6. Minimalizmas (nuo 1965 m.) ir

 

        postmodernizmas (nuo 1968 m.)  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

    Muzikoje – kaip gyvenime: po eksperimentų norisi tradicijos, po sudėtingų dalykų – paprastumo. Po avangardinio laikotarpio serialistinių, sulietų sonorinių skambesių į muzikos kūrinį grįžta tonacija, nesudėtinga melodija, ritmas. Minimalizmo atsiradimas pirmiausia susijęs su skulptūra ir daile (minimal art). Menininkai norėjo duoti atkirtį sudėtingam modernizmo menui. Iš jų paveikslų daugiausia į mus žvelgia įvairios daug kartų pasikartojančios, bet nieko apie turinį nesakančios geometrinės figūros.

   Minimalizmo stilių kompozitorių kūriniuose galima atpažinti iš nuolat pasikartojančios muzikos: trumpi motyvai, frazės, nepertraukiamas ritminis pulsas, tolygi, be kontrastų dinamika ir ilga kūrinio trukmė – tarsi iki begalybės auganti muzika. Galima įdėmiai klausytis, paversti fonu ar apskritai nepastebėti. Muzikos kalbos paprastumas ir ritminis pulsas minimalistinę muziką patiko daugeliui klausytojų – kuriems patinka modernus skambesys ir tiems, kurie klausosi džiazo, roko, elektroninės muzikos. Žymiausi minimalizmo atstovai amerikiečiai – Teris Railis, Filipas Glasas ir Stivas Raichas. Jų muzikoje gausu „monofoninių“ kūrinių (tos pačios rūšies instrumentams, pvz, 6 fortepijonaims).

S. Raichas. „Fortepijono fazė“

   Teris Railis (Terry Riley) – vyriausias minimalistas, kuris septintajame dešimtmetyje pradėjo domėtis vieno garso muzika, trumpų motyvų kartojimu ir jų jungimu. Railis atrado indų muzikos lobius jų improvizacijose, grojo su džiazo ir roko muzikantais. Gausėjant ir tobulėjant garso technikai, pabandė įrašyti trumpus motyvus į magnetofoną ir padaryti taip, kad juostos takelis suktųsi be sustojimo. Vėliau kompozitorius tokį pasikartojančios muzikos eksperimentą sugalvojo atlikti gyvai. Kompozitoriaus minimalisto „startas“ susijęs su kūriniais „In C“, „Vaivorykštė kreivame ore“ A Rainbow in Curved Air“).

Teris Railis. „In C“ (fragmentas)

 

 

Kūrinys užrašytas viename lape, sudarytas iš trumpų 53 motyvų, kuriuos atlikėjai groja paeiliui. Autoriaus pageidavimu kūrinį galima atlikti, „bet kiek melodinių instrumentų“, tik svarbu, kad jie negrotų unisonu. Pasirinktas atkarpas atlikėjas gali kartoti daug kartų. Kūrinys sukurtas 1964 m., kai buvo labai vertinama avangardinė muzika.

 

S. Le Vito paveikslas „Horizontalios linijos“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T. Railis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scena iš F. Glaso operos „Enšteinas paplūdimyje“

 

 

 

 

 

Sanskrito tekstas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Filipas Glasas (Philip Glass) vaikystėje grojo fleita, muziką pradėjo kurti paveiktas serializmo. Gavo stipendiją studijoms Paryžiuje, kur susipažino su indų sitaros virtuozu ir kompozitoriumi. Kelis kartus buvo Indijoje, o pažintis su indų instrumentais ir muzika pakeitė Glaso stilių. Nuo 1967 m. jis pradėjo kurti minimalistinę muziką taupia faktūra, vėliau subūrė ansamblį savo kūriniams atlikti. Kompozitorius labai produktyvus: muzika filmams, teatrui, daug operų, simfonijų ir kamerinių kūrinių. Žymiausiu Glaso minimalistiniu kūriniu vadinama opera „Einšteinas paplūdimyje“ („Einstein on the Beach“). Jame nėra veiksmo, nuoseklaus siužeto.

Filipas Glasas. Opera „Satyagraha“ – Vakaro daina

 

 

Jis sukūrė 19 operų. Daug kas jį vadina „apsigimusiu teatro kompozitoriumi“. Opera „Satyagraha“ – II-oji kompozitoriaus opera. Opera parašyta senąja sanskrito kalba, yra 3 veiksmų. Operos pavadinimas reiškia „tiesos galia“. Opera pasakoja apie Indijos tautinio išsivadavimo judėjimo lyderį Mohandą Karamčandą Gandį.

 

Stivas Raichas (Steve Reich) vadinamas vienu žymiausiu šių dienų kompozitoriumi. Jo kūrybos kalbą veikė klasikinė muzika, neeuropinių kraštų kultūra, džiazas. Gimė Niujorke, studijavo filosofiją ir kompoziciją, grojo fortepijonu ir mušamaisiais, domėjosi Afrikos mušamųjų muzika, gilinosi į hebrajų šventųjų raštų giedojimo formas. Kaip ir Filipas, Glasas įkūrė ansamblį, kurį laiką grojo Raicho ansamblyje ir atvirkščiai. Su savo ansambliu ir dabar daug keliauja, koncertuoja, mėgsta save vadinti didmiesčio žmogumi.

Stivas Raichas. „Smuiko fazė: (fragmentas)

 

 

„Smuiko fazė“ („Violin phase“) smuikui ir magnetofono juostai arba 4 smuikams, kaip ir „Fortepijono fazė“, sukurta 1967 m. Kūrinys „padarytas“ iš vieno takto. Abiejose fazėse minimalizmas panašus į kanoną: pradžioje tą pačią medžiagą visi groja kartu, vėliau ją kartojant atsiranda instrumentų pasislinkimai – per šešioliktinę, aštuntinę ir t. t., kol apsisuka ratas ir grįžtama į pradžią. Tokį pasislinkimą kompozitorius vadino „faze“.

F. Glasas

 

 

Scena iš F. Glaso operos „Satyagraha“

 

S. Raichas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Postmodernizmas atsirado tuo pat metu, kai buvo sukurti ir pirmieji minimalistiniai kūriniai. Minimalistų ir postmodernistų panašumas – prieštarauti naujovėms, originalumo siekiams. Tačiau postmodernistų kūryboje išryškėjo naujas bruožas – viską jungti – kas įmanoma ir neįmanoma, panaikinti ribas tarp dviejų stovyklų – akademinio ir populiaraus pramoginio meno. Taip atsiranda galimybė kūrinyje naudoti skirtingus stilius, žinomų kompozitorių kūrinių temas ir savo kalbą, šviesas, muziką ir t. t. Kompozitoriai gausiai „skolinasi“ ar perkuria (rekomponuoja) žinomų gyvų ir mirusių muzikos autorių darbus. Išeina savotiškas XX ir šio amžiaus „pastišo“ menas. Pirmieji posmodernistiniai kūriniai buvo panašūs į skirtingų dalykų kratinį, todėl nedaug kuo skyrėsi nuo avangardo, tačiau XX a. pabaigoje stilius tapo „švaresnis“ – tonaliais melodijų vingiais pabyra klasikiniai ar jiems artimi žanrai. Kompozitoriai postmodernistai gali naudoti minimalistų kartojimo būdą, tačiau pastarųjų muzika visada bus lygesnė, šaltesnė, o dažnas postmodernistas prabyla apie emocijas, dvasingumą, net romantizmą.

Kristobalas de Moralesas. Parce mihi domine (fragmentas)

 

Hiliardo ansamblis (vyrų vokalinis kvartetas) žinomas senosios ir akademinės muzikos žinovams, Janas Garbarekas (Jan Garbarek)  – džiazo mėgėjams. Skambant originaliam Renesanso ispanų kompozitoriaus kūriniui „Pasigailėk manęs, Dieve“ saksofonininkas savąja improvizacija jį „aprengia“ šiuolaikiniu rūbu.

 

     Postmodernistinių muzikos kūrinių autorių yra daug. Net ir tie kompozitoriai, kurie šiandien vadinami muzikinio minimalizmo klasikais (Teris Railis, Filipas Glasas, Stivas Raichas) ar yra sukūrę avangardinių kūrinių (Džonas Keidžas) – yra paveikti postmodernizmo. Pavyzdžiui, Džonas Keidžas 1969 m. sugalvojo kūriniu „HPSCHD“ 7 klavesinams ir pusšimčiui magnetofonų pagroti savo ir kitų 6 autorių kūrinių fragmentus, o Stivo Raicho darbai dažnai patenka į technologijų ir elektroninės šokių muzikos meistrų akiratį.

Stivas Raichas – Howie B „Aštuonios linijos“ remiksas (fragmentas)

 

Muzikantas, prodiuseris Hovardas Bernštainas, žinomas kaip Howie B, sukūrė remiksą pagal Raicho kūrinį („Eight Lines“). Remiksas – dažniausiai elektroninės muzikos kūrinys, kuris sudaromas iš sukurtos ir naujos muzikos fragmentų.

 

Ne mažiau svarbus muzikos istorijoje faktas, kad pastaruoju metu labiau nei anksčiau ryškėja moterų kompozitorių kūryba. Ypač savitą kalbą, stilių su atlikėjo veikla, vaidyba, režisūra, populiariuoju menu sujungė dvi amerikietės Meridit Monk (Meridith Monk) ir Lori Anderson (Lori Anderson).

Meridit Monk. „Vėžlio sapnas“ − Valsas (fragmentas)

 

Meridit Monk – ne tik kompozitorė, bet ir dainininkė, šokėja. Ant pasikartojančių, nesudėtingų akordų ir paprastos faktūros kompozitorė kuria sudėtingą vokalinį žemėlapį: nuo kvėpavimo, trūkčiojimo iki kalbėjimo, dainavimo („Turtle Dreams“ - Waltz) kūrinyje.

 

M. Monk vokalinės partijos užrašymas

 

 

Mintys, kūriniai, jų autoriai

 

Nesu tikras, iš kur gimė mano meilė pasikartojimui. Mane domina vaizdiniai ir tai, kaip greitai jie kinta... (Michael Nyman)

 

Maiklas Naimanas. Garso takelis iš filmo „Dailininko kontraktas“

 

Maiklas Naimanas – žymus XX a. anglų kompozitorius minimalistas, pirmasis muzikoje panaudojęs minimalizmo terminą. Naimano muzikai būdingas nuolatinis kartojimas, pastiprintas gausiais klavišiniais, bosiniais instrumentais, kuriuos kompozitorius derina temperamentingai, veržliai, – lyg džiazo ar roko muzikantas. Naimanas teigia, kad svarbiausias jo muzikos tikslas – sužadinti klausytojų emocijas. Naimano kūrybai didelę įtaką daro baroko anglų muzikos tradicijos, susijusios su teatru, šokiu ir jų kūrėjai – Perselas, Hendelis, atsekama Mocarto, Bartoko muzikos įtaka. Sakoma, kad Naimanui, kaip ir baroko kompozitoriams, pavyksta būti rimtam ir pokštaujančiam. Savo muziką jis atlieka su grupe The Michael Nyman Band, kurią jis įkūrė ir joje groja fortepijonu.

Daug kompozitorius rašo muzikos kino filmams. Daugiausia sukūrė garso takelių britų režisieriaus Piterio Grinavėjaus (Peter Greenaway) kino filmams.

Grinavėjaus kino filmas „Dailininko kontraktas“ („The Draughtsman's Contract“) buvo sukurtas 1982 m. Filme pasakojama apie XVII a. dailininką, kuris pasirašo pelningą sutartį (nutapyti vienos šeimos portretus) ir kartu įtraukiamas į intrigų sūkurį.

 

 E. Varholo paveikslo

„Merlin Monro“ fragmentas

 

 

 

 

Hiliardo ansamblis

 

 

 

„HPSCHD“ CD viršelis

 

 

 

Howie B

 

 

 

M. Monk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„The Michael Nyman Band“

 

 

 

 

 

 

 

 

Tonalumas jau nėra senovės liekana, o kažkas šiuolaikiško… (Gavin Bryars)

 

Gavinas Bryarsas. „Jėzaus kraujas niekada manęs nenuvylė“ (fragmentas)

 

XX a. pabaigoje sugrįžo tonalumas. Dėl kompozitorių minimalistų, postmodernistų ar atskirų jų kūrinių tokia muzika buvo vadinama „naujuoju tonalumu“. Nereikia bijoti konsonansų, mažoro, minoro, įprastinės tonacijos – tokias ir panašias mintis skelbia anglų kompozitorius – dažnai vadinamas minimalistu ir „naujojo tonalumo“ lyderiu Gavinas Bryarsas. Pagal išsilavinimą – filosofas, pagal profesiją – kompozitorius, kontrabosininkas, kurio muzika − neskubaus tekėjimo, melancholiška, grindžiama nuolatiniais pasikartojimais, paveikta ne tik minimalizmo, bet ir eksperimentinės anglų muzikos. Populiariausias kompozitoriaus Gavino Bryarso kūrinys − „Jėzaus kraujas niekada manęs nenuvylė“ („Jesus Blood Never Failed Me Yet“). Jo populiarumą lėmė ne tik gražus muzikos paprastumas, bet ir sukūrimo istorija, kurią papasakojo autorius.

1971 m. kompozitorius gavo į magnetofono juostą įrašytą vieno stoties benamio religinę giesmę. Įvairiai karpydamas ir klijuodamas senuko dainavimą, Bryarsas išskyrė tik vieną frazę, kuri nuolat pasikartodavo. Kartą, ją perrašinėjant į ištisinę ritę, kompozitorius nuėjo atsinešti puodelio kavos, tačiau paliko atviras studijos duris. Grįžęs atgal jis rado nenatūraliai nutilusią patalpą, joje esantys žmonės judėjo kur kas lėčiau, o kai kurie sėdėjo, dar kiti – tyliai verkė. Kompozitorius nustebęs pamatė, kad juosta vis dar sukasi, o žmonės iki ašarų sujaudinti senojo žmogaus dainavimo. Tokia stipri emocinė būsena veikė kompozitorių kūrybos procese. 1975 m. kūrinio variante benamio balsas, iš pradžių skambantis tyloje, vėliau apauginamas garsėjančiu orkestro akompanimentu. Kompozitorius padarė keletą šio kūrinio versijų – „valkata su styginių kvartetu“, „valkata su žemais styginiais“, „valkata su simfoniniu orkestru“ ir t. t.

 

Muzika kaip ir gyvenimas yra nesuvokiama be romantizmo. Romantizmas yra kilni svajonė apie praeitį, dabartį ir ateitį – nenugalimo grožio jėga, kuri pakyla virš abejingumo, fanatizmo, smurto ir blogio. (Giya Kancheli)

Gija Kančelis. „Nakties  maldininkai“ saksofonui ir styginių orkestrui (fragmentas)

 

Gija Kančelis – žymiausias Gruzijos kompozitorius, šiuo metu gyvenantis ir kuriantis Belgijoje. Jo muzika vadinama postmodernia ir dvasinga. Malda, vulkaninės kulminacijos ir ramybė, iš tamsių, sonorinių sąskambių iškylantis tonalumas ir gruzinų folkloras – Kančelio kompozitoriaus muzikos stiliaus bruožai, kuriam įtakos turėjo ir dviejų dešimtmečių darbas teatre. Kompozitorius daugiausia žinomas kaip simfoninių ir didelių apimčių kūrinių autorius, o pasaulinę šlovę jam pelnė IV-oji simfonija, dedikuota Mikelandželo atminimui.

„Nakties  maldininkai“ („Night Prayers“) – trečioji Kančeli ciklo „Gyvenimas be Kalėdų“ („Life without Christmas“) kompozicija. Sukurta 1992 m. styginių kvartetui, 1995 m. padaryta versija saksofonui ir styginių orkestrui (arba saksofonui ir magnetofono juostai). Paskutinę versiją kompozitorius skyrė džiazo muzikantui, improvizatoriui Janui Garbarekui. Kūrinyje panaudotas lotyniškos psalmės tekstas „O, Dieve, išgirsk mano balsą“. Anot muzikos klausytojų ir vertintojų, tai ir malda, ir beprotiškų, niūrių minčių noktiurnas.

 

Dabar mes esame „perdirbinių grupė“, nes perkuriame visus savo pačių kūrinius.

(Robert Plant)

 

 Robertas Plantas – Džimis Peidžas ir grupė „Led Zeppelin“. „Laiptai į dangų“ (originali versija)

 

Robertas Plantas – Džimis Peidžas ir Londono simfoninis orkestras. „Laiptai į dangų“ (aranžuota versija)

 

Jei dar visai neseniai akademinė muzika gyveno sau, o pramoginė sau, XX a. pabaigoje ryškėja noras „sutaikyti“ skirtingus dalykus. Šiandien jau nieko nestebina tokie postmodernizmo kultūroje paplitę reiškiniai, kai populiarios muzikos grupės atlieka garbių akademinės muzikos kompozitorių kūrinius ir atvirkščiai – populiarią muziką gali išgirsti iš pasaulyje pripažintų virtuozų, kolektyvų, kaip antai – styginių kvarteto smuikininkė Vanesa Mei (Vanessa May), styginių kvartetas „Kronos“ ir t. t. Muzikos rūšių sutaikymo pavyzdys gali būti populiari sunkaus roko anglų grupės „Led Zeppelin“ (liet. k. – „švininio dirižablio“), jo lyderio – vokalisto Roberto Planto (Robert Plant) ir gitaristo Džimio Peidžo (Jimmy Page) daina iš ketvirtojo albumo „Laiptai į dangų“ („Stairway to Heaven“). Manoma, kad grojant dainą atbulai, vienoje vietoje girdimi žodžiai, skirti tamsių jėgų galios skelbėjams, kurie gausiai lankydavosi „Led Zeppelin“ koncertuose.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G. Kančelis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Led Zeppelin

 

 

 

   Klausimai ir užduotys                                                  

 

 

 

1. Kur pirmiausiai atsirado minimalizmas? Kas būdinga minimalizmo stiliui?

2. Kokie yra ryškiausi kompozitoriai minimalistai?

3. Koks minimalistas sukūrė daugiausiai operų?

4. Kuo panašūs yra minimalistai ir postmodernistai?

5. Kodėl postmodernizmą galima vadinti „pastišo“ menu?

6.Ką reiškia „rekomponuoti“?

7. Palyginkite girdėtų muzikinio avangardo ir muzikinio minimalizmo fragmentus. Aptarkite jų muzikos kalbos skirtumus.

8. Kokį išklausytą muzikinio minimalizmo pavyzdį galima būtų vadinti monofoniniu, kodėl?

 

 

__________________________________________________________