmigtų, bet ir
kad tos dainelės išliktų vaikų atmintyje“
(Komenskis).
Taigi, J. A. Komenskio
ankstyvojo muzikinio ugdymo svarbiausi
uždaviniai:
- įvesti vaiką į dvasingo giedojimo
pasaulį,
- išlavinti pradinį muzikalumą,
- parengti jį gimtosios kalbos mokyklai.
Pedagogas pabrėžė,
kad nuo to, ką vaikas išmoks iki šešerių
metų, priklausys jo tolesnis ugdymas.
J. A. Komenskio teorijos buvo
pernelyg pažangios ir jo amžininkų nepriimtos.
Tačiau jo idėja, kad ankstyvoji vaikystė yra unikali
žmogaus vystymosi stadija, reikalaujanti specialaus
švietimo, plėtojama ir šiomis dienomis. Daugelis
vėlesnių tyrėjų rėmėsi J. A.
Komenskio suformuluota muzikos, kaip papildomo veiksnio,
padedančio ugdyti norimas moralines, fizines ir jutimines
asmenybės savybes, samprata.
Toliau: 1.1.3. J. J. Rousseau
pedagoginės idėjos
| |