|
1.1. Ankstyvojo vaikų ugdymo teorinės prielaidos
1.1.1 .
Ankstyvojo vaikų ugdymo idėjos senovės graikų
filosofų darbuose
Visų epochų filosofai,
estetikai, analizuodami estetinio auklėjimo klausimus, daro
išvadas iš esmės remdamiesi menu, jo savybėmis,
paveikumo žmogui galimybėmis.
Graikai muziką
laikė savotišku plastiniu menu, kuris savo forma veikia
žmogų. Buvo tikima, kad muzika turi ypatingos
žmogų formuojančios galios.
Platonas ( Plato )
pagrindiniu žmogaus auklėjimo tikslu laiko jo fizinio ir
dvasinio grožio vienovę. Jo nuomone, auklėjimo
priemonės gali būti tik gimnastika ir muzika. Platonas
teigė, kad auklėjimas turi būti organizuojamas
pačios valstybės ir atitikti
viešpataujančių grupių interesus. Filosofas
buvo visuomeninio vaikų auklėjimo nuo jauniausio
amžiaus šalininkas, todėl rekomendavo, kad jau
3–6 metų vaikai vadovaujami valstybės paskirtų
auklėtojų, žaistų specialiai tam skirtose
aikštelėse. Žaidimui, mažamečių
vaikų auklėjimo priemonei, kaip ir vaikams
kruopščiai parinktai pasakojamajai medžiagai -
Platonas skyrė daug dėmesio.
Aristotelis
(Aristotelis) labai išsamiai analizavo meno vaidmenį
estetiškai ir doroviškai auklėjant jaunimą.
Kaip ir Platonas, jis iškėlė muzikos svarbą,
jos ritmo ir melodijos poveikį žmogui. Aristotelis
aiškino, kad auklėjimui tinka ne visos dermės.
Labiausiai tinkama yra dorinė dermė. Aristotelis
pabrėžė, kad menas gali apvalyti sielą.
Jausmas, kurį sužadina menas, negniuždo, neslegia,
jis tik skatina veikti ir tobulėti. Muzika yra svarbi
priemonė, ugdanti muzikinį skonį.
Aristotelis pirmasis
pedagoginės minties istorijoje mėgino periodizuoti
žmogaus amžių. Augančio žmogaus
amžių filosofas suskirstė į tris
laikotarpius:
- – iki septynerių metų,
- – nuo 7 iki 14 metų (lytinio brendimo
pradžia),
- – nuo lytinio brendimo pradžios iki 21
metų.
Aristotelio manymu, ši
periodizacija atitinka vaiko prigimtį. Filosofas pateikia
nurodymų dėl vaikų auklėjimo šeimose,
kadangi iki septynerių metų vaikus auklėja
tėvai.
Įžymiausias Romos
pedagogas Markas Fabijus Kvintilijanas (Marcus Fabius
Quintilianus) daug dėmesio skyrė vaiko kalbos
ugdymui nuo ankstyvojo amžiaus. Tuo tikslu jis pataria samdyti
gerą tartį turinčias aukles, parinkti vaikui
žaidimo draugus, atidžiai sekti su kūdikiu
bendraujančių vaikų elgesį ir neleisti
bendrauti su blogais vaikais. Muzikos ir kalbos studijavimas,
Kvintilijano nuomone, padeda ugdyti gerą tartį, tobulina
kalbos būda, daro ją išraiškingesnę.
Pedagogas labai vertino įgimtus vaikų sugebėjimus.
Vaikas, jo nuomone, turi būti auklėjamas mokykloje, o
mokytojas su kiekvienu auklėtiniu turi bendrauti atsargiai ir
įdėmiai stebėti jį.
Pateiktosios žymiausių
senovės mokslininkų filosofinės –
estetinės teorijos sudarė jaunosios kartos ugdymo
pagrindą. Jose labai svarbus vaidmuo tenka muzikiniam
ugdymui.
Nors senovės graikai labai
daug dėmesio skyrė jaunosios kartos muzikiniam ugdymui,
pati ankstyvojo muzikinio ugdymo idėja atsirado tik prieš
300 metų kartu su ikimokyklinio švietimo
koncepcija.
Toliau: 1.1.2. J. A.
Komenskio pedagoginės idėjos
| |